Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea masentunutta miestä?

clojure
17.12.2018 |

Poikaystävä sai BDI-masennuskyselyssä 21 pistettä, eli keskivaikea masennus. Ollaan seurusteltu 2 kk ja vietän aika paljon aikaa miehen luona (lyhyempi matka töihin). Miehellä taustalla kesällä tapahtunut ero (8 vuoden suhde) ja muutto exän kotimaasta takaisin Suomeen (asui ulkomailla viisi vuotta). Miehen oma arvaus on että on masentunut koska arki meni uusiksi ja ei ole löytänyt samanlaista mielekästä tekemistä Suomessa (mm. yhteiset koirat jäi erossa exälle).

On jotenkin todella avuton olo. Mies myöntää olevansa masentunut, mutta ei usko lääkkeiden tai terapian voimaan. Puhuu kovasti että on aiemmasta masennuksesta (vuosia sitten) parantunut liikunnan ja harrastusten voimalla. Tällä hetkellä on kuitenkin niin apaattinen ja voimaton että nukkuu aamuisin pitkään, myöhästyy töistä, kotityöt jää tekemättä. Seksiä vielä sentään on, ja mies kyllä halailee / silittelee / kähmii aina kun on lähellä. En kysynyt että mistä kysymyksistä ne pisteet BDI-kyselyssä tuli.

Jotenkin se oma reaktio on ottaa etäisyyttä koska pelkään että masennun itsekin. Olen sairastanut masennusta aiemmin ja olen hyvin empaattinen ihminen, joten tämä on itselleni hankala tilanne. Suhde on vielä niin tuore että tämän takia tuskin kannattaa erota, jos kerran on näyttöä että mies on aiemminkin onnistunut paranemaan masennuksesta. Mies ei muutenkaan käyttäydy törpösti itseäni kohtaan (ei kiukuttele eikä draamaile) mutta on vaan jotenkin... apaattinen. Töistä kotiin tultuaan istuu joko koneella tai katsoo telkkaria. Kun olen ehdottanut yhteistä liikuntaa / ulkona käymistä, mies toteaa ettei jaksa mitään.

Ilmeisesti pitäisi vaan olla läsnä ja kuunnella, ja näyttää välittävänsä. Ei saisi nalkuttaa, painostaa ja pitäisi muutenkin huolehtia itsestään. Jotenkin tuntuu että jos nyt alan harrastaa enemmän liikuntaa ja tapaamaan kavereita, se on juurikin sitä "pakenemista" masentuneen läheltä. On jotenkin todella avuton olo.

Kohtalotovereita? Miten selvisitte?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, en lukenut kokonaan, mutta pitäisi kyllä saada mies uskomaan terapian eli keskustelun voimaan. Joten kannusta ja kehu miestäsi, että haluat hänelle vain hyvää, ja hoito olisi nyt paikallaan. Kerro että hän on edelleen silmissäsi miehekäs ja haluttava mies, kenties jopa enemmän kuin ennen, kun haluaa voida hyvin. Kerro, ettet jätä häntä, vaan haluat kulkea hänen vierellään ja tukea häntä. 

Vierailija
2/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Ensinnäkin: Älä MISSÄÄN nimessä ota tehtäväksesi yrittää parantaa häntä. Tarkkaile omaa olotilaasi, ja tee vain ja ainoastaan se mitä aidosti, satavarmasti jaksat.

Miehen pitäisi ensin kantaa oma vastuunsa tästä, eli hakea ammattilaisapua. Jos tilanne käy raskaaksi, sano ettei hänen tulisi nojata sinuun vai ammattilaiseen, etkä tule jaksamaan sellaista meininkiä pitkään.

Kun hän on hakenut itse apua, tule kysymään uudestaan.

T: Masentunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Ensinnäkin: Älä MISSÄÄN nimessä ota tehtäväksesi yrittää parantaa häntä. Tarkkaile omaa olotilaasi, ja tee vain ja ainoastaan se mitä aidosti, satavarmasti jaksat.

