Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran juoksuista kysymys

Vierailija
05.12.2018 |

Meillä on koiralla kolmannet juoksut meneillään. Eilen ja tänään koiralla lirahti pienet tipat pissaa matolle. Ei edes kyykännyt vaan haukkuessa lirahti ihan yllättäen. Onko tuo normaalia juoksujen aikana? Aiempien juoksujen aikaan ei tällaista ole ollut. Koira on ihan pirteä oma itsensä, ei juo tai pissaile muutoin sisälle koko ajan. Ulkona merkkailee paljon, mutta sitä on tehnyt jo hyvissä ajoin ennen juoksuja, joten sikäli tuttu juttu.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko olla ihan hormonaalista? Vai onko ollut taipumusta virtsatulehduksiin?  Jos on niin sitten olisi hyvä ottaa pissanäyte, mutta jos ei ole aiemmin ollut herkkä saamaan tulehduksia niin itse varmaan seurailisin vielä. Jotkut nartut pissailee sisälle juoksujen aikana. 

Vierailija
2/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seurailisin vielä ja jos nyt vaan kerran päivässä lirauttaa sisälle niin ei kuulosta tulehdukselta vaan juoksuista johtuvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en vastaa itse kysymykseen.. Mutta kannattaa steriloida se koira ettei tule kohtutulehdusta.. Meidän koira kuoli kuukausi sitten märkäkohtuun. Pääsi nopeasti hoitoon, mutta ei selvinnyt. Myös äitini koiralle tuli märkäkohtu, mutta juuri ja juuri selvisi leikkauksesta.

Meidän toinen koira leikattiin vasta, ettei sillekin kävisi noin.

Kokemusten myötä itse nykyään toitotan steriloinnin perään kaikille, että tehkää se, ennen kuin on liian myöhäistä. 

Vierailija
4/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steriloinnilla ei kauhea kiire ole jos on noin nuori koira, että kolmannet juoksut vasta... 

Vierailija
5/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, en vastaa itse kysymykseen.. Mutta kannattaa steriloida se koira ettei tule kohtutulehdusta.. Meidän koira kuoli kuukausi sitten märkäkohtuun. Pääsi nopeasti hoitoon, mutta ei selvinnyt. Myös äitini koiralle tuli märkäkohtu, mutta juuri ja juuri selvisi leikkauksesta.

Meidän toinen koira leikattiin vasta, ettei sillekin kävisi noin.

Kokemusten myötä itse nykyään toitotan steriloinnin perään kaikille, että tehkää se, ennen kuin on liian myöhäistä. 

Samaa suosittelen. Meillä koira sai märkäkohdun joka eteni myös tosi nopeasti ja kuulemma ihan viime hetkillä leikattiin. Sukulaisen hyväkuntoinen ja ikänsä terve ollut 13-vuotias koira sai märkäkohdun, joka pääsi etenemään myös tosi nopeasti. Koira leikattiin, mutta vanhan koiran kroppa ei enää kestänyt tulehduksen ja leikkauksen tuomaa rasitusta vaan koira kuoli leikkauksen jälkeen.

Suosittelen siis todellakin leikkauttamaan nartut ajoissa, meillä tullaan kaikki nartut steriloimaan jatkossa ennen kuin tulehdusta tulee.

Vierailija
6/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, unohtui tuosta edellisestä: osanotot sulle 3, koiran menettäminen on aina vaikeaa ja tuolla tavalla varmasti ekstrakamalaa.

Vierailija
7/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilointi EI tuo vain hyötyjä vaan myös vakavia haittoja. Itse en ikinä steriloisi yhtään koiraa muuta kuin pakottavista terveys- tai hyvinvointisyistä (ei minkään ennaltaehkäisyn takia vaan jos on jo olemassaoleva "vika"). Steriloitujen koirien luonne muuttuu lapsenomaisemmaksi, turkki menee usein pehmeäksi ja vaikeasti puhtaana pysyväksi, ne lihovat todella helposti, voi jäädä virtsankarkailuongelma, itse leikkauksessa voi käydä komplikaatioita (toisin kuin uroksen kastraatio, tämä on iso leikkaus).

