Miksi joidenkin migreeniin riittää ihan perusburana ja joidenkin sitten pitää syödä jotain ihmelääkkeitä eikä siltikään auta
Onko nuo vaikeammat migreenit edes oikeastaan samaa sairautta?
Kommentit (28)
Päänsärky taittuu buranalla, migreeni ei.
Vierailija kirjoitti:
Ne buranatyypit eivät sairasta migreeniä.
Ei pidä paikkaansa. Ajoissa otettu 800 riittää joillekin.
Migreenejä on eri tyyppisiä. Normaali päänsärky lähtee yleensä ibuprofeenilla, mutta migreeni vaatii monesti täsmälääkityksen, kuten esim. triptaani-sukuisen lääkkeen. Itselläni on migreeni (ei määritelty tarkemmin), mutta saan siihen suuren helpotuksen sumatriptaanilla. Ibuprofeeni/parasetamoli/kahvi-kombo on toiminut ehkä kerran, ja sekin vain siinä vaiheessa, kun tunnistin alkavan migreenin aikaisessa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Päänsärky taittuu buranalla, migreeni ei.
Puolet oikein
Minun aikaisemmin piti hakea piikkejä kohtauksiin, iän myötä helpottanut. Sama sairaus, lievemmät oireet.
Ei edes lääkäri osaa tuohon vastata, mutta itsestäni tiedä, että reilu burana-annos oikeaan aikaan esti kunnos tulolla olevan migreenikohtauksen.
Muuten tarvitsen Imigrania.
Joillakin toimii burana parhaiten, jos ihan heti ottaa kun oireet alkaa, jos ei ehdi ottamaan niin jysähtää oikein kunnolla. Migreeni on hirvittävä sairaus ja niin lamaannuttava, että onneksi siitä ei tarvitse kärsiä enää, kun lääkitys on kunnossa.
Mun käsityksen mukaan ajoitus on tärkeää.
Migreeniopotilaiden ainoa toimiva kotihoitokeino on ottaa pilleri heti, kun alkaa päässä vähänkin tuntua. Kyllä burana voi sen jäljeenkin auttaa, mutta vaikutus on lyhyt ja vaikutuksen alkaminen tuntuu helvetissä ikuisuudelta.
Migreenihän ei ole täsmällinen sairaus, jolla olisi yksi tiedetty mekanismi. Sen sijaan se on ns. yleistermi rajatuille oireille, eli (toistuvalle) tietynlaiselle pääkivulle. Taustalla on varmasti hyvin monia erilaisia mekanismeja, jolloin myös hoitotarve voi olla erilainen. Lisäksi eri ihmiset voivat reagoida samaan hoitoon eri tavalla.
Tämä on medikalisoitumista. Sekoitetaan päänsärky tai jännitysniska migreeniin, vatsatauti noroon, menkkakivut endometrioosiin, ylipainosta johtuvat nivelkivut reumaan, lapsen haasteellinen käytös tai persoona nimetään erityislapseksi.
Vain lääkäri voi tehdä diagnoosin, se unohdetaan usein.
Lääkkeet tehoavat yksilöllisesti. Esimerkiksi minulle ei ole löytynyt sopivaa lääkitystä tai hoitoa, joten migreenini on kroonistunut.
Vierailija kirjoitti:
Migreenihän ei ole täsmällinen sairaus, jolla olisi yksi tiedetty mekanismi. Sen sijaan se on ns. yleistermi rajatuille oireille, eli (toistuvalle) tietynlaiselle pääkivulle. Taustalla on varmasti hyvin monia erilaisia mekanismeja, jolloin myös hoitotarve voi olla erilainen. Lisäksi eri ihmiset voivat reagoida samaan hoitoon eri tavalla.
Näin mäkin olen ihan maalaisjärjellä ajatellut. En oikein usko, että vaikka mun hormonaalinen migreeni on sama asia kuin jonkun toisen ei-hormonaalinen migreeni. Ja mullakin noita kohtauksia on aivan eri asteikoilla. Mulla puhkesi migreeni kuukautisten alettua (tämän tajusin vasta aikuisena). Kohtaukset jäivät pois parissa vuodessa. Sitten, kun sain ensimmäisen lapsen, migreeni puhkesi uudestaan, tällä kertaa niin, että päänsäryn lisäksi oli oksentelua. Kohtauksia oli ehkä 4, sitten tulin uudelleen raskaaksi. Migreeni puhkesi taas, kun kuukautiset alkoivat. Kuopus on nyt nelivuotias, ja kohtauksia tulee edelleen, mutta pahoinvointi on jäänyt pois. Mulla on migreenilääke, mutta hyvin ajoitettuna burana + panadol saattavat auttaa. Myös raitis ilma auttaa. Esim. kerran, kun kohtaus oli tulossa, mutta mulla oli töitä (joita kukaan ei siis puolestani tee, koska olen yrittäjä), otin nopeasti ison annoksen särkylääkettä ja menin sitten ulos kävelemään (ihan vain hitaasti talon ympäri, oli aika heikko olo). Jos olisin ottanut varsinaista migreenilääkettä, olisin nukahtanut. Tällä kertaa särkylääke ja happi auttoivat.
"Tavallisesta" päänsärystä migreenikohtaukset eroavat mulla siten, että migreeni alkaa aamulla ja olo on sellainen pahoinvoiva, vaikka en enää oksennakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on medikalisoitumista. Sekoitetaan päänsärky tai jännitysniska migreeniin, vatsatauti noroon, menkkakivut endometrioosiin, ylipainosta johtuvat nivelkivut reumaan, lapsen haasteellinen käytös tai persoona nimetään erityislapseksi.
Vain lääkäri voi tehdä diagnoosin, se unohdetaan usein.
Jos sinä sekoitat nuo keskenään, ei tarkoita että muut maallikot niin kuitenkaan tekisivät.
Burana kirjoitetaan isolla B:llä. On tuotemerkki, ei yleisnimitys. Ja typerä ostos, koska samaa tavaraa saa muunmerkkisenä puoleen hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Burana kirjoitetaan isolla B:llä. On tuotemerkki, ei yleisnimitys. Ja typerä ostos, koska samaa tavaraa saa muunmerkkisenä puoleen hintaan.
On ihan tavallista, että brändinimistä tulee yleisnimitys jollekin tuotteelle. Jos vaikkapa migreeniin määrätään 600 mg:n vahvuista ibuprofeenia, se on (kaiketi aina) Buranaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin monot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan tavallista, että brändinimistä tulee yleisnimitys jollekin tuotteelle. Jos vaikkapa migreeniin määrätään 600 mg:n vahvuista ibuprofeenia, se on (kaiketi aina) Buranaa.
Totta kai se on yleistä, mutta silti typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin monot?
Kyllä, juuri tällä periaatteella!
Ne buranatyypit eivät sairasta migreeniä.