Sähköautojen akunvaihtoa pelkäävät
Oletteko koskaan laskeneet minkälainen kasa rahaa on mennyt polttomoottoriauton bensoihin, huoltoihin, varaosiin ja korjauksiin vuosien aikana?
Eiköhän tuolla kustanna jo usean akun. Vaikkakin niissä on 8 vähintään vuoden takuu nykyään.
Kommentit (16)
Nykyään on ollut ihan hirveästi sähköautovastaista propagandaa ja valheita liikkeellä. Taitaa olla öljyteollisuuden masinoimaa. Tesloilla on ajettu samalla akulla parhaimmillaa yli 500 000 km. Polttomoottoriautot ovat yleensä siinä vaiheessa jo paalattu.
Jätä se sika - ansaitset parempaa!
Parempi tuttu paha kuin tuntematon hyvä.
Ei ole nykyaikaisen bensamoottorin ja automaattilootan korjaukset mitään halpaa sekään. DSG oli monelle taloudellinen katastrofi.
Vasta 23-25 vuoden jälkeen puhutaan 80 % kapasiteetista:
https://insideevs.com/do-tesla-batteries-last-forever/
Akkujen hinnat romahtaneet viidesosaan tällä vuosikymmenellä:
https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2017/01/battery-cost-1.p…
Tuostakin lukemasta hinta tulee puolittumaan ennen vuosikymmenen loppua. Mitäpä mahtaa maksaa akuston vaihto joskus 2030-luvulla, taskurahaa jos trendit jatkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vasta 23-25 vuoden jälkeen puhutaan 80 % kapasiteetista:
Li-ion paristojen nimellinen lataussykli on 500 kertaa ja tuon käyrän mukaan vain kourallinen on sen ylittänyt.
Mistä tempaisit sen 23-25 vuotta?
Ei akkujen vaihto huoleta itseäni. Enemmän sähköautoissa (täyssähköautoissa) on se ongelma, että ajotapa, nopeus ja olosuhteet (esim. talvi) vaikuttavat todella paljon realistiseen toimintasäteeseen. Vaikka esim. Jaguar i-Pacen (tosi kallis auto) akku on suuri ja toimintasäde ihanneolosuhteissa ja ihannenopeuksilla voi olla lähes 500km niin käytännön testeissä on osoittautunut, että jos esim. ajaa pidempään moottoritiellä ja talvella, niin toimintasäde voikin olla vain 300km. Toki autoa voi käyttää välillä pikalatauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 23-25 vuoden jälkeen puhutaan 80 % kapasiteetista:
Li-ion paristojen nimellinen lataussykli on 500 kertaa ja tuon käyrän mukaan vain kourallinen on sen ylittänyt.
Mistä tempaisit sen 23-25 vuotta?
Se lukee siellä leipätekstissä, jos jaksat lukea linkatun artikkelin.
Lataussyklien määrä on 500 vain jos ne lataa ja purkaa aina 100 %:sta 0 %:tiin, jota sähköautojen tapauksessa ei tehdä. Jos DOD on esimerkiksi 10 % (jota se on keskimäärin, jos lataa päivittäin 100 kWh sähköautoaan ja ajaa keskimääräiset suomalaiset kilometrit vuosittain), on syklien määrä noin kymmenkertainen.
Uusimpiin lataushybrideihin rupeaa tulemaan jo 12-13kwh:n akkuja (esim. Bmw 330e vm. 2019) ja noilla ajelee ihan realistisesti jo 50km:n matkoja pelkällä sähköllä. Siis sopii hyvin kaupunkiajoihin. Maantieajot sitten menee bensalla.
Kyllä se vaan vähän sylettää, kun muutaman vuoden kuluttua ostat tonnilla käytetyn sähköauton ja toteat että yhdellä latauksella pääsee vajaat kaksi kilometriä. Kaupassa sitten kuulet että akkujan vaihto maksaa yli 20.000e.
