Ihan sama mitä töitä tekee kaikilla pitäisi olla sama palkka
Olit sitten lääkäri tai siivooja, kaikkien työ on yhtä arvokasta.
Kommentit (28)
Tuotahan kokeiltiin Neuvostoliitossa loistavalla menestyksellä. Miksiköhän se lopetettiin...
Jep. Mä en ainakaan tee sit mitään raskasta, stressaavaa tai pitkää koulutusta vaativaa työtä! Ai niin, ja ihan paskasti ja lusmuten teen sen kevyen ja helponkin duunin!
Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mä en ainakaan tee sit mitään raskasta, stressaavaa tai pitkää koulutusta vaativaa työtä! Ai niin, ja ihan paskasti ja lusmuten teen sen kevyen ja helponkin duunin!
Suomi nousuun!
Minun työni on erittäin raskasta ja stressaavaa, korkeakoulututkinto pohjalla. Nettopalkka 1800!
t. Lto
Varmaan jos se perustulo tulee niin kohta kaikkien palkka on suunnilleen sen verran, ei enempää. Sillähän kun tulee toimeen niin miksi työnantajan pitäisi maksaa enempää.
Ainakin påitäisi lopettaa ne "kaikki työ on yhtä tärkeää" propaganda, kun niin ei selvästikään ole.
Hei.
Mitä olisit itse, ja millä palkalla valmis tekemään?
7,5 h pvä 5 pvää viikossa?
Vierailija kirjoitti:
Hei.
Mitä olisit itse, ja millä palkalla valmis tekemään?
7,5 h pvä 5 pvää viikossa?
En mitään millään palkalla. En tosin ilmaiseksikaan.
Vierailija kirjoitti:
No loppuis täältä äkkiä lääkärit
Harvaa täällä kouluttautuu läääkäriksi kunn ei sinne pääse, venälääisiä täällä on paljon, toiseeksi ei siihen rahan vuooksi kouluttauduta ja kolmanneksii ne jotka haluavatt oppia tekeeemään bisnestä ja tekevät sitää niiin joko näiiissä top 10 firrmoissa taai ulkomailla.
Olishan se oikiasti tosi kivaa jos kommunismi toimisi. En ainakaan itse tekisi näin stressaavaa työtä vaan voisin vaikka siivota portaita omaan rauhalliseen tahtiin ja kuunnella hyvää musiikkia samalla. Ja sitten jos ei huvita niin kuunnella vaan musiikkia.
Tavallaan samaa mieltä. Näin ihmiset menisivät varmasti alalle, mikä kiinnostaa ja mihin kykenee. Ei tulisi sitä "haluaisin olla siivooja, mutta palkka on luokattoman huono" juttuja.
Toisaalta väärille aloille hankkiutuisi entisestään vääriä ihmisiä hyvän palkan vuoksi, ja työ tehdään niin ja näin.
Itse haluaisin olla kirurgi, en palkan vuoksi vaan siksi, että tunnen palavaa halua tuntea ihmisen anatomian ja korjata niin sydämen, keuhkot kuin maksankin. Valitettavasti älli ei riittäisi ymmärtämään lääkkeitä ja niiden annostelua, joten en ole lähtenyt hoitoalalle alkuunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olishan se oikiasti tosi kivaa jos kommunismi toimisi. En ainakaan itse tekisi näin stressaavaa työtä vaan voisin vaikka siivota portaita omaan rauhalliseen tahtiin ja kuunnella hyvää musiikkia samalla. Ja sitten jos ei huvita niin kuunnella vaan musiikkia.
Juuri tuon takia ap onkin oikeassa.
Ne lääkäreiden ja hoitsujen työt pitäisi tehdä sellaiset, jotka niitä oikeasti haluavat tehdä ja on niille kutsumus, ei sellaiset jotka eivät piittaa potilaistaan ja sitä tehdään vain tilipussin takia.
SinkkuM
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan samaa mieltä. Näin ihmiset menisivät varmasti alalle, mikä kiinnostaa ja mihin kykenee. Ei tulisi sitä "haluaisin olla siivooja, mutta palkka on luokattoman huono" juttuja.
