Kertokaa teidän narsistisesta "ystävästänne"
Epäilen, ja olen lähes satavarma että minun ystävä (tai "ystävä") on narsisti. Huomionhakuinen omaneduntavoittelija, oman navan ympärillä koko elämä pyörii, manipuloimalla saa tahtonsa periksi, ei ole kiinnostunut muoden asioista koskaan, kääntää puheenaiheen aina itseensä. Erittäin huomionhakuinen, porukassa huomaan kuinka alkaa kieriskelemään jos jonkun muun asioista keskustellaan, saattaa jonkun kohtauksen keksiä että keskustelu loppuu ja saa olla taas keskipisteenä. Teatterimaisilla eleillä saa ihmisten huomion vedettyä itseensä. Haluaa aina päättää asioista esim illanistujaiset, ja ottaa kunnian itselleen kuinka on järjestänyt kaiken, vaikka oikeasti tyrannisoi muut eikä kuunnellut kenenkään mielipiteitä miten asiat olisi voineet edetä. Kuitenkin elämänhallinnassa on isoja ongelmia, tai sitten tekeytyy avuttomaksi esim.kotityöt, jolloin mies joutuu yksin tekemään kaikki. Jos saa kritiikkiä niin saa kauhean kohtauksen ja heivaa ihmisen pois elämästään. Luulee että hän on myös minun elämäni keskipiste (olen suurperheen äiti), ja suuttuu jos en kerkeä hänen keksimilleen menoille. Kamalan raskas ihminen, olen ihan loppuunpalanut kohta
Kommentit (5)
Voi olla ihan vaan ärsyttävä ja itsekäs ihminen.
Miten erotetaan narsistin ja itsekeskeisen ihmisen kuvaus?
Vierailija kirjoitti:
Narsismi ja itsekeskeisyys on kaksi eri asiaa. Nykyään kaikki on sosiopaattisia narsisteja, kun ei viitsitä ottaa kunnolla selvää termeistä ja kun narsistiksi sanoja on kyrpiintynyt, ettei maailma pyörikään hänen napansa ympärillä.
Narsistiselta kuulostaa. Ihminen voi olla narsistiNEN, olematta täysin narsisti.
Meillä on juuri nyt lähipiirissä vastaava, mutta vielä vähän karseampi tapaus. Hänen diagnoosistaan olisin satavarma. Tämä ei ole kaveri vaan "yhteistyö"kumppani. Lakiprosessi on käynnissä, että hän irrottaa hampaansa ja palauttaa ryöstösaaliinsa.
Lisbetti kirjoitti:
Miten erotetaan narsistin ja itsekeskeisen ihmisen kuvaus?
Katso narskun kuvaus esim. eilisestä Iltalehdestä, pitää täysin paikkansa.
Narsismi ja itsekeskeisyys on kaksi eri asiaa. Nykyään kaikki on sosiopaattisia narsisteja, kun ei viitsitä ottaa kunnolla selvää termeistä ja kun narsistiksi sanoja on kyrpiintynyt, ettei maailma pyörikään hänen napansa ympärillä.