Kuolinpesä/osakkaiden oikeudet
Olemme siskoni kanssa osakkaina isäni kuolinpesässä. Siskoni hoitaa asioita, koska asuu pesän eli vanhan maatilan vieressä ja minä 600km päässä. Siskoni haluaa pitää autiotalossa sähköt, jonka vuoksi joudutaan maksamaan siirtomaksua tyhjästä. Sähkösopimuksen irtisanomiseen pitää olla valtakirja osakkailta eli minä en voi irtisanoa sopimusta ilman siskon suostumusta. Muuten ihan sama, mutta pesällä ei ole käteisvaroja ja minä joudun maksamaan puolet sähkölaskusta. Miksi laki on siskon puolella? Missä on minun oikeusturvani? Miksi minä joudun maksamaan turhia sähkölaskuja? Sisko siis maksaa laskun sähköyhtiölle ja vaatii minulta puolta. Kiinteistövero ja tienhoitomaksu ovat pakollisia, sähkö ei
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perillinen kirjoitti:
Hanki juristi. Ei kannata tapella asioista, joista ette kumpikaan tajua mitään ja miten oikeudet tai vastuu kuolinpesässä menevät.
On myös palvelevia lakipuhelimia, jossa voit minuuttitaksaa vastaan selvittää asian ja oikeutesi sähkösopimusta koskien. Tee itsellesi ja neuvovalle juristille selväksi, mitä sinä tahdot asiassa tehtävän ja ylipäätään kuolinpesän suhteen.
Jos kuitenkin on kyse siitä, että sähköillä myös lämmitetään taloa on se kaikkien edun mukaista, pitää talosta hyvä huoli. Myös vakuutusyhtiö edellyttää, jos kiinteistössä on vielä vakuutus, että kiinteistöstä pidetään asianmukaisesti huolta. Jos jotakin sattuu vakuutusyhtiö ei korvaa, jos isäsi asuntoa ei ole asianmukaisesti hoidettu. Tarkista nyt tämäkin asia ennen kuin kouhkaat lisää.
Niin kauan kuin ette realisoi isänne omaisuutta joudutte tappelemaan joka asiasta keskenänne.
Sinä voit yhtä lailla olla antamatta valtakirjaa siskollesi, jos se tieto sinua yhtään lohduttaa ja voit niinkin kiristää häntä neuvottelemaan sähkösopimuksen tarpeellisuudesta. Mutta selvitä ensin niin kuin asiat ovat kuin tunteilet, mikä sinun mielestäsi on oikein. Suurin osa kp:n riidoista syntyvät aivan tyhmistä ja tarpeettomista asioista.
Tsemppiä! Olen itse aika samassa tilanteessa ja juurikin siksi palkannut juristin. Vaikka maksaa, niin enpähän jää alakynteen ja saan kyllä rahat palkkiota varten, kun saan osuuteni perinnöstä.
Pesän reaaliarvo on noin 10000e. Sillä summalla sanotaan juristille päivää.
Eli juristi ei tule kysymykseen.
Jos metsää niin aikas hakusessa toi arvio. Terveisin. Juuri 25 000 saaneena jonka metsiä vain parannettiin ja peltojen reunoilta hakattiin.
Metsää in 3,1 ha ja se on nuorta (istutettu noin 20v sitten). Kaikki tämä sijaistee korpi-Kainuun haja-asutusalueella, jossa millään ei ole mitään arvoa. Kukaan ei halua ostaa sieltä mitään ja metsääkin voi myydä vasta vuosikymmenten päästä. Sitä ennen sitä pitää hoitaa. Haluan vain kaikesta eroon.
Ellei sisaresi halua lunastaa osuuttasi, kerro hänelle että laitat korpikuusen paikallislehteen myynti-ilmoituksen osuudestasi tarjouksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
perillinen kirjoitti:
Hanki juristi. Ei kannata tapella asioista, joista ette kumpikaan tajua mitään ja miten oikeudet tai vastuu kuolinpesässä menevät.
On myös palvelevia lakipuhelimia, jossa voit minuuttitaksaa vastaan selvittää asian ja oikeutesi sähkösopimusta koskien. Tee itsellesi ja neuvovalle juristille selväksi, mitä sinä tahdot asiassa tehtävän ja ylipäätään kuolinpesän suhteen.
Jos kuitenkin on kyse siitä, että sähköillä myös lämmitetään taloa on se kaikkien edun mukaista, pitää talosta hyvä huoli. Myös vakuutusyhtiö edellyttää, jos kiinteistössä on vielä vakuutus, että kiinteistöstä pidetään asianmukaisesti huolta. Jos jotakin sattuu vakuutusyhtiö ei korvaa, jos isäsi asuntoa ei ole asianmukaisesti hoidettu. Tarkista nyt tämäkin asia ennen kuin kouhkaat lisää.
Niin kauan kuin ette realisoi isänne omaisuutta joudutte tappelemaan joka asiasta keskenänne.
Sinä voit yhtä lailla olla antamatta valtakirjaa siskollesi, jos se tieto sinua yhtään lohduttaa ja voit niinkin kiristää häntä neuvottelemaan sähkösopimuksen tarpeellisuudesta. Mutta selvitä ensin niin kuin asiat ovat kuin tunteilet, mikä sinun mielestäsi on oikein. Suurin osa kp:n riidoista syntyvät aivan tyhmistä ja tarpeettomista asioista.
Tsemppiä! Olen itse aika samassa tilanteessa ja juurikin siksi palkannut juristin. Vaikka maksaa, niin enpähän jää alakynteen ja saan kyllä rahat palkkiota varten, kun saan osuuteni perinnöstä.
Pesän reaaliarvo on noin 10000e. Sillä summalla sanotaan juristille päivää.
Eli juristi ei tule kysymykseen.
Jos metsää niin aikas hakusessa toi arvio. Terveisin. Juuri 25 000 saaneena jonka metsiä vain parannettiin ja peltojen reunoilta hakattiin.
Metsää in 3,1 ha ja se on nuorta (istutettu noin 20v sitten). Kaikki tämä sijaistee korpi-Kainuun haja-asutusalueella, jossa millään ei ole mitään arvoa. Kukaan ei halua ostaa sieltä mitään ja metsääkin voi myydä vasta vuosikymmenten päästä. Sitä ennen sitä pitää hoitaa. Haluan vain kaikesta eroon.
Sinulle on jo sanottu, että vaadi pesän jakoa. Sillä se hoituu. Eikä siihen tarvitse palkata juristia Amerikasta.
Jos sisko haluaa penskoilleen tulevaisuuden tontin ja metsän, maksakoon sinut ulos.
Ei kanteen tekemiseen käräjäoikeuteen juristia tarvita. Sen voi tehdä itsekin. Käräjäoikeus naputtelee noita päivittäin kansliapäätöksinä. Jos yleisesti ottaen jos aloittajalle ei tämäkään vaihtoehto käy niin sitten on vaan tyytyminen tilanteeseen. Ei se ap hyvä niin mene,että kuolinpesän osakas on aina saamapuolella vaan osakkuuteen voi sisältyä myös velvoitteita. Jos haluaa velvoitteista eroon, on käynnistettävä pesän jakamisprosessi, eikä sitä tee kukaan aloittajan puolesta jos ei juristinkaan apu kelpaa.