Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jordan B. Peterson, lenkkitossut linnan juhlissa sekä vapaa kasvatus

Vierailija
11.12.2018 |

Luin jokin aika sitten Petersonin 12 elämänohjetta -kirjan. Hänhän on melko suosittu nimenomaan nuorten (miesten) keskuudessa. Aika usein nämä nuoret ovat juuri niitä, joilla on ollut ns. vapaa kasvatus, minkä takia he eivät pärjää elämässään.

Tänä aamuna huomioni kiinnitti lenkkereissa linnaan astelleen henkilön kommentti, että hän on kiitollinen saamastaan vihapuheesta, koska se kannustaa häntä jatkamaan samaan malliin. Häntähän moitittiin mediassa pukuvalinnastaan, LENKKITOSSUISTA linnan juhlissa. Koska hän kokee olevansa etikettisääntöjen ulkopuolella, niin hän "teki oman etikettinsä", kuten hän lehdessä sitten selitti. Ja arvostelu on "vihapuhetta".

Olen törmännyt aivan samaan käytökseen hiljattain. Eräs nuori oli tuohtunut saamastaan vihapuheesta. Tämä "vihapuhe" oli asiallinen, ei nolaava, huomautus purkan jauhamisesta eräässä tärkeässä tilaisuudessa. Ilmeisesti kouluissakin nuoriso on jo oppinut, mistä narusta vetää (ei käy opettajia kateeksi).

Aika usein vanhemmat haluavat miellyttää lapsiaan ja olla kavereita sen sijaan, että laittaisivat heille rajat. Vanhemmat antavat lastensa riehua, mankua ja häiritä muita esim. ravintolassa tai kaupassa, mikä tuottaa häpeää sekä vanhemmalla että lapselle, kuten Peterson selittää.

Tuollaisessa kritiikissä ei ole mitään uutta, mutta itselleni ja monelle muulle on silmiä avaavaa se, että Peterson painottaa tiettyjen käytöstapojen ja luonteenpiirteiden merkitystä ihmiselle itselleen.

Ns. "haastava" käytös koulussa, työelämässä ja kaverisuhteissa aiheuttaa ongelmia ensisijaisesti itselle. Etiketin rikkominen on noloa sille, joka sitä rikkoo (tajusi hän itse tai ei).

Oman sukupolveni ongelma: kaikkea saa tehdä, rajoja ei ole... On helppoa sanoa olevansa "yksilö" ja "oma itsensä", joka ei välitä muiden mielipiteistä. Mutta tosiasiassa suurin osa välittää siitä, jos he jäävät toistuvasti ulkopuolisiksi.
Jos olet aina se, jota ei toista kertaa kutsuta juhliin, niin voisiko syy olla muualla kuin toisissa ihmisissä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet aina se, jota ei toista kertaa kutsuta juhliin, niin voisiko syy olla muualla kuin toisissa ihmisissä?

Lisään tähän vielä sen, että aika monen miehen olisi hyvä miettiä sitäkin, olisiko vika jossain muualla kuin naisissa jos he eivät kelpaa parisuhdemarkkinoilla tai jos naiset menestyvät opinnoissa paremmin. Petersonia pahimmillaan syytetään sovinismista, mutta itse pidän tätä ihan vääränä tulkintana. Olen itse jossain määrin vapaan kasvatuksen uhri, joten itselleni tietyt asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Esim. se, että vika ei ole aina maailmassa ja muiden suvaitsemattomuudesta, jos minusta tai käytöksestäni ei pidetä.

-ap

Vierailija
2/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha hippi.

Voi julistaa omaa paremmuuttaan itselleen omassa kämpässään.

Lenkkarit jalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa sekava kirjoitus ja en ihan ymmärrä miten Jordan B Peterson liittyy näihin. Eiköhän moni sukupuolesta riippumatta etsi syitä ensisijaisesti itsestään jos ei saa jotain mitä pyrkii saamaan?

Vierailija
4/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ihminen on ajatuksissaan vielä naivi eikä ymmärrä itsenäisyyspäivän virallisen juhlan merkitystä. Tarkoituksena on juhlia itsenäistä Suomea ja pukeutua sen mukaisesti. Henkilökohtaisiin minä-juhliin voi pukeutua itseä varten.

Vierailija
5/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Olipa sekava kirjoitus ja en ihan ymmärrä miten Jordan B Peterson liittyy näihin. Eiköhän moni sukupuolesta riippumatta etsi syitä ensisijaisesti itsestään jos ei saa jotain mitä pyrkii saamaan?

