Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varmaan ylireagoin, mutta tuntuu silti pahalta. Kumppani "paljasti" anonyymin nettiprofiilini..

Vierailija
12.12.2018 |

Tiedän, että tämä on typerää. Mutta mitä te ajattelisitte?

Olen vuosia avautunut palstalla pienelle ryhmälle nettituttuja asioista, joista en jostakin syystä voi kertoa IRL tutuille ja vastaavasti taas jättänyt kertomatta sellaisia asioita, joista ihmiset netin ulkopuolella tietävät. Anonymiteetti on mahdollistanut kipeistäkin asioista puhumisen, mutta samalla pitänyt tietyn turvavälin. En koe, että kyseessä olisi valehtelu tai kaksoiselämä, mutta eihän tälläkään palstalla kerrota henkilökohtaisia tietoja.

Tilanne muuttui kun tapasin kumppanini ko. Sivustolta. Kumppanini on tavannut osan henkilöistä livenäkin, mutta varsinaisia kavereita heistä kukaan ei ole, enemmänkin tuttuja. Kumppanini olisi halunnut "julkistaa" suhteemme nettikavereillensa, kun taas itse olin ajatusta vastaan siksi, että netti on ollut itselleni pakopaikka ja mahdollisuus puhua asioista suoraan, miettimättä muiden tunteita yms. Kumppanin mielestä kertomatta jättäminen taas olisi valehtelua. Kertominen ei haittaisi muuten, mikäli kertoisi suhteesta joko nettiminääni tai "oikeaan" minääni. Molemmat ovat toki oikeita, mutta tavallaan puolet kokonaisuudesta. Kumppanini sanoi ymmärtävänsä kantani ja että voitaisiin miettiä asiaa myöhemmin, ehdotin sitäkin että voisin myös jättää nettiyhteisön, jolloin hän voisi kertoa kertoa asiasta myöhemmin tms.

Kävi ilmi, että kumppanini oli kuitenkin kertonut asiasta. Eikä vain suhteesta, vaan itsestäni asioita, joista nettitutut eivät tiedä ja joiden johdosta kertomani asiat voivat näyttäytyä oudossa valossa.

Ahdistaa ja harmittaa ihan vietävästi, vaikka ymmärrän kyllä kumppaninkin puolen asiassa.

Olen loukkaantunut siitä, että oma päätösvaltani siitä, mitä asioita ja keille haluan jakaa vietiin ja ahdistunut tilanteesta ylipäätään.

Tuntuu typerältä ja väärältä olla vihainen tästä ja silti..

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumppani sovi sun elämääsi, koska sulla on kaksi "minää." Väkisinkin ne sekoittuvat nyt. Deal with it.

Vierailija
2/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin saa tehdä.

Tyhmä kumppani sulla. Ei voi muuta sanoa. Eihän hän voi tietää mitä olet siellä kertonut, oletko kertonut jossakin muuallakin jotakin muutakin, niin että sen voi yhdistää sinuun yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumppani sovi sun elämääsi, koska sulla on kaksi "minää." Väkisinkin ne sekoittuvat nyt. Deal with it.

Ei selvästikkään. Se puoli minkä kumppani minusta näkee oli tarkoitettu vain hänelle, ei kaikille. Noh, enää en voi valita.

Vierailija
4/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää teillä on 16 vuotta?

Vierailija
5/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noin saa tehdä.

Tyhmä kumppani sulla. Ei voi muuta sanoa. Eihän hän voi tietää mitä olet siellä kertonut, oletko kertonut jossakin muuallakin jotakin muutakin, niin että sen voi yhdistää sinuun yms.

Kiitos.

En ole kertonut, käsittääkseni minua ei voi mitenkään yhdistää nettiprofiiliini. En itsekkään tiedä siellä muista kuin sen, mitä he haluavat itsestään kertoa. Kumppanini ei edes ole itse ollut aikoihin aktiivisena palstalla.

Vierailija
6/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ikää teillä on 16 vuotta?

Olisikin. Onhan tämä typerää myönnetään. Mutta aikuisillakin on asioita, joista voi tuntua tarpeelliselta keskustella, mutta esim. Työnkuva tms. Estää tietyistä asioista rehellisesti puhumisen, ainakin jos haluaa

välttää mahdollisia vaikeuksia.

Vierailija
7/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakava luottamuksen menetys. Itselleni tuollaiset asiat ovat hyvin tärkeitä, miettisin tosissani jatkanko suhdetta.

Vierailija
8/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noin saa tehdä.

Kiitos.

En ole kertonut, käsittääkseni minua ei voi mitenkään yhdistää nettiprofiiliini. En itsekkään tiedä siellä muista kuin sen, mitä he haluavat itsestään kertoa. Kumppanini ei edes ole itse ollut aikoihin aktiivisena palstalla.

Kumppanisi ei sitä kuitenkaan voinut varmaksi tietää, ja siksi ei saisi paljastaa sinua

Vierailija
9/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö ap, että KAIKKI mitä kirjoitat nettiin, voidaan yhdistää sinuun? Ei ole mitään anonyymia ihmistä netissä. Sun IP-osoitteestasi näkee ihan kaiken, jos haluaa etsiä.

