Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläkoululaisella hirveästi "luottamustehtäviä"

Vierailija
04.12.2018 |

En tiedä miksi näitä koulun erityisjuttuja kutsuisi, mutta hirveästi niitä on. On koulun kahvion pyörittämistä, juhlien suunnittelua, soittoharkkoja, esittelyvideon tekoa, veteraanien kahvitusta, seiskojen ryhmäyttämistä, hallituksen kokousta, opekokoukseen (?) osallistumista, erilaista edustamista jne.

Näissä ollaan pois oppitunneilta. Poissaoloja alkaa olla jo ihan hirveästi. Luvallisia toki, mutta pitääkö jossain vaiheessa sanoa lapselleen, että älä sä mene, vaikka kuinka pyydetään ettei koulunkäynti kärsi.

Ymmärtääkö opet, että jos vaikka eka on itsenäisyyspäiväjuhlaharkkoja ja sitten joulujuhlaharkkoja, niin tunnilta vaan pitää olla pois vaikka aine kuinka kiinnostaisi?

Onko muidrn lapsille kerääntynyt näitä näin hirveästi?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se kuitenkin ole kiinni siitä oppilaan omasta halukkuudesta osallistua kaiken maailman toimikuntiin ja oppilaskunnan hallituksiin sun muihin mihin nuo liittyy?

Vierailija
2/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se kuitenkin ole kiinni siitä oppilaan omasta halukkuudesta osallistua kaiken maailman toimikuntiin ja oppilaskunnan hallituksiin sun muihin mihin nuo liittyy?

Toki. Mutta pitääkö sille lapselleen sanoa että älä ole halukas? Joskus on aika voimakkaasti opettajien puolelta myös ehdotettu osallistumista.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ehdotetaan lapsellesi, koska hän on suostunut ja ollut aikaisemminkin kiinnostunut noista hommista. Niin oli minun yläaste aikana, että muutamat noihin osallistuneet oli aika usein, vaikka eivät oikeasti halunneet olla.

Vierailija
4/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ehdotetaan lapsellesi, koska hän on suostunut ja ollut aikaisemminkin kiinnostunut noista hommista. Niin oli minun yläaste aikana, että muutamat noihin osallistuneet oli aika usein, vaikka eivät oikeasti halunneet olla.

Juu, sama kourallinen oppilaita noissa tuntuu aina olevan mukana. Lapseni rakastaa noita juttuja. Hän on valtavan innostunut oikeastaan kaikesta, missä saa olla esillä tai näyttää taitojaan. Nyt vaan tilanne on se, että ei esim. tässä jaksossa ole ollut kuin yhdellä matikantunnilla ja koe edessä. Kyllä tuo jo oppimiseen vaikuttaa.

Ap

Vierailija
5/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tunnilta pois, niin asia pitää sitten harjoitella tietenkin kotona. Eli autat sitä tyttöä matikassa.

Vierailija
6/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No opetat sitä kieltäytymään tarjotuista tehtävistä. ”Kiitos ei, olisiko nyt jonkun toisen vuoro mennä, koska minä olen hoitanut tätä jo X kertaa ja minulla on se ja sekin toimi järjestössä Y hoidettavana?”

Onhan se hyvä oppia hallitsemaan ajankäyttöään ja kieltäytymäänkin. Muuten on joka toimikunnassa ja järjestössä ja kaatuu burn outissa sängyn pohjalle.

Leppoistaminenkin on hyvä osata.

Kaverini on sellainen, että aina oli vapaaehtoisena milloin missäkin ja lopulta häntä aina ehdotettiinkin kaikkeen, koska oli innokas. Lopulta oli liikaa kaikkea ja stressaantui valtavasti taakastaan, jota tunnollisena hoiti. Sai hermoromahduksen lukion viimeisellä luokalla, kun piti hoitaa kirjoituksetkin hyvin eli ei pystynyt.

Vierailija
7/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä usko, että ehtisi viiden viikon aikana vain yhdelle matikantunnille vaikka kuinka olisi luottamustoimissa mukana. Taitaa nyt ressumutsi vähän syöttää paljunköyttä...

Vierailija
8/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä usko, että ehtisi viiden viikon aikana vain yhdelle matikantunnille vaikka kuinka olisi luottamustoimissa mukana. Taitaa nyt ressumutsi vähän syöttää paljunköyttä...

No näin itse sanoi. En ole tarkistanut Wilmasta asiaa. Todella paljon on kuitenkin merkittynä luvallisia poissaoloja em. syiden vuoksi. Lisäksi yhden viikon oli kipeänä.

Ap

Vierailija
9/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän koulussa mitään tuollaista ollut 2000-luvulla kun minä kävin ylä-astetta.. Oliskin ollut, olisin ollut kyllä mukana! 😮 Olihan meillä joku "disco" mutta sen saivat järjestää vain suositut penskat. Olisin voinut kyllä kahvittaa veteraaneja jo teininä.

Vierailija
10/11 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi oman lapsen koulussa ei oleihan yhtä paljon toimintaa... Oma kasiluokkalainen on mukana vain välkkäritoiminnassa ja oppilaskunnassa, ja niistä ei olleksi noin paljoa poissaoloja tule. Olisi varmasti muuten samassa tilanteessa, on vähän sen luonteinen, että tykkää asioita hoitaa. Vapaa-ajallakin on mukana vaikka missä...

Vierailija
11/11 |
06.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän koulussa mitään tuollaista ollut 2000-luvulla kun minä kävin ylä-astetta.. Oliskin ollut, olisin ollut kyllä mukana! 😮 Olihan meillä joku "disco" mutta sen saivat järjestää vain suositut penskat. Olisin voinut kyllä kahvittaa veteraaneja jo teininä.

"Saivat"? Kyllä yleensä on enemmän tekemistä kuin vapaaehtoisia.

Eikö teidän koulussa oikeasti ollut koskaan mitään juhlia, joissa olisi ollut oppilaita esiintymässä tai järjestämässä? Kyllä minun kouluaikanani 80-luvulla jo oppilaat koristelivat salin, siirsivät tuolit ja esiintyivät.