Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiljainen tyyppi koulussa

Vierailija
03.12.2018 |

Olen nyt amiksen ekalla ja koulussani on tyyppi joka on täysin hiljainen, ei siis puhu juuri mitään koskaan eikä hänen kanssaan saa mitään keskustelua aikaiseksi. Tämä koulu"kaverini" kuitenkin hiihtelee meidän kaveriporukan perässä koulussa eikä sano ikinä meille mitään vaan hän seuraa. Tämä henkilö vaikuttaa todella aralta ja haluaisin ymmärtää häntä, mutta on alkanut hieman ärsyttämään kun hän seuraa meitä joka paikkaan eikä puhu mitään ja tätä on jatkunut koko amiksen ajan. Olemme miettineet ystävieni kanssa että voimmeko sanoa kyseiselle henkilölle suoraan että meidän kanssa ei tarvitse olla jos on vain koko ajan hiljaa eikä me pidetä siitä että meitä seurataan koko ajan. Mitä mieltä olette?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa toimiiko halailu paremmin kuin puhuminen vai väistääkö myös halauksen. Jos väistää, niin luulen, että häneltä uupuu terveitä rajoja ja siksi hän varoo, ettei tulisi haavoitetuksi ilman rajoja. Varominen on hänen tapauksessaan silloin ihan viisasta. Traumaattinen lapsuus? Kylmät vanhemmat? Ei koskaan ollut ystäviä?

Mä entisenä ujona sanoisin, ettei kannata halailla, voisi tuntua kiusalliselta. Mulla ei ollut ujoudelle muuta syytä kuin ujous, siitä tuli vaan raskas tapa. Nykyään musta ei uskoisi, millainen olen ollut. Tällä haluaisin rohkaista nykyisiä ujoja, kyllä ujous voi joskus helpottaa.

Vierailija
22/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun hän avaa suunsa niin vaikuttaako hän jotenkin pelokkaalta?

Ei vaan hän vaikuttaa ihan rennolta, en tiedä onko hän arka vai eikö häntä kiinnosta puhua meidän kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti itse jos sut savustettaisiin ryhmästä ulos jonkun piirteesi vuoksi. Tuo tyyppi ei todennäköisesti voi itselleen mitään ja kärsii jo valmiiksi. Usein nämä kuitenkin ajan kanssa alkavat avautua, kun alkavat luottaa muihin.

Vierailija
24/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kouluaikana tuollainen, lähes mykkä. Kuitenkin halusin kuulua johonkin ryhmään. Liikuin kiltin ja ystävällisen oloisen joukon jatkona kunnes yksi näistä tuhahtaen ilmoitti, että voisin häipyä. Tästä tuhahtajasta tuli myöhemmin psykoterapeutti. Yäk.

Ehkäpä tämä psykoterapeutiksi tullut halusi oppia olemaan empaattisempi ja ns. parempi ihminen, siksi psykoterapeutti oli varmaan hyvä ala hänelle, toivottavasti hän on koulutuksen avulla oppinut empaattisemmaksi. 

Ehkä näin, mutta minä muistan tuon ja inhoan häntä lopun ikääni.

Vierailija
25/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa puhua kahdenkesken. Ryhmässä hän ei selvästi ainakaan pysty puhumaan. Ihan kiva, että olette antaneet roikkua mukana.

Lisäksi, oletteko hänen kanssaan kavereita fb:ssa tai muissa sosiaalisissa medioissa? Joku satunnainen heitto chatissa voisi auttaa avautumisessa, toiset ihmiset kommunikoivat paljon helpommin kirjoittamalla kuin puhumalla.

Jos vain jaksatte, älkää olko tyypille vihaisia tai heittäkö häntä kaveriporukan liepeiltä pois. Voi olla, että olette hänelle kuitenkin hyvin tärkeitä.

Vierailija
26/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun hän avaa suunsa niin vaikuttaako hän jotenkin pelokkaalta?

Ei vaan hän vaikuttaa ihan rennolta, en tiedä onko hän arka vai eikö häntä kiinnosta puhua meidän kanssa

Kivoja olette kun olette antaneet tämän hiljaisen tyypin olla porukassa. Ehkä se vaikuttaa roikkumiselta jos hän ei osaa mennä juttuun mukaan ilman että pyydetään.

