Jopa yksi kuppi kahvia aamulla voi tuhota yöunen laadun
Kommentit (17)
Aika rouhea väite, mutta saattaa toki pitää paikkansa erityisen herkkien kanssa. Mutta se on aivan varma että alkoholi suorastaan tuhoaa unenlaadun.
Joo yöunet menee monesta muustakin psykiatrisesta sairaudesta, kuin tuosta, vaikka ei joisi kahvia lainkaan. Oletko Ap journalisti, vai mistä olet oppinut jättämään olennaiset tiedot pois otsikosta?
Minulla kahvikupillinen pikemminkin tuhoaa aamuvireyden kuin poistaa hyviä yöunia.
Vierailija kirjoitti:
Kenen tuhoaa, kenen ei.
Itse juonut kahvia jo pikkulapsesta, eikä koskaan mitään nukkumisvaikeuksia. Nukun hyvin ja missä tahansa. Yöunet 9 tuntia. Juon kahvia illalla telkkarin ääressä ennen nukkumaan menoa, juon kahvia aamulla, juon kahvia usean mukillisen päivällä. Ehkä nukunkin niin hyvin juuri kahvinjuonnin takia!?
Olet vakavasti addiktoitunut tähän psykoaktiiviseen kemikaaliin.
Kukaan ei ole lukenut tuota Ap:n linkkiä, mutta kommentoi silti.
Minun kohdallani totta tuo, että yksikin kuppi kahvia pilaa unet.
Minullekin työnnettiin kahvikuppi nenän alle varmaan jo alle kaksivuotiaana. Se oli ajan tapa. En koskaan edes tykännyt kahvista, mutta aina sitä sitten juotiin joka paikassa, koska teen tai mehun pyytäminen olisi ollut itsestään numeron tekemistä ja hankalaa käytöstä. Opiskeluaikana olin jo ihan kofeinisti (pahasta mausta huolimatta) ja vetelin pannullisen tai pari vuorokaudessa. Unet olivat vähäiset, mutta elin sentään. Väsynyt olin koko ajan, paljon piti saada aikaiseksi ja tehdä (ja sainkin aikaiseksi ja tein).
Keski-ikää lähestyessä unen laatu heikkeni, vatsakin alkoi vaivata. Duodenaaliulcuksen sairastin kahdesti. Uupumuksen takia olen kerran ollut kahden kuukauden sairauslomalla. Verenpaine alkoi vaivata. Korjasin elämäntapojani, lisäsin liikuntaa, tein unihygieniasääntöjen mukaisia rutiineja, joogasin, tervehdytin ruokavaliotani. Lopetin kahvin juonnin kello kuuden jälkeen. Ynnä muuta. Ei apua uniongelmiin.
Lopetin kahvin juonnin kokonaan 50-vuotiaana. Paras lahja itselleni. Nukun nykyisin loistavasti (paitsi jos olen juonut alkoholia edellisenä päivänä, mitä tapahtuu harvoin). Jos joskus juon aamulla yhden kupin, unet on pilalla. Että jotkut on sille aineelle näinkin herkkiä.
Eka piristäviä sitten rauhoittavia, tasaajia, sitten tusinaan sivuvaikutukseen jokaiseen omaa ja niiden sivuvaikutuksiin... harmi että jäi nämä hakematta apteekista kun resepti tehtiin mainitsematta (eikä pakkauksessa varmasti alla olevasta päätellen mainita) näitä riskejä. Olisi hilloa tiedossa.
1993 – The U.S. Food and Drug Administration approved the use of Johnson & Johnson's Janssen Pharmaceuticals Inc. drug, Risperdal. The drug was only approved to treat schizophrenia in adults.
April 2005 – A Black Box Warning was added to the drug's label after the FDA learned that the use of the drug among elderly patients with dementia could heighten the possibility of death.
June 2006 – A study conducted by Duke University revealed that Risperdal could cause male breast growth. The study also showed that the possibility for gynecomastia was stronger with Risperdal than with other antipsychotic medications. In addition, it revealed that some female children taking the medication lactated before puberty.
2012 – The Department of Justice begins probing Johnson & Johnson's practices. The company offered the Department of Justice $2.2 billion in order to halt the investigation. Johnson & Johnson says that they want to avoid admitting conduct that may affect the outcome of the many personal injury lawsuits pending against them.
