En jaksa selitellä syömisiäni muille. Riittääkö kotivegaanius?
Tahtoisin olla vegaani, eikä se olisi ongelma ilman sosiaalisia syitä.
En vain jaksa kysellä, mitä ruoka sisältää. Selvittää etukäteen ravintoloiden ruokalistoja tai pyytää erikoisaterioita. Kertoa kaveriporukalle "ettei voida mennä tonne, kun mulle ei löydy syötävää."
En jaksa vastailla kysymyksiin valinnastani olla vegaani.
En jaksa ruoka- tai kahvikutsuja vastaanottaessani muistutella valitsemastani ruokavaliosta.
En jaksa puhua vegaanien kanssa veganismista.
En vain jaksaisi käyttää energiaani tähän.
Olenkin nyt ollut kotona vegaani ja kodin ulkopuolella lakto-ovo-pesco. Jos tarjolla ei ole vegaanista, otan kasvisruokaa ja jos ei kasvisruokaa niin otan kalaa tai äyriäisiä. Vähintään kalaruokaa saa joka paikasta. Jos joku kysyy ruokavaliotani kerron yleensä olevani kasvissyöjä. Ihmiset ottavat sen helpommin vastaan kuin vegaanin.
Saanko laittaa oman sosiaalisen epämukavuuteni eläinten edelle?
Kommentit (10)
Entä jos vain ilmoitat että olet vegaani, ja jos joku alkaa kysellä enemmän ei tarvitse vastailla? Ravintolassa tai kahvilassa voit sanoa haluavasi vegaanisen annoksen, niin sinun ei tarvitse miettiä mitä ruoka sisältää. Teet itse tästä aika ison numeron! On tosi helppoa olla ihan huomaamaton vegaani. Se on ihan oma valintasi mitä teet.
Kyllä saat! Olen muutenkin ihmetellyt, miksi vegaanien pitää tehdä omista valinnoistaan muidenkin ongelma joka ikisessä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tahtoisin olla vegaani, eikä se olisi ongelma ilman sosiaalisia syitä.
En vain jaksa kysellä, mitä ruoka sisältää. Selvittää etukäteen ravintoloiden ruokalistoja tai pyytää erikoisaterioita. Kertoa kaveriporukalle "ettei voida mennä tonne, kun mulle ei löydy syötävää."
En jaksa vastailla kysymyksiin valinnastani olla vegaani.
En jaksa ruoka- tai kahvikutsuja vastaanottaessani muistutella valitsemastani ruokavaliosta.
En jaksa puhua vegaanien kanssa veganismista.
En vain jaksaisi käyttää energiaani tähän.Olenkin nyt ollut kotona vegaani ja kodin ulkopuolella lakto-ovo-pesco. Jos tarjolla ei ole vegaanista, otan kasvisruokaa ja jos ei kasvisruokaa niin otan kalaa tai äyriäisiä. Vähintään kalaruokaa saa joka paikasta. Jos joku kysyy ruokavaliotani kerron yleensä olevani kasvissyöjä. Ihmiset ottavat sen helpommin vastaan kuin vegaanin.
Saanko laittaa oman sosiaalisen epämukavuuteni eläinten edelle?
Kuulostaa hyvältä. Ei kai siinä mitään ongelmaa ole, että syö kotona vegaanisti mutta ei julista veganismia tai ole ehdoton asian suhteen.
On se tämäkin eräänlainen ongelma tosiaan. Itse olen todennut parhaaksi kertoa olevani vaan ”vege”, koska se välittää helpoiten sen oleellisemman tiedon että, ei lihaa kiitos. Olisi liian monimutkaista selittää jokaisessa tilanteessa erikseen ruokavaliota joka menee niin että kotona kaikki ravinto on vegaanista, mutta muualla syödessä vegetarinenkin sopii mikäli sitä vegaanista ei ole. Olen siis liian laiska olemaan sellaisten termien vanki joita joutuu kuitenkin sit jatkuvasti selventämään muille :D
Kai mä vaan yritän hakea jotain oikeutusta omalle eettiselle ristiriidalleni. Yritän vain tasapainotella, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Ihmisillä, eläimillä, ympäristöllä ja itselläni.
ap
Meillä kaikki syövät kotona vegaanista ruokaa. Minä syön lounaaksi edellisen päivän päivällistä. Mies joutuu syömään työnsä puolesta välillä toisten suunnittelemia ruokakokonaisuuksia eikä tee asiasta numeroa. Kotona sitten syö vegaanista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kai mä vaan yritän hakea jotain oikeutusta omalle eettiselle ristiriidalleni. Yritän vain tasapainotella, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvä olla. Ihmisillä, eläimillä, ympäristöllä ja itselläni.
ap
Ja hoidatkin homman erittäin hyvin! Kunhan noudattaa edes sitä kaikista merkityksellisintä valintaa olla syömättä lihaa, niin voi todellakin taputtaa itseään olalle! Monesta kun ei ole pitämään edes sitä yhtä kasvisruokapäivää viikossa, joten älä unohda arvostaa tähänastisia valintojasi :)
Jokainen tekee nämä päätökset itse, emme me voi sanoa, mikä riittää sinulle. Minulle kotivegaanius ei riittänyt, kun toisessa vaakakupissa oli eläinten hyvinvointi.
Sinä itse saat päättää. Nykyään on olemassa termi flexitarismi, joka tarkoittaa jotain joustavaa ei-ehdotonta kasvissyöntiä.