Eikä sähköauto muutenkaan ole yhtään sen vikasietoisempi kuin polttomoottoriautot, luultavasti jopa päinvastoin. Harvoin autosta varsinainen sylinterilohko hajoaa, korjattavat viat ovat yleensä katsastusmiehen hakemia, jarruissa, ripustuksissa, jne. Tai sitten elektroniikassa, ja sitähän on sähköauossa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei akkujen vaihto huoleta itseäni. Enemmän sähköautoissa (täyssähköautoissa) on se ongelma, että ajotapa, nopeus ja olosuhteet (esim. talvi) vaikuttavat todella paljon realistiseen toimintasäteeseen. Vaikka esim. Jaguar i-Pacen (tosi kallis auto) akku on suuri ja toimintasäde ihanneolosuhteissa ja ihannenopeuksilla voi olla lähes 500km niin käytännön testeissä on osoittautunut, että jos esim. ajaa pidempään moottoritiellä ja talvella, niin toimintasäde voikin olla vain 300km. Toki autoa voi käyttää välillä pikalatauksessa.
Ja vesisade lyhentää matkaa huomattavasti
Vierailija kirjoitti:
Ei akkujen vaihto huoleta itseäni. Enemmän sähköautoissa (täyssähköautoissa) on se ongelma, että ajotapa, nopeus ja olosuhteet (esim. talvi) vaikuttavat todella paljon realistiseen toimintasäteeseen. Vaikka esim. Jaguar i-Pacen (tosi kallis auto) akku on suuri ja toimintasäde ihanneolosuhteissa ja ihannenopeuksilla voi olla lähes 500km niin käytännön testeissä on osoittautunut, että jos esim. ajaa pidempään moottoritiellä ja talvella, niin toimintasäde voikin olla vain 300km. Toki autoa voi käyttää välillä pikalatauksessa.
Vaan miksipäs toimintasäde huolettaisi, jos se on vaikkapa 300 km? Pitkillä matkoillahan on pikalatureita vähän väliä ja harva meistä suhaa yli 300 km matkoja muutenkaan usein, joten käytännössä niitäkään ei juuri tarvitse käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei akkujen vaihto huoleta itseäni. Enemmän sähköautoissa (täyssähköautoissa) on se ongelma, että ajotapa, nopeus ja olosuhteet (esim. talvi) vaikuttavat todella paljon realistiseen toimintasäteeseen. Vaikka esim. Jaguar i-Pacen (tosi kallis auto) akku on suuri ja toimintasäde ihanneolosuhteissa ja ihannenopeuksilla voi olla lähes 500km niin käytännön testeissä on osoittautunut, että jos esim. ajaa pidempään moottoritiellä ja talvella, niin toimintasäde voikin olla vain 300km. Toki autoa voi käyttää välillä pikalatauksessa.
Ja vesisade lyhentää matkaa huomattavasti
Missä lähde?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan vähän sylettää, kun muutaman vuoden kuluttua ostat tonnilla käytetyn sähköauton ja toteat että yhdellä latauksella pääsee vajaat kaksi kilometriä. Kaupassa sitten kuulet että akkujan vaihto maksaa yli 20.000e.
Eikä sähköauto muutenkaan ole yhtään sen vikasietoisempi kuin polttomoottoriautot, luultavasti jopa päinvastoin. Harvoin autosta varsinainen sylinterilohko hajoaa, korjattavat viat ovat yleensä katsastusmiehen hakemia, jarruissa, ripustuksissa, jne. Tai sitten elektroniikassa, ja sitähän on sähköauossa enemmän.
Minkähän sähköauton akuston vaihto maksaa yli 20 000 €?
Miksi latauksella pääsisi vain kaksi kilometriä?
Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta 23-25 vuoden jälkeen puhutaan 80 % kapasiteetista:
Li-ion paristojen nimellinen lataussykli on 500 kertaa ja tuon käyrän mukaan vain kourallinen on sen ylittänyt.
Mistä tempaisit sen 23-25 vuotta?
Li-ion akkuja on monenlaisia. LiFePo lataussyklit lasketaan tuhansissa.
Nissan myy vanhoihin Leafeihin kunnostettuja vaihtoakku noin 3000 dollarilla, että ei tuo nyt kovin paha ole. Vastaa parin vuoden bensoja.
Tulevaisuudessa akut ovat vieläkin halvempia.