Minkä ikäisenä bussilla 3,5km matka kouluun?
Minkä ikäisenä teidän lapset kulkevat itsenäisesti bussilla kouluun ja takaisin?
Kuljin itse 90 luvun alussa ensimmäiseltä luokalta lähtien koulumatkat bussilla. Ajat ovat kuulemma muuttuneet. Mielestäni asumme pääkaupunkiseudun kupeessa rauhallisella alueella ja uskaltaisin päästää lapset kulkemaan itsekseen. Puoliso on eri mieltä.
Miten teillä muilla lapset kulkevat kouluun?
Kommentit (26)
3,5 km voi myös hyvin kävellä tai pyöräillä. Mutta voisi mennä myös bussilla, kunhan reitti on harjoiteltu yhdessä vanhemman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
3,5 km voi myös hyvin kävellä tai pyöräillä. Mutta voisi mennä myös bussilla, kunhan reitti on harjoiteltu yhdessä vanhemman kanssa.
Totta, näin meilläkin tehtiin. Pyöräiltiin, mentiin bussilla ja joskus huvin vuoksi käveltiin.
Minä kuljin kolmosen kevätkaudelta lähtien yksin bussilla, matkaa oli noin 8km. Syyskaudella opeteltiin millä bussilla päästään koululle ja mihin aikaan lähtee ja muutenkin ja sitten keväällä sillä kuljettiin.
Itse kuljin esikoulussa bussilla 6-vuotiaana (olosuhteiden pakosta ja olen mies), mutta en todellakaan nykyään laittaisi lapsia keskenään kulkemaan, kun on näitä lapsenr-ai-skaajia liikkeellä niin paljon.
Ihan ekastaluokasta lähtien. Ei vaihtoehtoja kun kouluun on matkaa 10km.
Espoossa alakouluikäsen koulumatka ei saa olla yli 3km tai kunta kustantaa koulutaksin. Mutta tuon vajaan 2km meillä kulki bussilla tokaluokkalainen.
Vastasin kyllä, vaikka tokaluokasta lähtien meillä ei ole tarvittu bussikyytiä. Mutta ekalla lapsi joutui käymään koulussa kauempan (lähikoulu valmistui vasta tokalle), ja bussilla tuo matka piti kulkea. Matkaa olisi ollut alle virallisen kuljetusrajan (5 km), mutta eka-tokaluokkalaisille käytännössä sovellettiin 3 km rajaa. 2.-6. -luokalla koulumatka on mitattu sadoissa metreissä, joten ei kulje bussilla, nyt yläkoulussa saattaa mennä ehkä pari kertaa talvessa tuon melkein 4 km matkan. Kun kuulemma bussilla on koululla liian aikaisin, niin mieluummin pyöräilee.
Itselläni oli alakouluun 2km matkaa ja sen kuljin metsätietä pitkin 1-6 luokilla pyörällä, kävellen, potkukelkalla tai hiihtäen. Yläkouluun oli yli 20km, mutta bussipysäkille reilut 2km ja sen kuljin pyörällä tai kävellen, ehkä vielä potkukelkallakin joskus, mutta reitin hiekottaminen yllätti liian usein iltapäivällä.
Meidän 5v käveli itsekseen päiväkodista Espoossa kotiin 90-luvulla. Matkaa oli 200-300m, mutta ei halunnut odottaa vanhempia hakemaan, joten sai tulla itsekseen kotiin.
Meillä eskarilainen kulkee bussilla 3 km. Kunta päätti, että tämä on kustannustehokkain tapa.
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa alakouluikäsen koulumatka ei saa olla yli 3km tai kunta kustantaa koulutaksin. Mutta tuon vajaan 2km meillä kulki bussilla tokaluokkalainen.
Kuinka avuttomia siellä Espoossa oikein ollaan?
Miten tämä avuttomuuteen liittyy? Perusopetuslaki kirjaa, että jos matka alakoululle on yli 3km, kunnan on järjestettävä kuljetus. Yläkoulussa raja on 5km. Espoossa jopa koulujen oppilaaksiottoalueet ovat tuon saman kokoisia.
Kyllä kulkee. Asutaan Helsingissä.