Joo, saattaa olla hiukan sekava tai ainakin pitkä. Väitän siis, että nykyään on yhä tavallisempaa syyttää muita siitä, kun ei tulla toimeen muiden kanssa tai pärjätä elämässä. Peterson herättelee nuoria näkemään sen tosiasian, että vika on useimmiten itsessä eikä maailmassa, kun heidän asiansa eivät suju. Ei kivaa kuultavaa (myönnän). 

Elina Gustafsson liittyy tähän siten, että aiemmassa haastattelussa hän kertoo, kuinka jatkuvasti tuli riitoja opettajien kanssa ja hänet erotettiin koulusta peräti viisi kertaa. Ja nyt hän kannustaa muita nuoria "olemaan omia itsejään" ja tekemään omat etikettinsä ja sääntönsä. Ja sitten ahdistutaan siitä, kun ei mahduta muottiin, ollaan ulkopuolisia ja epäsuosittuja.

Tarkoitukseni ei ole pilkata Gustafssonia. Maailma asettaa rajat, jos niitä ei ole aiemmin ollut ja se on rankkaa (Petersonin pointti). Osa ottaa opikseen, osa jää syyttelemään muita ja valittamaan "vihapuheesta", vaikka kyse on kritiikistä, joka kannattaisi ottaa kiitollisuudella vastaan. 

ap

Vierailija
6/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori ihminen on ajatuksissaan vielä naivi eikä ymmärrä itsenäisyyspäivän virallisen juhlan merkitystä. Tarkoituksena on juhlia itsenäistä Suomea ja pukeutua sen mukaisesti. Henkilökohtaisiin minä-juhliin voi pukeutua itseä varten.

Hyvä kommentti, samaa mieltä. Toisaalta Gustafsson on jo 26-vuotias ja tuohon ikään mennessä olisi ollut jo hyvä oppia tiettyjä asioita. Se tässä pitkässä raapustuksessani oli tavallaan pointtinakin. Mitä vanhempana tietyt asiat oppii, sitä rankempi on oppimisprosessi. On huomattavasti kivempaa, jos isä, äiti tai vaikka opettaja on pistänyt rajat silloin kun ihminen on lapsi. Jos maailma alkaa asettaa rajoja, niin se on paljon rankempaa. Eihän se tietenkään ole kivaa, että oma käytös on TV:ssa ja lehdissä ruodittavana. 

Vierailija
7/7 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen muuten, jos kirjoitustyylini oli ylemmyydentuntoinen. Se ei ollut tarkoitus, koska olen itsekin jossain määrin vapaan kasvatuksen tuotos kuten moni muukin tässä sukupolvessa. Ennenkin on osattu käyttäytyä huonosti, mutta on eri asia kuvitella, että jokainen voi itse määritellä "hyvän käytöksen" muista piittaamatta.

Olin itse melko epäsuosittu lapsena ja nuorena. Minua ei koskaan kutsuttu mihinkään bileisiin. Kerran eräs kaveri totesi, että sori vaan, kukaan ei jaksa kuunnella sun urputustas (tätä pidin "kiusaamisena"). Olin huomionhakuinen ja ikävää seuraa. Koulussa minulla oli "vakaumuksellisista syistä" erityisruoka, koska en syönyt samaa kuin 400 muuta oppilasta. Kun lukion jälkeen en saanut haluamaani opiskelupaikkaa, maailma oli minua vastaan. Tosiasiassa katselin leffoja, kun olisi pitänyt lukea.

Lähipiirissäni on ihmisiä, joilla on pieniä lapsia. On aika helppo tunnistaa, keitä kasvatetaan vapaasti tai "neuvotellen". Siis neuvotellaan siitä, mitä 2-vuotias haluaa syödä. Jos lapsi ei suostu syömään, jos isä ei seiso päällään, niin isä seisoo päällään. Kun lapsi on kouluiässä, aletaan syytellä muita, kun lapsella ei ole kavereita eikä häntä kutsuta mihinkään.

En nyt tiedä, onko tästä sepustuksesta kenellekään iloa, mutta tajuan hyvin miksi Peterson puhuttelee omaa sukupolveani. Katsoin taannoin Youtubesta videoita USA:n kampuksilta, joissa parikymppiset aikuiset huutavat ja riehuvat naama punaisena yliopiston professoreille täysin tyhjänpäiväisistä syistä, koska eivät kestä sitä että heidän kanssaan samassa tilassa on ihmisiä joilla on eri mielipiteitä kuin heillä. Voi luoja, miten vaikeaa heillä tulee olemaan työelämässä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan