Kärsiikö vuorovaikutus vauvaan jos isä ei ole synnytyksessä?
Onko isän ja lapsen suhteelle paljonkin haittaa siitä jos isä ei osallistu synnytykseen?
Synnytys alkaa lähestyä ja käytännön syiden vuoksi mies tuskin pääsee mukaan. Neuvolassa ja joka paikassa toitotetaan miten pitäisi olla mukana ja miten tärkeää se on. Mutta ehtiihän isä tutustua lapseen myöhemminkin?
Eihän isän synnytyksessä olo ole mikään vanha juttu, vielä 80-90 luvulla se taisi olla aika modernia ja kyllähän me tuon ajan lapsetkin isämme siitä huolimatta tunnemme. Itsekin olen aina ollut varsinainen isän tyttö, vaikka isä ei synnytyksessäni ollutkaan.
Kommentit (23)
Ei kärsi, toisen kohdalla isä nukkui synnytyksen läpi ja silti suhde tähän lapseen on aivan yhtä hyvä kuin ensimmäiseen, jonka synnytystä seurasi aktiivisesti.
No ei vaikuta. Saattaahan se lapsi pullahtaa ulos huonossa tilanteessa vaikka vessanpönttöön.
Itse olen ilmeisesti hieman itsekäs, mutta en aio päästää tulevan lapseni isää keväällä mukaan vaikka haluaisikin tulla. On siis jo ex tätä nykyä ja la huhtikuussa.
Synnytys on mulle niin intiimi ja henkilökohtainen asia etten todellakaan ota ko.Henkilöä siihen mukaan, mieluiten menen yksin :) hän nähköön lapsen sitten, kun on ulkona.