Miten eroon helvetinpelosta?
Olen yrittänyt uskoontuloa jo pitkään mutta se ei onnistu. Jatkuva kalvava helvetinpelko kuitenkin piinaa mieltä. Onko täällä ketään joka olisi päässyt helvetinpelosta eroon ilman uskoontuloa?
Kommentit (21)
Häh? Ilmeisesti huumorialoitus.
Jos uskot helvettiin, olet jo uskovainen. Hoito ongelmaasi on luopua taikauskosta eikä suinkaan yrittää hakeutua siihen yhä syvemmälle.
Yritä nauttia maanpäällisestä elämästä parhaasi mukaan niin helvetissä ei tarvi sitten katua.
Vierailija kirjoitti:
Jos uskot helvettiin, olet jo uskovainen. Hoito ongelmaasi on luopua taikauskosta eikä suinkaan yrittää hakeutua siihen yhä syvemmälle.
Uskoin minäkin helvettiin ennen uskoontuloani.
Ap, miten olet "yrittänyt" tulla uskoon. Ei siinä tartte muuta kuin sanoa että "Jeesus tässä olen, tule sydämeeni". Mutta lue myös Raamattua, evankeliumeista hyvä ja helppo aloittaa. Mene johonkin kristilliseen seurakuntaan (Jehovan todistajat ja mormonit eivät ole kristittyjä).
Ei se uskoon tulo mitään ongelmia ratkaise. Suosittelisin mieluummi terapiaa tai self help-kirjoja.
Parhaiten auttanee se että lakkaa tyystin uskomasta muinaisiin satuihin ja opettelee itse ajattelemaan uudella tavalla. Ei ole helvettiä eikä taivasta. Koita tajuta. Et sä voita mitään uskomalla niihin, päinvastoin sulla menee aikaa ja energiaa aivan turhaan.
Kai sitä pitäis elää ihmisiks. Kohdella muita niinkun haluaa itseään kohdeltavan.
Oletko harkinnut terapiaan menemistä ap? Ei kuulostaa kyllä normaalilta tuo pelkosi
Olen kokeillut tuota "Jeesus tule sydämeeni" jo vuosien ajan ilman tulosta :( Ei se kaikille toimi, kuten ei Raamatun lukeminenkaan
Puhu Jumalalle suoraan asiasta. Rukoile.
Mistä tiedät ettei sielu synny vaikkapa uudestaan ja synnyt seuraavassa elämässä vaikka kuninkaalliseksi. Turha näitä on spekuloida, sen näkee sitten.
Siihen asti yrität nauttia elämästä. Ellei onnistu, on ammattiapu paikallaan.
Jos mitään taivasta, helvettiä, jumalaa jne ei ole niin miksi sitten aika moni länsimaissakin uskoo Raamattuun? Tai ylipäätään henkimaailmaan? Suosittelen kaikille vilpitöntä asioiden tutkiskelua. En tosin tiedä auttaako helvetinpelkoon mikään muu kuin uskovaksi tulo
Terapiaa suosittelen. Jo itsessään pelkkä jatkuva kuoleman miettiminen ja pelkääminen on merkki siitä ettei kaikki ole ok.
Varoituksen sana terapiasta: itselläni psykodynaaminen terapia laukaisi kuoleman-ja helv.etinpelon sekä pakkoajatukset! Meillä ei tosin terapeutin kanssa henkilökemiat oikein toimineet...Terapia on joissain tilanteissa hyvästä mutta saattaa myös laukaista pahoja pelkotiloja
Vierailija kirjoitti:
Jos mitään taivasta, helvettiä, jumalaa jne ei ole niin miksi sitten aika moni länsimaissakin uskoo Raamattuun? Tai ylipäätään henkimaailmaan? Suosittelen kaikille vilpitöntä asioiden tutkiskelua. En tosin tiedä auttaako helvetinpelkoon mikään muu kuin uskovaksi tulo
Juuri tuon takia. Koskan kaikki muutkin, niin miksen minäkin
Mua jotenkin ällöttää toi "Jeesus tule sydämeeni". Ahdistaa ajatus, että mikään tulisi osaksi minua. Muutenkin mua alkaa oksettaaa se yletön rakkaus ja auvo. Olenkohan narsistinen, kun hyvyys inhottaa ja tuntuu heikkoudelta? Olen minäkin yrittänyt tulla uskoon.
Kyseessä voi olla pakko-oireiseen häiriöön kuuluva pakkoajatus, johon hoitona on terapiaa ja lääkitystä. Lievään häiriöön tai yksittäisiin oireisiin ei tarvita hoitoa, mutta jos oireet lamauttavat ja rajoittavat elämää, kannattaa miettiä, olisiko syytä kysäistä apua terveydenhuollon puolelta.
Mitä tulee tuohon uskoontuloon tai "syntisen rukouksen" lausumiseen jne, kannattaa muistaa, että on monenlaisia tapoja uskoa ja tulkita Raamattua. Kristittynä olemiseen ei tarvita mitään uskoontulokokemuksia. Epäilykin on ihan luvallista. Mutta helvetinpelko ei ehkä ole kovin hedelmällinen lähtökohta hengellisyydelle. Olennaista olisi vapautua tuosta ajatuksesta.
toivoton kirjoitti:
Olen yrittänyt uskoontuloa jo pitkään mutta se ei onnistu. Jatkuva kalvava helvetinpelko kuitenkin piinaa mieltä. Onko täällä ketään joka olisi päässyt helvetinpelosta eroon ilman uskoontuloa?
Ei ole olemassa mitään helvettiä. Helvetti on ihmisen itsensä keksimä kuvitteellinen paikka. Helvetti on yksi kontrollimekanismeista.
Tämä kontrollimekanismi on kovin yksinkertainen: "jos et tee niin kuin minä olen sanonut niin päädyt helvettiin.". Eli jos et tee niinkuin joku muu sinua käskyttää niin sinulle käy huonosti.
Helvetti on valhe samoin kuin taivas (tai paratiisi joissakin muissa ideologioissa).
Kaikki uskonnot (ideologiat) perustuvat valheeseen. Kaikkien ideologioiden varsinainen tarkoitus on vain kontrolloida suuria ihmismassoja ja tarjota helppo elämä ideologian ylimmälle eliitille.
Helvetti siinä missä taivaskin on kontrollimekanismi (pelkkä hihna, remmi, talutushihna), jonka avulla sinua ohjataan ja kontrolloidaan. Ei siinä sen kummemmasta asiasta ole kyse. On siis hyvä ymmärtää, että teitä ihsmismassoja siis kontrolloidaan puhtaalla valheella. Se valhe voi perustua taikauskoon tai vaikkapa erilaisiin poliittisiin uskomuksiin, joita teille niin ahkerasti tuputetaan päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mitään taivasta, helvettiä, jumalaa jne ei ole niin miksi sitten aika moni länsimaissakin uskoo Raamattuun?
Koska ihmiset ovat keskimäärin ihan hiton tyhmiä, ja uskovaiset vielä reilusti keskivertoa tyhmempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoin minäkin helvettiin ennen uskoontuloani.
Et uskonut. Tulit uskoon siinä kohtaa kun aloit uskomaan tuollaisiin satuihin.
Pir.u täällä hei vaan moi
Täällä sitä odottelen.
Sammut ja kaadat kynttilän
Palokunta löytää h..iltyneen r.uumiisi.
Minulla on täällä grilli kuumana:)
Yleensä ainoastaan uskoontulo auttaa tai vaihtoehtoisesti ateismi