Mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että "isät hoitaa lasta omalla tavallaan"?
Palstalla kerrotaan jatkuvasti, että miehet hoitavat "omalla tavallaan" lapsia. Osa miehistä kertoo, että äitien pitäisi se vain hyväksyä. Monet äidit taas kertovat, että käytännössä mies hoitaa lasta huonommin, mutta kutsuu asiaa kauniisti "omaksi tavaksi".
Kertokaa esimerkein, että mikä on se isän "oma tapa", joka ei ole kuitenkaan huonommin tai jopa laiminlyöntiä kuten osassa tapauksista tuntuu olevan.
Kommentit (23)
Miehet saavat tehdä hommansa omaan tahtiin ja mielen mukaan vaikka menisi kuinka päin hanuria eikä saa arvostella.
Meillä isä hoitaa aika vähän lapsiaan, mutta nämä tuli heti mieleen.
Ruoka: isän ruoanlaittovuorolla mennään Heseen
Harrastuskuskaukset: isän vuorolla harrastus jää välistä
Mielestäni jokainen vanhempi, sukupuolesta riippumatta, hoitaa lasta omalla tavallaan. Tuskin edes identtiset kaksoset kasvattavat lapsensa täsmälleen samalla tavalla.
Äiti esim pysyttelee lapsen kanssa tietyssä rutiinissa, on ruoka-ajat,ulkoiluaika, nukkumaanmeno-ajat, karkkipäivä yms. Eli päivärytmi vaikkapa tietynlainen. Isällä ei ole niin justiinsa vaan saa sotkea hommaa, syöttää vaikka jäätelöä aamupalaksi ja jättää lämpimän ruuan antamatta...kuhan hoitaa ja ei ole niin justiinsa... en kyllä ymmärrä tämmöstä tyyliä että kun mies hoitaa niin hoitaa miten haluaa, jos ollaan ja eletään yhteistä taloutta. Silloin jos isä näkee lasta vaikka kerran/kk niin ymmärrän erilaisen päivän mutta muuten ei älyä
Mies hoitaa velvoitteet siten, mistä rima on matalin. Hommaa helpottaakseen lapsi viedään johonkin sisäleikkipuistoon ja roskaruokapaikkaan, niin pääsee välttämään arjen pyörityksen kotona. Isi on se kiva tyyppi, joka vie hoplopiin ja mäkkiin, mutta vaatteet saattavat olla likaiset ja vaippa vaihtamatta. Kotona isi mielellään uppoutuu sohvalle tabletin kera ja laittaa lapselle pelit nenän eteen, että viihtyy itsekseen.
Meillä se tarkoittaa sitä, että isä ei oo mikään mun pikku apulainen vaan tekee hommat omalla tavallaan ja minä en nipota siitä, että meni "väärin". Hoitaa lapsiaan yhtä paljon kuin minä, mutta tekee monta asiaa eri tavalla. Esimerkiksi iltasadun lukee sohvalla ja kantaa lapset sänkyihinsä, kun taas minä nukutan heidät suoraan sänkyihinsä. Vaatteissa myös pukee lapset herkemmin kun taas minä annan yrittää pukemista itse paljon pitempään.
Omalla isälläni se tarkoitti, että lämmitti mikrossa eineksiä ja heitti meidät pihalle. Suuttui jos tuli sisälle häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isä hoitaa aika vähän lapsiaan, mutta nämä tuli heti mieleen.
Ruoka: isän ruoanlaittovuorolla mennään Heseen
Harrastuskuskaukset: isän vuorolla harrastus jää välistä
Mitä pahaa tässä sitten on.
Sinnkosen mukaan lapsen ei tarvitse harrastaa välttämättä mitään. Oletko häntä pätevämpi?
Isä.
Palstamamma = "mies syöttää lapsille vain ranskalaisia, imuroi vain keskilattian ja ei osaa pukea lasta".
Osa kuusisataamiljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaa velvoitteet siten, mistä rima on matalin. Hommaa helpottaakseen lapsi viedään johonkin sisäleikkipuistoon ja roskaruokapaikkaan, niin pääsee välttämään arjen pyörityksen kotona. Isi on se kiva tyyppi, joka vie hoplopiin ja mäkkiin, mutta vaatteet saattavat olla likaiset ja vaippa vaihtamatta. Kotona isi mielellään uppoutuu sohvalle tabletin kera ja laittaa lapselle pelit nenän eteen, että viihtyy itsekseen.
Hoploppihan on loistava paikka lasten motorisen kehityksen kannalta. Ei se taapero leikkipuistossa lumihangessa tee muuta kuin huutaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet saavat tehdä hommansa omaan tahtiin ja mielen mukaan vaikka menisi kuinka päin hanuria eikä saa arvostella.
Ihan totta? Arvosteletko miestä? Ei omaa miestään arvostella, vaan jos osaa jonkun asian paremmin, niin voi esittää miehelle tämän paremman vaihtoehdon, ja mies joko näkee sen paremmaksi vaihtoehdoksi tai ei näe.