Itse olen omistanut ja kasvattanut koiria 21 vuotta ja yksikään koira ei ole saanut kohtutulehdusta. Ei se nyt niin valtavan yleinen ole, ja lisäksi jos tuleekin niin jos jo alkuoireet tunnistetaan, niin se on erittäin hyvin hoidettavissa nykyisin. 

Vierailija
8/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilointi EI tuo vain hyötyjä vaan myös vakavia haittoja. Itse en ikinä steriloisi yhtään koiraa muuta kuin pakottavista terveys- tai hyvinvointisyistä (ei minkään ennaltaehkäisyn takia vaan jos on jo olemassaoleva "vika"). Steriloitujen koirien luonne muuttuu lapsenomaisemmaksi, turkki menee usein pehmeäksi ja vaikeasti puhtaana pysyväksi, ne lihovat todella helposti, voi jäädä virtsankarkailuongelma, itse leikkauksessa voi käydä komplikaatioita (toisin kuin uroksen kastraatio, tämä on iso leikkaus).

Itse olen omistanut ja kasvattanut koiria 21 vuotta ja yksikään koira ei ole saanut kohtutulehdusta. Ei se nyt niin valtavan yleinen ole, ja lisäksi jos tuleekin niin jos jo alkuoireet tunnistetaan, niin se on erittäin hyvin hoidettavissa nykyisin. 

Osaatko vastata kasvattajana tuohon alkuperäiseen kysymykseen? :)

T. ap

Vierailija
9/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotikkani sai kohtutulehduksen 9-vuotiaana.

Luulimme että se oli vain vanhentunut. Leikattiin. Kauhukseni koira piristyi leikkauksesta niin nopeasti, että hyppeli ja kaatuili liukkaalla kelillä jo seuraavana päivänä, pelkäsin tikkien repeävän. Niin ei onneksi käynyt. Koira sai terveytensä ja pentumaisen luonteensa takaisin, ja eli 12,5-vuotiaaksi.

Vierailija
10/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo normaalia.Meillä tulee joskus pissat housuun kun on niin kiire ulos etten ehdi avata ovea tai muista ottaa jouksuhousuja pois...

Vierailija
11/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä varmaan tekisin niin, että seuraisin tilannetta. Jos ei yöllä pissaile sisälle ja nytkin pissat on ihan lirahduksia ja ei jatkuvasti kuitenkaan pissaa niin voisi liittyä ihan juoksuihinkin. 

Vierailija
12/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo normaalia.Meillä tulee joskus pissat housuun kun on niin kiire ulos etten ehdi avata ovea tai muista ottaa jouksuhousuja pois...

Onko teidän koiralla ollut kaikkien juoksujen aikana tuota pissailua sisälle? Meillä tämä on tosiaan eka kerta, kun pissailee sisälle. Itsekin ihan yllättyneenä katsoo, että mitä tapahtui. Innostuessa vain pääsee lirahtamaan mitä ei normaalisti tapahdu. Ehkä nuo hormonit sitten vaikuttaa myös pissaamiseen. 

Ap

Vierailija
13/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän koiralla ollut kaikkien juoksujen aikana tuota pissailua sisälle? Meillä tämä on tosiaan eka kerta, kun pissailee sisälle. Itsekin ihan yllättyneenä katsoo, että mitä tapahtui. Innostuessa vain pääsee lirahtamaan mitä ei normaalisti tapahdu. Ehkä nuo hormonit sitten vaikuttaa myös pissaamiseen. 

Ap

ei ollut

Vierailija
14/14 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi soittaa eläinlääkärille ja kysyä asiaa, saa varmimman vastauksen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme