Uskotko sinä, että kaikki masennusdiagnoosiin saaneet ovat aidosti masentuneita?
Jonkun verran törmää sellaiseen, että jotkut ajattelee masentuneiden olevan ihan yhtä terveitä henkisesti kuin moni muukin ja kaipaavan vaan ryhtiliikettä. "Ei se elämä herkkua ole aina muillakaan."
Kommentit (24)
Varmaan ihan kaikki eivät ole, mutta vielä enemmän lienee masentuneita ilman diagnoosia.
Työkaverille luvattiin ylennys joka sitten menikin sivusuun. Marssi työterveyteen ja sai kuukauden saikkua masennukseen. Minusta häntä vit***i kun pomon lupaus ei pitänyt, mutta masennusko siitä.... ei mene mulla jakeluun.
Elämä nimenomaan _on_ "herkkua" terveillä ihmisillä verrattuna masennuksen kanssa elävien elämään. Tämä on ehkä niitä asioita, jonka ymmärtää vasta kun on saanut kokea sen. Että jos on terve ja tuntuu tylsältä, niin sellainen ihminen kaipaa ryhtiliikettä ei masentunut.
Uskon että lähes kaikki diagnoosin saaneet ovat masentuneita. Jos joku pyrkii saamaan masennusdiagnoosin välttääkseen velvollisuuksia on kyseessä jokin muu mieleterveydellinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverille luvattiin ylennys joka sitten menikin sivusuun. Marssi työterveyteen ja sai kuukauden saikkua masennukseen. Minusta häntä vit***i kun pomon lupaus ei pitänyt, mutta masennusko siitä.... ei mene mulla jakeluun.
Ehkä hän ei saanut ylennystä, koska oli masentunut ja pomo tiesi siitä? Ei työkyvytöntä ylennetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän ei saanut ylennystä, koska oli masentunut ja pomo tiesi siitä? Ei työkyvytöntä ylennetä.
Ei ollut työkyvytön yhtään ennen sitä hetkeä jolloin sai kuulla toisen henkilön saanen sen pestin mikä hänelle oli jo luvattu.
Masennus voi toki olla oire jostain muusta sairaudesta, mutta masennus on silti ihan oikeasti olemassa.
On varmasti todella harvinaista, että ihminen haluaa olla sairas. Miksi kukaan esittäisi masentunutta? Pikemminkin on varmasti niin, että läheskään kaikki masentuneet eivät hae diagnoosia vaan sinnittelevät itsekseen. Masentuneet tietävät kaiken ryhtiliikeistä. Niitä tehdään, kunnes tulee seinä vastaan.
Eivät ole. Fyysisiä sairauksia hoidetaan liian usein masennuksena, tyypillisimpänä esimerkkinä kilpirauhasen vajaatoiminta.
Masennus on helppo "diagnosoida" sen laajan oirekirjon takia. Huimaa -> masennus, pieni alakulo -> masennus, jalka murtunut -> masennus (näin liioiteltuna), jne. Halpa keino saada ihminen pois kuormittamasta terveydenhuoltoa.
Kylllä nuoretkiin on nykyäään niin tietokoneperseepenkissä sukupolveaa etttä.
Mulla ainakin oli ihan hirveä elämäntilanne, kriisi ja kuormitus ja siitä reaktiivinen masennus korkeintaan, elämänhalu periaatteessa täysin voimissaan. On aika loukkaavaa, että kaikki menee päin pe*settä ja se kaikki sysätään ihmisen oman mielenterveyden piikkiin. Ihan kuin joku normaali kestäisi ihan loputtomasti tuskaa ja vastoinkäymisiä onnellisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä masennuksesta on vaikea puhua, kun heti leimataan työkyvyttömäksi. Olen sairastanut masennusta jo yli kymmenen vuotta ja käynyt koko ajan töissä kahta lyhyttä sairaslomaa lukuunottamatta. Näissä sairaslomissa työkyvyttömyyden aiheuttivat lopulta läheisen yllättävä kuolema ja toinen äkillinen menetys.
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä uhriutuu ja rypevät itsesäälissä kun asiat eivät menekkään niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Fyysisiä sairauksia hoidetaan liian usein masennuksena, tyypillisimpänä esimerkkinä kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mulla se oli syöpä. Väsytti. Lääkärit väittivät masennuksen aiheuttavan väsymystä eivätkä olisi halunneet yhtään enempää tutkia, mutta oikeasti kierre oli niin, että syöpä aiheutti väsymystä, väsymys aiheutti sen, että ei pystynyt enää toimimaan normaalisti ja vasta se aiheutti ymmärrettävästi mielialankin muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin oli ihan hirveä elämäntilanne, kriisi ja kuormitus ja siitä reaktiivinen masennus korkeintaan, elämänhalu periaatteessa täysin voimissaan. On aika loukkaavaa, että kaikki menee päin pe*settä ja se kaikki sysätään ihmisen oman mielenterveyden piikkiin. Ihan kuin joku normaali kestäisi ihan loputtomasti tuskaa ja vastoinkäymisiä onnellisena.
En minäkään kestänyt loputtomiin ja siksi sairastuinkin masennukseen. En ala tässä avautumaan, mutta kyse ei ole ollut todellakaan mistään normaaleista elämän vastoinkäymisistä, joita tulee kaikille vastaan. Kyllä se poikkeuksellisen suuri kuormitus vaan voi sairastuttaa, vaikka kuinka normaali olisi. Masennus voi osua kenen tahansa ihmisen kohdalle siinä missä flunssakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa ihmisistä uhriutuu ja rypevät itsesäälissä kun asiat eivät menekkään niin kuin haluaa.
Näitä on tullut työelämässä vastaan.
Tunntuu vissiiin voisii määritellä tähään ainakiin kaksi rooolia: suoriiutuja ja tulkitsija. Jsa miiksi suuoriiutujalla on mieleenterveysongellmia niin vaaatimukset eiivät maaailmasta lopu. Ja tuulkitsiija taas toteaa tämän.
Uskon että (lähes) kaikkien tautien kohdalla virhediagnoosimahdollisuus on olemassa.
Masennuksen kohdalla se on myös. Eräällä läheisellä diagnosoitiin vakava masennus. No sitten kuitenkin paljastui raju Hashimoton tauti ja masennus hoitui tyroksiinipillereillä.