Orjuus Suomessa 2000 luvun jälkeen
Olen varma siitä että tulevaisuudessa historian kirjoista saa lukea, että aikautenamme oli orjia. Orjuus ei todellakaan loppunut 1800-1900 luvulla vaan se ”siistiytyi” pois näkyvistä. Orjia ovat vielä tänä päivänä työttömät ja sairaat.
Kommentit (20)
Pankin orjat. Lisäksi osa on vielä pikavippien korkojen orjia, mikä on vielä orjuuttavampaa.
Mikä sairaita muka orjuuttaa? Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja teen päivisin yleensä vain sitä, mistä itse pidän.
Työttömät? Eikös työtä tekevät ole orjia ja työttömät vapaita?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pääse eläkkeelle, eikä kaikilla ole varaa juosta tutkimuksissa. Joutuu sitten olemaan työvoimatoimiston valvovan tarkkailun alla ja pahimmassa tapauksessa kuntouttavassa pakkotyössä 9 euroa päivä.
Suomalaisella "orjuudella" on melko vaikea päästä marttyyriksi, mutta kovasti siihen tuntuu halua olevan.
Missähän maassa olisi helpompi elää toistaitoisena?
Realisti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät pääse eläkkeelle, eikä kaikilla ole varaa juosta tutkimuksissa. Joutuu sitten olemaan työvoimatoimiston valvovan tarkkailun alla ja pahimmassa tapauksessa kuntouttavassa pakkotyössä 9 euroa päivä.
Työssäkäyvä ei ole samanarvoinen orja, sillä hänellä on asema. Sitäpaitsi, raha tuo yksilölle vapautta.
Hyvinvoiintiyhteiskunta orjuutttaa ihmiset koti isiksi ja kotiäideiksi ja lopulta yksinhuoltajikksi. Kellään ei ole aikaa, energiaa, haluua ja ymmmärrystä. Onnn vain punaiinen tupa ja peruunamaa, velka jaa ympärillää lahonnut kaupunkii.
Hyvinvoiintiyhteiskunta orjuutttaa ihmiset koti isiksi ja kotiäideiksi ja lopulta yksinhuoltajikksi. Kellään ei ole aikaa, energiaa, haluua ja ymmmärrystä. Onnn vain punaiinen tupa ja peruunamaa, velka jaa ympärillää lahonnut kaupunkii.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi olla vapaa mutta lähtisitkö itse töihin 9e + päivärahalla? Näihin pakotetaan karenssin uhalla ja niillä on kikkailtu työttömyystilastot näyttämään paremmilta. Luulisi ainakin palkansaajia nyppivän kun verovaroilla tuo kikkailu kustannetaan. Samalla siinä hyötyy yritykset ilmaisesta työvoimasta. Oletko sinä seuraava joka korvataan työkokeilijalla tms?
Vierailija kirjoitti:
Onpas hirvittävää orjuutta. Kyllä puuvillapelloilla olisi helpompaa.
On tää työttömyys kauheeta orjuutta heräsin just 12 tunnin yöunilta nyt siemailen kaljaa ja pelailen pleikkaria :)
Haluisin kuitenkin töihin koska haluaisin yulevaisuudessa perheen perustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi olla vapaa mutta lähtisitkö itse töihin 9e + päivärahalla? Näihin pakotetaan karenssin uhalla ja niillä on kikkailtu työttömyystilastot näyttämään paremmilta. Luulisi ainakin palkansaajia nyppivän kun verovaroilla tuo kikkailu kustannetaan. Samalla siinä hyötyy yritykset ilmaisesta työvoimasta. Oletko sinä seuraava joka korvataan työkokeilijalla tms?
Noinkohan ne yhdeksän euron työkokeilijat ovat kovin ihanteellista työvoimaa millekään yritykselle?
Vierailija kirjoitti:
Missähän maassa olisi helpompi elää toistaitoisena?
Vartiainenko se siellä pölisee? Eihän syrjäytyneet työttömät kykene tällaisiin palvelinhyökkäyksiin ja pakoon takavasemmalle. Toistaitoiset työttömät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinkohan ne yhdeksän euron työkokeilijat ovat kovin ihanteellista työvoimaa millekään yritykselle?
Kysy mistä tahansa talojen huoltofirmasta. Kevyttä hyväksikäyttöä mutta onpahan vastineeksi fyysisesti raskaita töitä.
Työttömät ja sairaat muka orjia? Millä perusteella?
Kaikki rahan takia monta tuntia työtä päivässä tekevät ovat moderneja orjia. Ja vieläpä vapaaehtoisesti.
Missä muualla valtio elättää laiskatkin kehdosta hautaan? Ei Suomessa orjuutta ole ollut sitten maa-orjuuden.
Ja vangit