Luokan pikkujoulut alakoulussa -vanhemmat järjestää, onko muita joilla näin?
Tokaluokkalaisen pojan luokan vanhemmat jo viime vuonna (eli kun poika oli ekalla) sopivat syksyn vanhempainillassa yhdessä opettajan kanssa, että järjestävät yhteisen pikkujoulun. Eli vanhemmat järjestää, ei opettaja ja oppilaat. Nyyttäriperiaatteella tarjottavat ja vanhemmat keksivät ohjelmaa, musiikkia jne. Koko luokka, opettaja ja vanhemmat ja sisarukset tervetulleita. Ja tämä siis tietenkin arki-iltana kouluajan ulkopuolella. Nyt tokalla sama homma ja varmaan jatkossakin. Onko muilla tällaista käytäntöä?
Kaikki vanhemmat ei tietenkään ole mukana järjestämässä (muutakuin tuomalla vähän syötävää), vaan erikseen on "pikkujoulutoimikunta", joka kokoontui mm. kerran jossai ravintolassa ja sitten heillä erillinen vatsup ryhmä. Ja pikkujoulusta siis oikein asiakirja laadittuna, jossa ohjelma, muuta, tarjoilu ja hankittavat tarvikkeet listattuna. Ohjelmaan kuuluu mm. erilaisia leikkejä ja näistä vielä oikein erillinen lista, jossa leikin ohjeet ja säännöt; leikkeinä mm. ilmansuuntaleikki, tutustumisjonot, keksijä, polttopallo, musiikki & kirjain.
Ja ei tietenkään pikkujouluihin ole pakko osallistua. Itse en ole kovin innokas, mut onneksi mies on sen verran, et menee lasten kanssa, jos ja kun mä en lähde... lapset tietty tykkää. Mut et kaikkea ne jaksaa, mä en tajua,miten jotkut oman työn ja kaiken muun päälle jaksaa alkaa järkkää luokalle pikkujouluja. Meillä oli aikoinaan ala-asteella luokan "pikkujoulut" kouluajalla ja ilman vanhempia siis.
Mietin tässä vaan, et miten muilla, onko tällainen nykyään yleistäkin?
Kommentit (7)
Meillä ainakin oli noin 80-90luvun vaihteessa.
Mun äitini ei välittänyt niistä järjestelyjutuista, mutta oli sitten esim. kyytimässä juhlapaikalle jne.
Meidän lapsella taitaa olla joku päivä ihan kouluajalla pikkujoulut. Kuulostaa siltä, että lapsesi luokkakavereilla on vaan aktiivisia äitejä jotka haluaa järkätä näitä myös koulun ulkopuolella. Kouluaikana pidettäviin pikkujouluihin ei osallistu muut kuin lapset ja opettaja, ehkä nämä vanhemmat haluavat nimenomaan pikkujoulut joihin mennään koko perheellä ja joissa tapaa muita vanhempia.
Musta on jo ihan turhaa järjestää siellä lapsien ja opettajan mitään pikkujoulua. Ensiksikin alakoulu on joulun aikaa yhtä pikkujoulua ja sellainen turhan herkun syöminen joulun alla on vain tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsella taitaa olla joku päivä ihan kouluajalla pikkujoulut. Kuulostaa siltä, että lapsesi luokkakavereilla on vaan aktiivisia äitejä jotka haluaa järkätä näitä myös koulun ulkopuolella. Kouluaikana pidettäviin pikkujouluihin ei osallistu muut kuin lapset ja opettaja, ehkä nämä vanhemmat haluavat nimenomaan pikkujoulut joihin mennään koko perheellä ja joissa tapaa muita vanhempia.
Luulen myös, että vanhemmat haluavat tutustua toisiinsa, mikä on mun mielestä hyvä asia.
Ei ole, en ole tuollaisesta kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu näin se onkin, tiedän. Kyselin vain onko muualla tällaista vai onko harvassa nämä aktiivivanhemmat. Itse en piittaa tuollaisista "kissanristiäisistä", lapset kyllä tykkää ja mies. Mies on tänä vuonna mukana järjestämässäkin, ollaan kyllä niin yö ja päivä tällaisten suhteen. Luultavasti menee sinne huomenna lasten kanssa "hoitamaan suhteita", kuten olivat viime vuonnakin, mä jään mielellään kotiin.
Jestas sentään. Onneksi ei ole meillä. Mitä ne vanhemmat sinne tunkee? Antais open ja oppilaiden pitää vaik vikan koulupvän vika tunti vähän pikkujoulua. Ite hyvä jos repeen koulun joulujuhlaan kun menee päällekäin töiden kanssa.