Menin sairauteni vertaistukiryhmään
Ja tuntuu että siellä tulee entistä sairaammaksi. Jotenkin oppii kyttäämään omia oireita liian tarkasti. Onko samoja kokemuksia?
Kommentit (5)
Eiköhän kyse ole siitä, miten ryhmä toimii. Juttelen ryhmässä, jossa puhuvat harvinaista syöpää sairastavat ja ryhmästä on hyötyä meille kaikille.
Mä olen sukupuoliherpeksen saaneiden sivustolla. Suurimmaksi osaksi sinne kirjoittavat sellaiset, jotka ovat juuri saaneet tartunnan ja täysin järkyttyneitä. Muuten siellä taas on hiljaista.
Itse olen saanut tukea, tietoa ja ystäviä. Eli minulle on toiminut.
Kyllä, ja siksi lopetin kaikki sellaiset myös netissä. Samat tyypit jaksaa jauhaa 'oireitaan' päivästä toiseen, etenkin bipot. Tuntuu että se on oman itsensä määrittelevin tekijä se sairaus.
Minä olen ollut muutaman viikon päihdekuntoutuksessa ja kyllähän tuolla kävi nopeasti selväksi minkä ympärillä kaikkien ajatukset pyörivät 24/7. Oletin ennakkoon että olisi ollut runsaasti ohjattua toimintaa mutta homma pyörikin pitkälti vertaistuki pohjaisena joten lopputulos oli se että me juopot ja nistit istuimme keskenämme tuntikausia "kuivanappailemassa" eli jakamassa käyttökokemuksia. Kamaa oli liikkeellä ja porukkaa "karkasi" ja retkahti lähes päivittäin.
Ei siis kovin hyödyllistä tuo vertaistuki ainakaan tässä tapauksessa. Ongelmat on hyvä selvittää mutta ei ole tervettä sekään että koko elämä pyörii vain sen sairauden, ongelman, riippuvuuden...ym. ympärillä. Vastapainoksi kannattaa olla vaikka mieluisa harrastus(yhteisö) joka ei liity asiaan millään tavalla. Saa ajatukset muualle :)