Jos isä on vaaleapiirteinen ja äiti tummapiirteinen, periikö lapsi todennäköisemmin tummat piirteet?
Olin ennen varma, että tummat piirteet (=hiukset, kulmat) todennäköisesti periytyvät lapselle, mutta olen huomannut paljon vaaleita lapsia, vaikka toinen vanhempi olisi vahvasti tummapiirteinen. Kertokaa te blondi&tumma parit kokemuksia!!
Kommentit (9)
Olen saman huomannut. Mulla on kaksi todella tummaa ystävää, molemmilla todella tummat hiukset ja ruskeat silmät ja molemmilla kaksi lasta aivan vaalwine hiuksineen ja sinisine silmineen. Yhdessä blogissa myös hauskasti äiti todella tumma, hiukset tummat ja ruskeat silmät, sylissään tyttö jolla aivan vaaleat hiukset ja oikeen siniset silmät, oli niin hauska kontrasti kun lähekkäin olivat.
Sisarellani on tummanruskeat hiukset ja hänen miehensä on vaalea. Heillä on kolme lasta, joista kaksi on ihan vaaleaa ja yhdellä on tummanvaaleat hiukset.
Mun suomalainen mies on tummasilmäinen ja-hiuksinen, vahvat hiukset, minä sinisilmäinen, ohuthiuksinen blondi. Lapset ristiverisiä, paksuhiuksisia. Tumman siniset silmät heillä.
Harvoin lapset ovat vanhempiensa näköisiä, koska geenit tulevat monen sukupolven yli ja menevät ristiin.
Mun vanhemmat ovat hyvin vaaleita ja itse olen tumma, mutta geenit ja ulkonäön, jopa äänen olen perinyt isäni tädiltä eli isotädiltäni.
Tulee mixedejä. Mun lapsia ei kukaan tunnista mistä ne on kotoisin, kun on reissanneet ei kukaan ole osunut oikein koskaan. Arvauksia varmasti monta sataa.
Pitää myös muistaa että monet aikuisena tummatukkaiset ovat olleet lapsina ihan blondeja.
Mitä väliä sillä onko lapsi tumma, ristiverinen vai vaalea?
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa että monet aikuisena tummatukkaiset ovat olleet lapsina ihan blondeja.
Tämä. silmien väriinkin vaikuttaa monta geeniä, mutta isällä/äidillä jolla suvussa kaikki ruskeasilmäisiä todennäköisesti lapsillakin ruskeat silmät vaikka äiti/isä sinisilmäinen (ruskeasilmäisyys dominoi). Ihon ja hiusten väri voimakkaammin usean geenin aiheuttama, mutta siinäkin hyvin vahva tumma väri dominoi hyvin vaaleaa (esim. mustan ihmisen ja skandinaavivaalean ihmisen lapsilla varsin tummat hiukset ja ihonväri). Nämä lievemmät värierot (tyypillisten suomalaisten välillä) menee aika kvantitatiivisesti sen kuitenkin suht pienen värimuuntelun sisällä. Eikö nuo ole lukiojuttuja?
Se riippuu sitä minkävärisiä ihmisiä sen tumman suvussa on. Jos on ihan suomalainen tumma niin aika todennäköistä on että jossain suvussa on sinisilmäisiä, vaaleampiakin ihmisiä "takana", ja silloin voi olla että joidenkin lasten kohdalla tuleekin vaaleita lapsia. Jos taas on jostain etelämpää kotoisin oleva tumma jonka kaikki mummot, papat ja sisaruksetkin on tummia ja ruskeasilmäisiä niin on erittäin epätodennäköistä että vaaleaa lasta tulisi.