Toisaalta väärille aloille hankkiutuisi entisestään vääriä ihmisiä hyvän palkan vuoksi, ja työ tehdään niin ja näin.Itse haluaisin olla kirurgi, en palkan vuoksi vaan siksi, että tunnen palavaa halua tuntea ihmisen anatomian ja korjata niin sydämen, keuhkot kuin maksankin. Valitettavasti älli ei riittäisi ymmärtämään lääkkeitä ja niiden annostelua, joten en ole lähtenyt hoitoalalle alkuunkaan.
Siis sä haluaisit tappaa ihmisiä työkses, vai mitä sä koitat selittää?
SinkkuM
Olen "kutsumustyössä", vaikka en terveydenhuollossa työskentelekään. Saan kohtuullisen korvauksen vaativasta ja välillä veemäisestä työstä. Samapalkkaisuuden yhteiskunnassa vaihtaisin heti helpompaan kutsumukseen ja tekisin työtä, joka on kivaa ja josta tulisi hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia ap onkin oikeassa.
Ne lääkäreiden ja hoitsujen työt pitäisi tehdä sellaiset, jotka niitä oikeasti haluavat tehdä ja on niille kutsumus, ei sellaiset jotka eivät piittaa potilaistaan ja sitä tehdään vain tilipussin takia.
SinkkuM
Siinä kutsumus haihtuu tohtoreilta äkkiä. Jollei sitten käy niin hasschusti, että aseman takia tuleva valta johtaakin siihen, että johtajat keksivät jotain pikkujäynää eli hommaavat pimeitä lisätuloja jostain muualta.
No Neuvostoliitossa se johti siihen, että työt tehtiin mitenkuten, ihan sama teki hyvin tai huonosti.
Näin kerran Neuvostoliitossa, kuinka pari miestä maalasi pysäkkikatosta. Enimmäkseen tupakoivat, mutta aina välillä vähän maaliakin vetelivät. Entistä maalia ei raapattu pois, vaan vedettiin vaan siihen rapistuneen maalin päälle ja alaosasta myös savikerroksen päälle.
Katutöitä tehtiin tyyliin yksi jotain tasapäistä lapiota vähän heilutteli, viisi kuusi muuta seisoskeli ja tupakoi.
Eräs mies lakaisi hotellin edustaa, ees taas samoja roskia. Mihinkään niitä ei viety, vaan koko ajan pikkuhiljaa niitä vaan siirreltiin paikasta toiseen ja takaisin.
Vanhat mummot teki palkkansa tai eläkkeensä eteen töitä, eli istuivat jonkun museon tai kirkon edessä penkillä ja huitoivat sanomalehdellä ihmisiä kauemmas, jos nämä tulivat liian lähelle.
Asiakaspalvelu oli sitä, että ihmisiä mulkoiltiin vihaisesti ja lyötiin luukkuja kiinni nenän edestä, kun oli jatkuvasti se ruoka- tai teetauko. Kaupoissa ei viitsitty kaikille myydä, kivempaa vain keskustella keskenään ja välillä vilkaista vihaisesti asiakasta, joka yritti kiinnittää myyjän huomion.
Työpaikoilla yleensäkään ihmiset eivät olleet läheskään aina paikalla, koska he olivat jonottamassa jotain.
Traktorikuskina saattoi tosiaan saada paremman elannon kuin lääkärinä, tai ainakin työ oli mukavampaa. Sai ainakin ajaa traktoria. Lääkärinä ei välttämättä saanut ajaa Ladaakaan. Ja lääkärin työ saattoi olla turhauttavaa, kun tiesi, että voisi auttaa ihmisiä, jos vain olisi tarvittavat lääkkeet, välineet ja tilat.
Tällaiseen tasapalkkaisuuteen ei voi mennä muuten kuin juuri tuollaisessa suljetussa ja totalitaarisessa valtiossa. Onhan se ajatuksena ihanteellinen, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki ovat tasapuolisesti yhtä köyhiä. Jos lähtökohtana olisi taas se, että kaikki olisivat tasapuolisesti yhtä rikkaita, se rappeuttaisi yhteiskunnan vielä tehokkaammin.
Huonoin bait tänä vuonna