August 2012 – Johnson & Johnson arrives at a $181 million settlement with 36 states and the District of Columbia regarding the marketing of Risperdal. The prosecutors claimed that Johnson & Johnson promoted their drug for uses that it did not have approval for, such as treatment in children. In addition, plaintiffs claimed that the company minimized the seriousness of side effects that can be experienced when taking the drug.
September 2012 – Reports indicate that 420 Risperdal side effect lawsuits were filed in courts throughout America. 130 of these lawsuits involved plaintiffs suffering from gynecomastia. All of the lawsuits claim that J&J did not provide adequate warning labels of the side effects. The plaintiffs claim that the company downplayed the danger of breast growth in children. Also this month, Forbes reported that one plaintiff reached a settlement with Johnson & Johnson but the company's CEO would not need to testify.
October 2012 – Johnson & Johnson agreed to an additional five Risperdal gynecomastia settlements. The company may have agreed to settle so the former FDA Commissioner would not be called to the stand as a witness.
November 2013 – Johnson & Johnson pleads guilty to aggressively marketing Risperdal for off-label uses and paying kickbacks to physicians and one of the largest long-term care pharmacy providers. As a result, the company agreed to pay more than $2.2 billion in criminal and civil fines.
2015 - After continual exposure of Risperdal's side effects and J&J’s actions, the company is facing 1,300+ gynecomastia and product liability suits, with an estimated ten thousand unfiled claims waiting to be heard.
February 2015 – A young man who developed 46 DD breasts after taking Risperdal at age eight wins his case against Johnson & Johnson. The jury found J&J guilty of failing to adequately warn users of the side effects—particularly that it carried the risk of developing breast tissue. The case ended with a $2.5 million verdict.
October 2015 – A California jury rules in favor of a victim of Risperdal, awarding them a $5.6 million wrongful death verdict against Johnson & Johnson’s Janssen Pharmaceuticals. The man died during a clinical study of the drug.
Ketään täällä ei näköjään kiinnosta tutkimustieto vaan oma ja työ_kaveri Maijan kokemus
Vierailija kirjoitti:
Ketään täällä ei näköjään kiinnosta tutkimustieto vaan oma ja työ_kaveri Maijan kokemus
Wikipediaan saa nyt kuka vaan lykätä minkä "tutkimustuloksen" keksii.
On huomattu kyllä. Toisaalla taas ei päivä starttaa millään ilman kunnon kaffekuppia.
"Though caffeine can be shown to decrease the quality of sleep, there is no evidence that caffeine affects all people the same way. In fact, some people report no sleep problems despite regularly consuming caffeine."
Teksti poimittu tuolta ap:n linkistä.
Jollakin ehkä yksi kuppi kahvia aamulla tuhoaa yöunet, toisella ei ole vaikutusta.
Kofeiini aiheuttaa uniongelmia vielä 24h päästä nauttimisesta.
Mulla menee aina yöunet, jos luen aihe vapaata klo 18 jälkeen.
Olen vieroittautunut kofeiinista, morfiinista, amfetamiinista, alkoholista (3 vuoden putken jälkeen) ja bentsoista.
Helpoin oli amfetamiini, se vain loppui kun päätin, että se loppuu, eikä tuottanut minkäänlaisia vaikeuksia. Samoin bentsot. Kun lopettaa hitaasti annosta laskien diatsepaamilla, ei vieroitusoireita tule.
Morfiiniviekkarit olivat aika haipakkaa, mutta pahin oli ohi viidessä päivässä, sen jälkeen paleli vain pari viikkoa ja homma oli sillä selvä.
Kofeiinivieroitus on ollut ehdottomasti pahin, sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Hengenvaarallisia myrkytystilanteita on ollut useampia kun kofeiinijäämät ovat vapautuneet verenkiertoon liian suurena annoksena. Kuin saisi kofeiinia suoraan suoneen, eikä sitä oikeata kofeiinia, vaan helvetillisen ikäviä oireita tuottavia aineenvaihduntatuotteita. Helmikuussa tulee 5 vuotta lopettamisesta ja oireet jatkuvat edelleen
On se rankkaa kun kofeiini on rajumpi aine kuin kovat huumeet...
Kenen tuhoaa, kenen ei.
Itse juonut kahvia jo pikkulapsesta, eikä koskaan mitään nukkumisvaikeuksia. Nukun hyvin ja missä tahansa. Yöunet 9 tuntia. Juon kahvia illalla telkkarin ääressä ennen nukkumaan menoa, juon kahvia aamulla, juon kahvia usean mukillisen päivällä. Ehkä nukunkin niin hyvin juuri kahvinjuonnin takia!?