Kauanko hpv voi olla piilevänä?
Tutkitaanko se esim. raskausaikana tehtävissä tutkimuksissa? Mikä voi laukaista piilevän viruksen "aktivoitumisen"?
Kommentit (9)
Tilastot eivät valitettavasti lohduta yhtään, jos itse sattuu siihen harvojen valittujen joukkoon... Lähinnä halusin vain vastauksen siihen, että kuinka kauan voi olettaa tartunnasta olevan, kun nyt on sairastunut.
ap
Mulla oli ilmeisesti 9 vuotta piilevänä, ennen kuin näkyi muutoksena papa-kokeessa muutaman kerran. Tämän jälkeen pari kertaa koepalat ja lopulta loop-hoito. Viimeksi näytti hpv-testi negaa, joten seuraavaan kontrolliin on pidempi aika.
Voi olla jopa kymmeniä vuosia. Ensimmäisen kirjoittajan kirjoitus oli pitkälti fiktiota eikä faktaa, joten siihen ei kannata perustaa yhtään mtn.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot eivät valitettavasti lohduta yhtään, jos itse sattuu siihen harvojen valittujen joukkoon... Lähinnä halusin vain vastauksen siihen, että kuinka kauan voi olettaa tartunnasta olevan, kun nyt on sairastunut.
ap
Mitä tarkoitat sairastumisella?
Miten tarkka on HPV:n geenitesti? Minulta otettiin papa-kokeen yhteydessä ja tulos oli negatiivinen. Voiko silti olla HPV piilevänä?
Mummoni kuoli 75-vuotiaana HPV:hen.
Ensinnäkin HPV-infektio ei ole elinikäinen vaan häviää yleensä kehosta itsessään 1-2 vuoden kuluessa. Mutta mikäli keho ei itse korjaa itseään vaan virus jää elelemään kohdunkaulaan/kohtuun/emättimeen, voi se tällöin aiheuttaa syövän. Mikäli HPV-infektio löydetään, sitä ensin seurataan paraneeko itsessään. Jos ei, voidaan muutosalue poistaa.
T. Terkkari
Tarttuuko (piilevä) hpv synnytyksessä lapseen?
Rauhoitu.
Ei tutkita, ihan siitä siistä ettei sitä voida hoitaa yhtään mitenkään.
Nykyisin siihen on kyllä olemassa rokotus, mutta enemmän kuin joka kolmas aikuinen kantaa papilloomavirusta.
Kun on tartunnan kerran saanut, tartunta on elinikäinen.
Ei, suurimmalle osalle ei aiheuta yhtään mitään oireita koskaan.
( kyllä, hpv on yhdistetty kohdunkaulansyöpään ja kurkkusyöpäänkin. Tämä onkin pääsyy miksi nykyään rotote kansallisessa rokoteohjelmassa. Ei silti huolta, tilastollisesti hyvin harva tuohon sairastuu. )