Kieltäytyisitkö uusitusta syöpähoidosta?
Jos olisit kokenut rankan syöpähoidon 9 kk aikana. Ollut kuoleman rajoilla ja valtavissa oireissa monine keuhkokuumeineenja ollut pahoinvoinnista vuoden ajan. Lähtisitkö??
Kommentit (21)
Kai se riippuu että haluatko loppuelämäsi olevan määrällisesti vai laadullisesti hyvä. Jos jälkimmäinen, niin kieltäydy hoidosta ja elä loppuelämäsi täysillä nauttien.
Toivotan sinulle voimia, kumman sitten valitsetkin.
Ei antamillasi tiedoilla voi tehdä rationaalista päätöstä. Mutta jos on mahdollista parantua tai saada siedettävä elämä hoidoilla, ottaisin hoidon.
Kieltäytyisin jo ensimmäisestäkin, kuten kaikesta muustakin lääketieteellisestä tutkimuksesta ja hoidosta.
Kyllä minä varmaan lähtisin. En voisi vain odotella tekemättä mitään. N27, syöpä pari vuotta sitten
Voimia. Tuttavapiirissä on nuori tyttö, jolla uusi aivoissa syöpä. Hoidot oli viedä hengen, todella rankkaa oli, mutta nyt tyttö on elossa ja toipunut ja ehkä useampi vuosi elämää edessä. Jos ennuste on edes jonkinlainen hoitojen kanssa, minusta kannattaa taistella.
Voit selvitä.
Kaverin naapuri selvisi, vaikka kunnallisella olisivat jättäneet kotiin kuolemaan.
Joku sama hoitolaitos, jossa hoidettiin Mikaen Jungnerkin kuntoon.
Syöpä pitää sokerista ja pullamössästä, maidosta jne.
Muista kokonaisvaltainen hoito.
Kantasoluhoidon tiedossa. Entistäkin huomattavasti rankempi. Toiveet parantua alke 20%, kukaan ei osaa sanoa
Helppo olisi sanoa ei, mutta koska kuolema pelottaa, tai itse asiassa pelottaisi ero lapsista,niin kaipa menisin hoitoihin.
Slkp kirjoitti:
Kantasoluhoidon tiedossa. Entistäkin huomattavasti rankempi. Toiveet parantua alke 20%, kukaan ei osaa sanoa
Ottaisin hoidon!
Kyllä mä lasten vuoksi yrittäisin viimeiseen asti.
Toisaalta ei sama hoito aina ole yhtä rankka. Joskus tulee enemmän komplikaatiota, joskus vähemmän.
Mulla lapset jo lähes täysi-ikäisiä, mutta silti tulee surku. Harmittaa, että eilen sain tietää tämän. Olisin niin halunnut viettää vielä tavallisen perhejoulun❤️
Slkp kirjoitti:
Jos vaihtoehtoina on kuolema tai mahdollinen toipuminen, niin valitsisin minulle paremman eli toipumisen.
Toivuin parantumattomasta verisyövästä allogeenisen kantasolusiirron avulla.
Slkp kirjoitti:
Eli on mahdollista parantua. Kyllä silloin ottaisin hoidot.
Kyllähän alle 20% selviytymismahdollisuus on suhteellisen huono, mutta toisaalta ehkä kuitenkin valitsisin pari kuukautta kivuissa ja huonossa olossa mutta myös parantumisen toivossa, kuin pari kuukautta vähän paremmissa fiiliksissä mutta varma kuolema tiedossa. Loppujen lopuksi ehkä ajattelisin ettei siinä paljoakaan voisi menettää, koska ei parissa kuukaudessa ehdi paljoakaan tehdä, kun taas jos sattuu hyvä tuuri ja selviää niin sitten on mahdollisesti kymmeniä vuosia edessä.
Jos on parantumismahdollisuus, ottaisin. Elämää pidentävää hoitoa en välttämättä ottaisi, riippuisi mielentilasta ja voinnista.
Ehkäpä niin. Jotkut varmaan päättäisivät päivänsä heti, kolmas vaihtoehto
"Helppo" valinta, menisin hoitoon. Tsemppiä.
Vai antaisitko taudin viedä, max 2 kk??