Onko sinulla joku alemmuuskompleksi kun haluat kilpailla siitä kuka hoitaa parhaiten?
Isä
Vierailija kirjoitti:
Äiti esim pysyttelee lapsen kanssa tietyssä rutiinissa, on ruoka-ajat,ulkoiluaika, nukkumaanmeno-ajat, karkkipäivä yms. Eli päivärytmi vaikkapa tietynlainen. Isällä ei ole niin justiinsa vaan saa sotkea hommaa, syöttää vaikka jäätelöä aamupalaksi ja jättää lämpimän ruuan antamatta...kuhan hoitaa ja ei ole niin justiinsa... en kyllä ymmärrä tämmöstä tyyliä että kun mies hoitaa niin hoitaa miten haluaa, jos ollaan ja eletään yhteistä taloutta. Silloin jos isä näkee lasta vaikka kerran/kk niin ymmärrän erilaisen päivän mutta muuten ei älyä
Olen samaa mieltä, että yhteisessä taloudessa on hyvä olla yhteiset pelisäännöt, joita molemmat vanhemmat johdonmukaisesti noudattavat. Näiden pelisääntöjen pitäisi kuitenkin olla mielestäni vanhempien yhdessä määrittelemät, kun kerran molempien näihin tulisi sitoutua. Ei niin, että vain toinen sanelee, että "näin meillä toimitaan", ja toisen on toteltava. Varmasti useimmissa perheissä näin onkin. Olen kuitenkin nähnyt esimerkiksi myös perheen, jossa äidin mielestä kaikki pienen lapsen itkettäminen on väärin, ja hän on yksivaltiaan elkein päättänyt tämän koko perheen ohjenuoraksi. En tarkoita, että kenenkään pitäisi antaa jonkun vauvan huutaa yksin itsensä uneen, mutta tämä äiti suuttuu miehelleen, jos tämä ottaa vaikkapa oman helposti särkyvän puhelimensa pois taaperon kädestä ja taapero alkaa pettyneenä itkeä. Samaten, jos isä vie taaperon pesulle sellaisella hetkellä kun taapero ei halua (ja alkaa rääkyä mielenosoituksena).
Vierailija kirjoitti:
Äiti pysyy näissä ruutiineissa koska äiti on päähoitajana nämä rutiinit tehnyt itsensä näköisiksi.
Onhan se ihan selvä asia että jos joku tulee sivusta niin ei pysty näihin samoihin rutiineihin. Jos haluat jotain rutiineja noudatettavan niin sinun pitää valmistella asia hyvin isän hoitovuorolle. Ei ihan riitä että laitat paperille listaa, vaan enemmän vaaditaan.
Isä.
Jos molemmat on nälkäisiä, isä syö ensin itse ja syöttää sitten lapsen. Äidit syöttää ensin lapsen ja syövät vasta sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pysyy näissä ruutiineissa koska äiti on päähoitajana nämä rutiinit tehnyt itsensä näköisiksi.
Onhan se ihan selvä asia että jos joku tulee sivusta niin ei pysty näihin samoihin rutiineihin. Jos haluat jotain rutiineja noudatettavan niin sinun pitää valmistella asia hyvin isän hoitovuorolle. Ei ihan riitä että laitat paperille listaa, vaan enemmän vaaditaan.
Isä.
Siinä, että herää järkevään aikaan syöttää aamupalaksi järkevää ruokaa, syö säännöllisesti, käy ulkona ja laittaa lapsen ajoissa nukkumaan EI tarvi aikuiselle ihmiselle kädestä-pitäen ohjeita, ihmettelen miksi tarvii ohjeita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se tarkoittaa sitä, että isä ei oo mikään mun pikku apulainen vaan tekee hommat omalla tavallaan ja minä en nipota siitä, että meni "väärin". Hoitaa lapsiaan yhtä paljon kuin minä, mutta tekee monta asiaa eri tavalla. Esimerkiksi iltasadun lukee sohvalla ja kantaa lapset sänkyihinsä, kun taas minä nukutan heidät suoraan sänkyihinsä. Vaatteissa myös pukee lapset herkemmin kun taas minä annan yrittää pukemista itse paljon pitempään.
Vau, jo toinen joka ymmärsi aloituksen! Tosiaan eo väliä miten nukuttaa, sohvalla vai sängyssä. Sisälukutaito puuttuu näiltä miestensä haukkujilta. Perustakaa oma ketju huonoille miehillenne.
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat on nälkäisiä, isä syö ensin itse ja syöttää sitten lapsen. Äidit syöttää ensin lapsen ja syövät vasta sitten itse.
Löytyisikö asiantuntijalta lisää tällaisia paskavammaismiesvihayleistyksiä?
Hyvä aloitus. Samaa olen miettinyt. Meillä on vauva, ja mieheni "oma tapa" on se, että hän keskittyy leikkimään vauvan kanssa ja ainakin on ruoka-aika tai vaipanvaihtoaika tai nukkumisaika niin tuo vauvan minulle, kun kuulemma osaan paremmin nuo kuin hän.