Osuuspankin asiakkaat, mielipide pankista?
Miten koette asiakkaana Osuuspankin (oranssi OP-Ryhmä, ei paikallisosuuspankki) toiminnan? Mikä on hyvää tai huonoa verrattuna muihin pankkeihin?
Kommentit (17)
Joskus jotain pientä ongelmaa ollut, mutta sen verran hyvä etten ole alkanut pankkia vaihtamaan. Se olisi liian suuri riski, kun ei tiedä mitä toisessa pankissa tulee.
Olin pitkään Postipankki-Leonia-Sampo-Danskebankin (ja mikä muu se vielä ehtikään olla...) asiakas, mutta kun sen toimiva verkkopankki muutettiin toimimattomaksi, oli pakko vaihtaa. Osuuspankissa on kivaa se että saa bonuksia, joilla voi maksaa pankkipalvelut ja vakuutukset. Niitä vain jää yli eikä niillä ole sitten mitään käyttöä. Miinuksena se, että pankista soittelevat toisinaan ja tahtovat, että kävisin konttorissa henkilökohtaisesti, kun mieluummin olisin menemättä. Itselleni pankkisuhteessa on tärkeintä toimiva verkkopankki ja asioinnin vaivattomuus.
Ei ole tähän asti ollut valittamista. Siirryin 90-luvulla OP:n asiakkaaksi, kun pankkikriisi vei entisen pankin alta. Negatiivinen puoli on tosin se, että pienemmillä paikkakunnilla OP on niin dominoiva, että pienemmät pankkikonttorit sulkevat ovensa yksi toisensa perään. Näin on käynyt meidänkin pikkukaupungissamme. Lisäksi on pieni paikallisosuuspankin konttori, mutta sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Kaikissa pankeissa asiakaspalvelu on supistunut pariin kolmeen lyhyeen päivään viikossa. Jos et ole verkkopankin asiakas, niin vähitellen alkaa tulla ongelmia. Monilla ikäihmisillä ei ole edes pankkikorttia (tai eivät käytä sitä), vaan heillä on edelleen pankkikirja käytössä. Siinä se onkin järjesteleminen, että saa hankituksi kyydin keskustaan pankin aukiolopäivänä. Jokin aika sitten jouduin hoitamaan asiaa pankkikonttorissa ja olin yllättynyt, miten tylyksi palvelu oli muuttunut.
Nykyisin kun pankkiasiat voi lähes kaikki hoitaa verkossa, on tietenkin samantekevää, missä päin Suomen maata on se pankki, jossa tili on.
Pojallani on nyt jo toisen kerran ollut ongelma turvarajan nostamisessa op-pankissa.
Alun perin se oli 500 euroa. Muutama vuosi sitten hän olisi nostanut sitä matkan maksua varten 1500 euroon. En enää muista, mikä siinä oli, ettei silloin verkkopankissa onnistunut. Hän meni sitten käymään konttorissa ja siellä nostivat turvarajan. Kotona nettipankissa katsottaessa näyttikin, että turvaraja oli nyt noussut. Parin päivän päästä hän meni matkatoimistoon maksamaan matkaa. Ei onnistunut maksu kuin tuohon entiseen turvarajaan 500 euroon asti. Sen jälkeen soitto op:n asiakaspalveluun, pitkä jonotus ja pitkä puhelu, kun ei meinannut millään onnistua turvarajan nosto. Lopulta jotenkin pitkän vääntämisen jälkeen se onnistui.
Siitä asti hänellä on ollut turvarajana sekä käteisnostoihin, tilisiirtoihin että korttiostoihin tuo 1500 euroa päivässä ja se on tähän asti riittänytkin. Hän käy töissä ja elää melko pihisti joten säästöjä on kertynyt jo huomattava summa. Nyt hän päätti ostaa hieman huonekaluja ja siksi korottaa tilapäisesti turvarajoja 3000 euroon. Nyt se näytti onnistuvan nettipankissa kaikkiin kolmeen eri kohtaan. Kysyttiin vielä vahvistus ja kaiken piti olla ok. Olin itse vieressä, kun hän teki tämän muutoksen. Nettipankissa lukee nyt turvaajana 3000 euroa. Tämä tehtiin perjantaina.
Lauantaina sitten lähdettiin huonekaluostoksille. Minä olin mukana. Ostokset maksoivat noin 2000 euroa.
Kassalla maksaminen ei onnistunutkaan. Sitten poikani kokeili maksaa sen entisen turvarajan mukaan1500 euroa. Se onnistui ja minä maksoin loput. Kotiin päästyä poikani tarkasti nettipankista vielä kerran, mitä siellä lukee turvarajojen kohdalla. Ja kyllä, jokaisessa kolmessa vaihtoehdossa lukee 3000 euroa, mutta silti käytännössä turvaraja ei ollutkaan muuttunut. Hän kirjoitti op:n asiakaspalveluun kiukkuisen viestin asiasta. Katsotaan nyt mitä vastaavat siihen.
Itselläni on tilit Nordeassa ja turvarajojen muuttaminen onnistuu nettipankissa ja ne todella tulevat voimaan heti. Poikani harkitsee nyt pankin vaihtoa ja sanoi, että ainakin sitten pankki vaihtuu varmasti, jos vielä kerran käy näin. Nyt jos hän saa tuon turvaajan vaihdettua isommaksi, ei sitä uskalla heti muuttaa takaisin pienemmäksi kun on näköjään niin vaikeaa. Itse voin nostaa ja laskea turvarajoja tarpeen mukaan ja luottaa siihen, että se todella muuttuu. Näin sen pitäisi olla myös op-pankissa.
Itsekin jouduin OP.n asiakkaksi pankkikriisin myötä. Ei ole ollut syytä vaihtaa.
Pankeissa ei isoja eroja ole; eniten ärsyttää, että on pakko olla minkään pankin asiakas, koska ovat kuitenkin liikelaitoksia. Valtion tulisi järjestää jonkinlainen kassa esim palkanmaksulle. Miksi asiasta ei ole keskustelua esim politiikassa?
Asuntolainaneuvottelut olivat vähintäänkin sekavat, tuputtivat jatkuvasti omia turviaan ja annuiteettipohjaista lyhentämistä. Sen päälle vielä vakuutustuputukset OP-Pohjolasta. Eivät tarjoa muita kuin pahoin ylihinnoiteltuja rahastosijoitusvaihtoehtoja.
Ne vähät tarvittavat päivittäispalvelut hoituvat kyllä mallikkaasti.
Turvarajojen muuttaminen on kyllä itselläni toiminut OP.ssa moitteetta. Maksoin kymppitonnien perintöverot, missä tuli tuokin toiminto kokeiltua.
Mulla on ollut tili OP:ssa vuodesta 1975.
Aloitin silloin palkkatyöt.
Olen ollut erittäin tyytyväinen pankkini palveluun, joten ei ole ollut tarvetta vaihtaa.
Olen tuo, jonka pojalla se ei onnistunut. Mistä ihmeestä se voi kiikastaa? Kun nettipankissa näyttää onnistuneen, mutta käytännössä ei. Ja sama tapahtunut jo kahteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Pojallani on nyt jo toisen kerran ollut ongelma turvarajan nostamisessa op-pankissa.
Alun perin se oli 500 euroa. Muutama vuosi sitten hän olisi nostanut sitä matkan maksua varten 1500 euroon. En enää muista, mikä siinä oli, ettei silloin verkkopankissa onnistunut. Hän meni sitten käymään konttorissa ja siellä nostivat turvarajan. Kotona nettipankissa katsottaessa näyttikin, että turvaraja oli nyt noussut. Parin päivän päästä hän meni matkatoimistoon maksamaan matkaa. Ei onnistunut maksu kuin tuohon entiseen turvarajaan 500 euroon asti. Sen jälkeen soitto op:n asiakaspalveluun, pitkä jonotus ja pitkä puhelu, kun ei meinannut millään onnistua turvarajan nosto. Lopulta jotenkin pitkän vääntämisen jälkeen se onnistui.
Siitä asti hänellä on ollut turvarajana sekä käteisnostoihin, tilisiirtoihin että korttiostoihin tuo 1500 euroa päivässä ja se on tähän asti riittänytkin. Hän käy töissä ja elää melko pihisti joten säästöjä on kertynyt jo huomattava summa. Nyt hän päätti ostaa hieman huonekaluja ja siksi korottaa tilapäisesti turvarajoja 3000 euroon. Nyt se näytti onnistuvan nettipankissa kaikkiin kolmeen eri kohtaan. Kysyttiin vielä vahvistus ja kaiken piti olla ok. Olin itse vieressä, kun hän teki tämän muutoksen. Nettipankissa lukee nyt turvaajana 3000 euroa. Tämä tehtiin perjantaina.
Lauantaina sitten lähdettiin huonekaluostoksille. Minä olin mukana. Ostokset maksoivat noin 2000 euroa.
Kassalla maksaminen ei onnistunutkaan. Sitten poikani kokeili maksaa sen entisen turvarajan mukaan1500 euroa. Se onnistui ja minä maksoin loput. Kotiin päästyä poikani tarkasti nettipankista vielä kerran, mitä siellä lukee turvarajojen kohdalla. Ja kyllä, jokaisessa kolmessa vaihtoehdossa lukee 3000 euroa, mutta silti käytännössä turvaraja ei ollutkaan muuttunut. Hän kirjoitti op:n asiakaspalveluun kiukkuisen viestin asiasta. Katsotaan nyt mitä vastaavat siihen.
Itselläni on tilit Nordeassa ja turvarajojen muuttaminen onnistuu nettipankissa ja ne todella tulevat voimaan heti. Poikani harkitsee nyt pankin vaihtoa ja sanoi, että ainakin sitten pankki vaihtuu varmasti, jos vielä kerran käy näin. Nyt jos hän saa tuon turvaajan vaihdettua isommaksi, ei sitä uskalla heti muuttaa takaisin pienemmäksi kun on näköjään niin vaikeaa. Itse voin nostaa ja laskea turvarajoja tarpeen mukaan ja luottaa siihen, että se todella muuttuu. Näin sen pitäisi olla myös op-pankissa.
Kortissa on useampi turvaraja. Todennäköisesti nostatte kätesirajaa ja poika maksoi kaiken luotolla jonka raja on matalampi.
Tili johon kortti on kiinnitetty on omat rajansa.
Hänellä ei ole luottokorttia, pelkkä debit-kortti. Ja kuten kirjoitin, nostimme turvarajaa kaikissa kolmessa kohdassa: käteisnostot, tilisiirrot ja korttiostot.
Kysy suoraan pankista, vaikea sanoa täällä tarkemmin.
Kelpaa, kun ei ole parempaakaan tiedossa. Kaikki pankkipalvelut ovat huonontuneet, mutta sanoisin että tämä on vähiten huono.
Poikani jo eilen kirjoittikin asiasta op:n asiakaspalveluun. Vastaavat varmaan ensi viikolla.
Kirjoitin tänne vaan kokemuksemme, kun löysin tämän ketjun googlailtuani muiden kokemuksia op-pankista.
Ei korttien kaikki turvarajat päivity heti, koska OP-korttipalvelut on Visan hallussa.
Menee pari päivää jotta muutos tulee voimaan ainakin luottokortin kohdalla.
Olen tyytyväinen, en osaa verrata muihin pankkeihin koska asiakkuus on aina ollu op:lla.