Vierailija
10/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö ap, että KAIKKI mitä kirjoitat nettiin, voidaan yhdistää sinuun? Ei ole mitään anonyymia ihmistä netissä. Sun IP-osoitteestasi näkee ihan kaiken, jos haluaa etsiä.

Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että on kuitenkin eriasia joutua jonkun nettistalkkaamisen kohteeksi, kuin se että läheisesi tarjoaa tiedot muille hopeatarjottimella?

Vierailija
11/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Ymmärrätkö sinä, että on kuitenkin eriasia joutua jonkun nettistalkkaamisen kohteeksi, kuin se että läheisesi tarjoaa tiedot muille hopeatarjottimella?

En ymmärrä. Ei minulla ole mitään salattavaa. Kun sinulla kerran on, niin jätä mies ja aloita alusta jossain muualla. Ei siinä nyt muuta voi otehdä.

Vierailija
12/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakava luottamuksen menetys. Itselleni tuollaiset asiat ovat hyvin tärkeitä, miettisin tosissani jatkanko suhdetta.

Joo, olen miettinyt samaa. En ole vielä kertonut kumppanilleni että tiedän asiasta.

Vielä pahemmalta tuntuu, että nettitutut ovat luultavammin tienneet jo jonkin aikaa, mutta asia varmistui vasta hetki sitten.

Kumppanini on ollut muuten kaikinpuolin ihana ja ymmärtäväinen. En vain ymmärrä, että juuri tämä asia sitten tuli tielle.

Vierailija
13/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerrot hänelle, että olet vihainen etkä voi ymmärtää miksi hänen tahallaan piti tehdä näin! Eikä mitään ”Anteeksi, olen vihainen”. Eihän hän kunnioita sinua lainkaan jos tekee tuollaisia temppuja. Ennen kaikkea: kunnioita itseäsi ja nosta kissa pöydälle!

Vierailija
14/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen miettinyt samaa. En ole vielä kertonut kumppanilleni että tiedän asiasta.

Vielä pahemmalta tuntuu, että nettitutut ovat luultavammin tienneet jo jonkin aikaa, mutta asia varmistui vasta hetki sitten.

Kumppanini on ollut muuten kaikinpuolin ihana ja ymmärtäväinen. En vain ymmärrä, että juuri tämä asia sitten tuli tielle.

Itse kertoisin, että asia on niin vakava, että olen miettinyt jopa eroamista. Hänen reaktionsa vaikuttaisi paljon; olisiko vähättelevä vai ymmärtäisikö asian laidan. Eihän tuollaista voi silti mitenkään korjata; tiedot on jo vuodettu.

Vierailija
15/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kuitenkin saanut useampia mielipiteitä tilanteeseen, sekä niin paljon lokaa, että jätän ketjun nyt elämään omaa elämäänsä, enkä enää kommentoi ketjuun tämän kommentin jälkeen.

Vierailija
16/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerrot hänelle, että olet vihainen etkä voi ymmärtää miksi hänen tahallaan piti tehdä näin! Eikä mitään ”Anteeksi, olen vihainen”. Eihän hän kunnioita sinua lainkaan jos tekee tuollaisia temppuja. Ennen kaikkea: kunnioita itseäsi ja nosta kissa pöydälle!

Juu, pitää puhua.

Alussa kun keskusteltiin aiheesta, kumppanini koki, että joutuu salailemaan asioita muilta, jos ei voi kertoa kuka olen.

Esimerkiksi ettei voisi kertoa mitä olemme yhdessä tehneet jne.

Tavallaan ymmärrän, mutta en koskaan ole kieltänyt kertomasta sellaisia asioita, ainoastaan kuka olen. Omat keskusteluni eivät ylipäätään ainakaan useimmiten liity normaalista arjesta kertomiseen.

Kumppanini taas ei ymmärtänyt koska hän on yhtä kuin nettiprofiilinsa. Elämäntilanteemme poikkeavat toisistaan merkittävästi tietyiltä osin, niin että kumppanini on mahdollista olla ylipäätään avoimempi ilman, että siitä voisi koitua negatiivisia haittoja ykityis- tai työelämässä.

Ilmeisesti ei sitten kuitenkaan mennyt jakeluun.

Vierailija
17/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin.

Vierailija
18/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan typerää. Jos minun luottamukseni petettäisiin tuolla tavalla, harkitsisin jopa eroa.

Vierailija
19/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi puolisosi edes haluaa olla kanssasi. Vaikutat epäluotettavalta, kun haluat salailla asioita niin paljon. Et varmaan kerro tälle kumppanillekkaan kuin vain puolet aina totuuksista. 

Vierailija
20/29 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän apta. Esim missä tahansa asiakaspalveluammatissa on asioita joita voi haluta kertoa anonyyminä. Sekä asiakkaiden että oman itsensä takia. Tai voi haluta keskustella suvun mielenterveysongelmista, omista intiimivaivoista, tai nuoruuden seksikokeiluista ilman että tulee ns oikeassa elämässä paheksutuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä