Peräpukamat vai mitä tämä voi olla?
Hei, olen 16v tyttö ja minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä. Tänään ja eilen vatsa on ollut kipeä ja ulostaminen hankalaa. Nyt kun kävin niin pöntössä oli kirkasta verta ja vähän limaista verta seassa, ihan punaista siis. Vatsa on kipeä ja aamulla oksetti. Selkä ollut myös kipeä. Voiko olla kyse peräpukamista vai onko tällaiset yleensä jotain vaarallisempaa?
Kommentit (18)
Ei ole menkat, veri tulee selvästi ulosteen mukana. Pöntön vesi oli myös kokonaan punaista verestä. Eilen oli tosi paha ripuli, oletan että johtuu siitä.
Ap
Pieni määrä kirkasta verta ei ole vaarallista. Jos on ankara ripuli niin veri on ihan normaalia seuraavana päivänä.
Mene lääkäriin jos pukamia ei ole todettu aiemmin.
Jos jatkuu vähänkään pitempään, pitää ehdottomasti mennä lääkäriin. Voi olla esim. haavainen paksusuolentulehdus.
Paksusuolentulehdus voisi olla kyseessä mutta mahdotonta sitä on arvailla. Lääkäriin mars.
Oletko syönyt esim punajuuria tai mustikkaa eilen?
En ole eikä ole aiemmin mitään todettu. On vain tuo ibs diagnoosi. Tällaiset tapaukset tuskin ovat kuitenkaan mitään kovin akuutteja?
Kannattaa muistaa, että ihan pienikin määrä verta wc-pytyn veteen liuetessaan saa näyttämään siltä, että pönttö on täynnä verta.
Mutta siitä huolimatta, koska sinulla jo on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, kannattaa tilata aika lääkärille nyt heti, jotta oireet saadaan hallintaan ennenkuin tilanne pahenee.
Voit varata ajan terkkarille jos jatkuu pidempään.
Vierailija kirjoitti:
En ole eikä ole aiemmin mitään todettu. On vain tuo ibs diagnoosi. Tällaiset tapaukset tuskin ovat kuitenkaan mitään kovin akuutteja?
Ei vielä mitään hätää, mutta seuraa tilannetta ja tarvittaessa lääkäriin.
Eilen söin leipää, mutta muuten syön fodmapin mukaan.
Ap
Voi olla myös perä- tai paksusuolen syöpä. Yleensä senkin saa hoidettua, jos älyää mennä ajoissa lääkäriin, mutta jos viivyttelee niin se on varsin tappava tauti.
No syöpä on aika epätodennäköinen näin nuorella. Olen ihan äskettäin ollut verikokeissakin eikä mitään näkynyt.
Ap
Ei ole nuorella ihmisellä syöpä järin todennäköinen. Todennäköisesti joko peräpukamat, tai sitten ärtynyt suoli on ärtynyt jostain syystä tavallista pahemmin. Itselläni myös IBS ja mulla ripulivaiheisiin kuuluu aina verenvuotoa paksu- ja peräsuolen alueelta.
Mutta tosiaan jos uusi oire, on hyvä käydä lääkärillä varmistamassa mistä on kyse. Ei ole kiireellinen asia.
Pukamat on sellaisia kohoumia/möykkyjä jotka tuntuu reiän ulkopuolella.
Oletko varma ettei ole kuukautiset? Todennäköisesti peräpukamat, jos ei ole menkat.