Miehen pitäisi ensin kantaa oma vastuunsa tästä, eli hakea ammattilaisapua. Jos tilanne käy raskaaksi, sano ettei hänen tulisi nojata sinuun vai ammattilaiseen, etkä tule jaksamaan sellaista meininkiä pitkään.

Jotkut masentuneet eivät pysty hakemaan sitä apua, vaikka se avuksi olisikin. Itse vietän päiväni sohvalla maaten, lääkärille soitto tuntuu täydeltä mahdottomuudelta.

Itse toivoisin kumppanin tuossa tilanteessa vaikka hakevan apua toisen puolesta, jos ei itse siihen kykene.

Kaikki masentuneet eivät ole yhtä toimintakykyisiä kuin sinä ilmeisesti.

T. Toinen masentunut

Vierailija
4/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan seurusteltu 2 kk ja vietän aika paljon aikaa miehen luona (lyhyempi matka töihin)."

Eli käytännössä asutte yhdessä. Mies on saanut kodinhoitajan ja seksikumppanin tarvitsematta panostaa seurusteluvaiheeseen. Ei kuulosta hyvältä.

Aloittakaa alusta. Tapailkaa silloin, kun miehellä on energiaa lähteä yhdessä kävelylle, leffaan, ulos syömään jne. Seurustelkaa, käykää treffeillä. Suhteen  ei todellakaan 2kk kohdalla kuuluisi olla tuollaisessa jamassa!

Ehkä miehelle on yksinkertaisesti liian aikaista ihastua uuteen ihmiseen ja pyrkiä valloittamaan tämä olemalla mahdollisimman kiinnostava ihminen. Ja sinä tyydyt siihen, että asut hänen luonaan ja elätte yhdessä kuin olisitte olleet yhdessä 20 vuotta.

Tuon vaiheen pitäisi parisuhteessa olla ilotulitusta. Sitä, kun toisen viestit ja puhelut saavat perhoset pörräämään vatsassa. Kun treffeille valmistaudutaan ja panostetaan ja niitä odotetaan kuin kuuta nousevaa.

Ei lupaa hyvää. On mahdollista, että kunhan hän tuosta toipuu, hän etsii toisen naisen, jolle hän näyttää parhaat puolet itsestään; jota hän vie treffeille jne.

Vierailija
5/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut masentuneet eivät pysty hakemaan sitä apua, vaikka se avuksi olisikin. Itse vietän päiväni sohvalla maaten, lääkärille soitto tuntuu täydeltä mahdottomuudelta.

Itse toivoisin kumppanin tuossa tilanteessa vaikka hakevan apua toisen puolesta, jos ei itse siihen kykene.

Kaikki masentuneet eivät ole yhtä toimintakykyisiä kuin sinä ilmeisesti.

T. Toinen masentunut

Tämä on hyvin kauniisti tehty, mutta tämäkin tulee tehdä vain jos aidosti on itsellä voimavaroja. Jos toinen pitää houkutella hoitoon, voi käydä raskaaksi.

Kaksi kuukautta on lyhyt aika seurustelulle, kuulostaa siksi korvaani vähän pahalta. Ei kannata alkaa toisen hoitajaksi kuitenkaan sen enempää kuin jaksaa. :)

T: Sama

Vierailija
6/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon apua on vain todella vaikea saada ja kannattaa miettiä kannattaako vähäiset voimavarat käyttää siihen

Vierailija
7/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon apua on vain todella vaikea saada ja kannattaa miettiä kannattaako vähäiset voimavarat käyttää siihen

Jos ei ole voimavaroja hankkia apua, mielestäni tilanne ei ole oikea seurusteluun.

Vierailija
8/8 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivat mömmöt lääkäristä ja ukko ulkoilmaan. Siellä on raikas talvisää joka ehkäisee masennusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan