Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omat lapset ja naapurin kakarat...

11.05.2006 |

Asumme omakotialueella jossa on paljon lapsiperheitä. Erityisesti yksi neljä vuotias tyttö on usein käynyt pihallamme leikkimässä oman kolme vuotiaani kanssa.

Ongelma on se, etteivät tämän tytön vanhemmat vahdi ollenkaan lastaan. Huutavat vaan syömään, ja silloinkaan hän ei aina lähde, vaikka minäkin kehottaisin.

Viimeksi kun tulimme kaupasta emmekä voineet naapurin tytön pyytelyistä huolimatta jäädä ulos, hän huusi perään: " Vammanen!" Olen kuullut hänen haukkuvat muitakin tällä nimityksellä.

Hän myös uhmaa minua. Jos sanon että nyt täytyy mennä sisälle, hän sanoo että eipäs, ei teidän tarvi mennä yms.

Ajaa myös muita lapsia pois pihastamme, ja minun täytyy olla koko ajan sanomassa, että kyllä meidän pihalle saavat tulla kaikki lapset. Kaikkien kanssa leikitään.

Tänään taas kerran selitin naapurin tytölle miksemme voi tänään leikkiä hänen kanssaan: hän puhuu rumia ja huutaa rumasti ym. selitin kyllä erittäin yksityiskohtaisesti.

Olen jo huomannut, että oma lapseni ottaa mallia tästä naapurin tytöstä, ja selitin hänellekkin miksemme nyt tänään leiki hänen kanssaan.

Neuvoja?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täsmälleen sama tilanne. Kohta ei voida mennä enää ulos. En yhtään väitä, että oma lapseni olisi sen kummempi kuin " naapurin kakara" , mutta koska on jatkuvassa valvonnassa, ei pääse käyttäytymään huonosti.

Hänen vanhempien kanssa keskusteluyritykset eivät ole tuottaneet tulosta.

Joten neuvoja minäkin odottelen.

Vierailija
2/3 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös vähän samankaltainen " ongelma" .Minulla ei ole mitään sitä vastaan että naapurin tyttö tulle pihallemme leikkimään mutta kun hän ei leiki, kokoajan tahallaan ärsyttää,vie leluja,heittää hiekkaa silmille ja muuta mukavaa.Olisko hän noin 4 vuotta.Ja on päivät pihalla itsekseen,entiedä mitä mieltä te muute olette että pitäsikö ton ikäistä vielä vahtia ulkona ollessaan.Mutta ei tosiaan tottele ketään aikuistakaan ollenkaan ja tulee liian tunkeilevasti penkomaan meidänkin vauvan koppaa ja vaunuja.Itse huomasin kun meidän 3-vuotiaamme oli muutaman kerran itsekseen ulkona että todellakin täytyy valvoa, kun tekee ihan mitä sattuu ja huvittaa jos ei kukaan ole rajoja asettamassa.Mutta miten muiden mielestä,minkä ikäinen voi olla koko päivän täysin itsekseen ulkona??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli naapurin 4-vuotias tyttö kulkee yksin pihalla ja yleensä aina hakeutuu meidän pihallemme omien lasteni kanssa leikkimään. Tulee toisinaan ihan lupaa kysymättä sisällekin, meillä kun on näin kevätkesällä terassin ovi yleensä raollaan, jos olemme kotona. Saatamme itse olla esim. yläkerrassa pyykkäämässä tai askartelemassa ja tyttö vain tepsuttelee portaita pitkin ylös...Tytön vanhemmat saattavat sitten tulla jonkin ajan kuluttua hakemaan tyttöä esim. syömään, tietävät siis että tyttö on todennäköisesti meillä. Olemme aikanaan sanoneet, että tottakai meidän pihalle saavat kaikki lapset tulla leikkimään, muttemme tuolloin ajatelleet, että ihan tällä tavalla...

Minäkin olen miettinyt tätä samaa ikäasiaa eli minkäikäisen voi mielestänne päästää itsekseen ulos? Itse en lapsiani vielä päästä omaa takapihaa kauemmas yksikseen (lapset 4 v. ja 6 v.), mutta naapurissa on selvästi eri säännöt. Menenkin itse (tai mieheni menee) aina mukaan, jos naapurin tyttö hakee esimerkiksi omia lapsiamme taloyhtiön leikkipaikalle leikkimään. Siinä saa sitten mukavasti vahtia niin omia kuin myös muidenkin lapsia.

Pohdiskellen,

Hattara