B6-vitamiinin liikasaannista oireita?
Onko kenellekään tuttu tilanne: minulla oli verikokeissa B6-vitamiinipitoisuus 375, kun raja-arvot ovat 35 - 110. Minulla on ollut tuntopuutoksia ja neuropatiaoireita jaloissa ja käsissä puoli vuotta. Olisiko tuo valtava vitamiinimäärä syynä? Olen syönyt B-vitamiinilisää kymmeniä vuosia, kun prenalla annettiin sitä huonon hb:n vuoksi. (hb 80)Neurobion Fortea ensin ja sitten tavallista apteekki B:tä. Tietääkö kukaan? Onko kokemuksia?
Kommentit (9)
Kyllä voi tulla pitkään suurta annosta käyttäessä kuvailemiasi oireita.
Huonoon Hb:seen enemmänkin B9- (eli foolihappo) ja B12-vitamiini, ei B6! Pitää myös olla selvillä, onko sulla matalan Hb:n taustalla foolihapon, B12-vitamiinin vai raudan puutos vai joku muu syy ennen kuin alat syömään vitamiinilisiä. Lääkäri selvittää. Hemoglobiinin korjaantuminen pitää myös kontrolloida eikä vitamiinilisiä jäädä syömään vuosikausiksi ilman todettua syytä.
Kai sä nyt hel*etin kyytiä lopetit sen B-lisän ottamisen? Noin siinä käy kun vetää kymmeniä vuosia jotain, mitä kertyy elimistöön. Nuo oireet vastaa just liikasaanti, eikä ihme noilla arvoilla.
B-vitamiini on vesiliukoinen, joten ylimääräiset tulevat vain virtsan mukana pois. Ei pitäis aiheuttaa ongelmia.
Lopetin B-vitamiinin syönnin heti. Ferritiinit aina olleet matalalla ja raskauksien aikana olin sairaalassa tutkittavana ja sain rautalisää ja b-vitamiinia. Sitten minulla oli myoomia ja valtavat kuukautiset, ennen kuin kohtu poistettiin. Olen syönyt sellaista, jossa on kaikkia B-vitamiineja, muiden arvot on kohdillaan, mutta tämä B6 vain on kauhean korkealla. Minäkin olen luullut, että se on vesiliukoinen, eikä kerry elimistöön. Näköjään kertyy.
Mulla on pistelyä sormenpäissä, jalat polvista alaspäin puutuneet ja jalkapohjat tunnottomat. Toivottavasti tämä helpottaa. Ollaan tutkittu MS-tautia, mutta sitä ei ole löydetty.
Ap
Vierailija kirjoitti:
B-vitamiini on vesiliukoinen, joten ylimääräiset tulevat vain virtsan mukana pois. Ei pitäis aiheuttaa ongelmia.
Voi aiheuttaa ongelmia vaikka on vesiliukoinen. Jopa c-vitamiini aiheuttaa ongelmia jos annokset ovat jatkuvasti huikean korkeita. Se ylimääräinen ei tule virtsan mukana välittömästi ulos, vaan siinä menee oma aikansa.
B vitamiini on vesiliukoinen mutta max eritys virkaan on 2.5mg vrk
Neurobion fortessa 200 mg/tabu
Minä Söin lääkärin määräyksestä tätä paskaa 4 vuotta===700n vuoden annos ....5päivää lopettamisen jälkeen veressä 540 ...viitearvot vaihtelee lähteen mukaan 20 _120
KÄVELYKYVYN MENETYS
Sanoivat ibm tauti todellisuudessa b6 vitamiinimyrkytys !!!!!!!
Tutkin että tämä on megavitamine b6 syndrome löytyy vain englanniksi??????? Ihmisille ei kerrota koska b6 kiva bisnes... halpa tehdä kallis myydä
Terveisin Jarkko lohjalta
Up