Miksi vietät joulua?
Jouluhössötys taas kovin kiihkeänä päällä. Oletko vain markkinatalouden orja vai vietätkö joulua kunnioittaaksesi Jeesuksen syntymäpäivää? Naurettavaa, kun monessa ateistiperheessäkin on joulu.
Kommentit (24)
Mukava pakanajuhla. Tykkään siitä.
En vietä. Osallistun pakolla sen verran kun perheenjäsenet vaatii. Mieluummin olisin joulutta.
Jeesus syntyi kylläkin syyskuussa eikä kesällä. Mistäs tuo kesä on keksitty?
Voi viettää Jeesuksen syntymäjuhlana. Kalenterimme puoltaa vahvasti ensimmäisen "joulun" tapahtumien muistelemista esim viattomien lasten päivä.
Mutta voi sitä viettää keskitalven juhlanakin. Kuka mitenkin.
Vietän joulua dementiaan sairastuneen lähiomaiseni kanssa, koska se on hänelle tärkeää ja tämä on mahdollisesti viimeinen joulu, jonka hän saa viettää kotona. Teen hänelle perinteisiä jouluruokia, kuuntelemme joulurauhan julistuksen, käymme vuorotellen joulusaunassa ja olen hankkinut hänelle yhden lahjan, jonka hän aattona saa. Haudoille hän tuskin jaksaa lähteä viemään kynttilöitä, mutta minä vien hänen puolestaan ja kuvailen sen jälkeen, miltä hautausmaalla näytti kun tuhannet kynttilät paloivat. Eli vietän joulua hänen takiaan.
Vietän joulua perinteiden takia. Muistan lapsuuden joulut mummulassa, sen jännityksen kun odotettiin pukkia. Kun pukkia ei kuulunut, eno aina arveli että se on taas eksynyt, ja lähti hakemaan häntä. Mysteerisesti pukki kävi aina juuri silloin, kun eno oli häntä hakemassa!
Mummun rakkaudella tehdyt jouluruuat...ja joulua edeltävä aika, kun mummu kutoi sukkia koko suvun lahjoiksi.
Joulusauna, lahjat (uusi pyjama ja kirja yleensä - ja ne villasukat :)) ja valvominen pitkään uuden kirjan kanssa mandariineja sängyssä syöden.
Mummu on nyt kuollut, mutta äiti tekee ruuat mummun resepteillä. Ja minä olen kutonut kaikille ne sukat, joita mummu ei enää ole kutomassa. <3
Talvipäivänseisauksesta päivä alkaa jälleen pitenemään ja yö lyhenemään. Vietän joulua tavallaan valon juhlana.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus syntyi kylläkin syyskuussa eikä kesällä. Mistäs tuo kesä on keksitty?
Voi viettää Jeesuksen syntymäjuhlana. Kalenterimme puoltaa vahvasti ensimmäisen "joulun" tapahtumien muistelemista esim viattomien lasten päivä.
Mutta voi sitä viettää keskitalven juhlanakin. Kuka mitenkin.
Myös Mithra syntyi legendan mukaan jouluna eli talvipäivän seisauksen aikoihin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mithralaisuus#Mithralaisuus_ja_kristinusko
.
Koska tykkään juhlista.
Meillä vietetään paljon muitakin juhlia. Nimipäivistä lähtien saatetaan juhlistaa oman perheen kesken.
Joulusta on rakkaat muistot lapsuudesta saakka, ja olen saanut nauttia niistä rakkaideni kanssa.
Vietän keskitalven juhlaa, en Jeesuksen synttäreitä. Iloitsen pitenevistä päivistä ja siitä, kun vuosi taittuu kevääseen. Sitä sopii juhlia herkuista notkuvin pöydin ja läheisten kanssa aikaa viettäen.
Haluan valoa pimeyden keskelle. Joulusta saa iloa synkkään vuodenaikaan. Lomapäiviä on kertynyt 4. Vaikka ei ole paljoa, niin sekin ilahduttaa. Muuten tämä vuodenaika olisi vain ahdistavaa, pimeää ja kolkkoa puurtamista.
Pieniä ovat rahvaan ilot.
Kun on kristitty, tuntuu joulunvietto pelkän perinteen takia oudolta.
Perheeni ei juhli joulua uskonnollisista syistä, kunhan nautitaan vapaapäivistä, yhdessä olosta ja ruuasta.
Itselleni se ruoka ja rentous on se juttu.
Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla joulu on.
Pidän rituaaleista, mutta juhlin joulua myös lapsuuden muistojen ja Jeesuksen syntymän vuoksi.
Ihan hassua, että joku edes kysyy, miksi viettää joulua.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kristitty, tuntuu joulunvietto pelkän perinteen takia oudolta.
Okei, älä siis vietä. Älä kuitenkaan ota stressiä siitä miten muut tekevät.
Meillä "vietetään" joulua valon juhlana, päivä lähtee pitenemään ja elämä alkaa taas voittaa. Mikään uskonnollinen ei kuulu meidän jouluun. Syödään hyvin, saunotaan, ulkoillaan sään salliessa, lapset saapuvat opiskelupaikkakunniltaan käymään.
Me ei vietetä. Ihan tavallinen pitkä viikonloppu.
Mukava ja tunnelmallinen valon juhla. Olen eroperheen lapsi, joten tiedossa hyvää ruokaa ilmaiseksi usealla kattauksella eri paikoissa.
En vietä. En ole viettänyt vuosiin. Yksin kotona makaan sängyssä kuten kaikkina muinakin päivinä.
Ei eroa normipäivistäni mitenkään.
No en ainakaan Jeesuksen syntymäpäivän takia. Jeesus syntyi kesällä...