Minulle on ujona ihmisenä sanottu että olen koppava k***pää. Nyt vasta aikuisena olen tajunnut että se johtuu siitä että muut ovat epävarmoja jos eivät saa heti vastakaikua tai aktiivista reaktiota. Minulle se on taakka tehdä sellaista sillä olen lievästi autistine mutta olen sen opetellut. Olen ikuisesti kiitollinen niille jotka olivat kivoja ilman että minulta piti heti näkyvästi saada jotain. Heidät muistan hautaan saakka.

Miten käy jos häneen tutustuu kahden kesken? On kai teillä oikeus alkaa häntä syrjiäkin eikä ole mikään velvollisuus olla kiva kaveria kohtaan. Mutta en ole koskaan käsittänyt mitä siitä saa irti jos ei erilaisuutta kokeile.

Vierailija
27/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä 4 naisen porukka ja yksi on tuppisuu joka vain hengailee mukana. Toisaalta ei kiva että me kaikki muut ollaan avauduttu elämästämme hyvinkin perusteellisesti ja tämä yksi vain kuuntelee mukana eikä kerro itsestään mitään. Mutta ei häntä voi poiskaan heivata.

Vierailija
28/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selektiivinen mutismi?

Antakaa olla mukana, hänelle voi puhua ja heittää läppää, mieluiten sellaista mihin ei sitten oikeasti odota vastausta.

Jos on sm niin hän todellakin haluaisi puhua, haluaisi todennäköisesti enemmän kuin mitään muuta. Teidän Seura voi olla hänelle pelastava tekiä ja voimavara opiskella.

Älä pliis koskeko häipymään. Ymmärrän, että voi ärsyttää se seuraaminen, mutta oikeasti olemalla hänelle ystävällinen ja kaveri voitte auttaa häntä paljon enemmän kuin uskottekaan.

Vierailija
29/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
30/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ymmärrettävää, että tuon ihmisen käytös häiritsee teitä. Luultavasti hän tarvitsisi psykiatrista apua, jotta pystyisi ikätasonsa mukaiseen sosiaaliseen toimintaan.

Meidän puhumaton tuttu saa roikkua mukana, koska on aika harmiton kaveri. Mutta jos hän ei ole paikalla, niin ei häntä kukaan kaipaakaan.

Tämä kommentti ei ole kovin empaattinen, vaan kylmän toteava. Toivottavasti kirjoittaja ei ole paljon nuorten kanssa tekemisissä! Juuri näin ujo ihminen itsestään ajattelee, eikä osaa nähdä niitä omia hyviä puolia. Tällainen kommentti ei auta ujoa millään tavalla.

Vierailija
31/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
32/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan ymmärrettävää, että tuon ihmisen käytös häiritsee teitä. Luultavasti hän tarvitsisi psykiatrista apua, jotta pystyisi ikätasonsa mukaiseen sosiaaliseen toimintaan.

Meidän puhumaton tuttu saa roikkua mukana, koska on aika harmiton kaveri. Mutta jos hän ei ole paikalla, niin ei häntä kukaan kaipaakaan.

Tämä kommentti ei ole kovin empaattinen, vaan kylmän toteava. Toivottavasti kirjoittaja ei ole paljon nuorten kanssa tekemisissä! Juuri näin ujo ihminen itsestään ajattelee, eikä osaa nähdä niitä omia hyviä puolia. Tällainen kommentti ei auta ujoa millään tavalla.

Eihän kommentti ollut kirjoitettukaan sille ujolle vaan ap:lle.

Vierailija
33/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kommentti ollut kirjoitettukaan sille ujolle vaan ap:lle.

Ja ujotko ei näitä lue?

Vierailija
34/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ujo/arka/sosiaalisesti taitamaton teini iän ja no sekä lapsuudenkin. Kasvatuksen myötä. Vasta kun törmäsin mieheeni aloin tajuamaan omat ongelmat jotka siivitti koko opiskelu vuoteni, niihin sisältyi paniikkihäiriöt, poissaolot, ulkopuolisuuden tunne (vaikka minua raahattiinki välillä porukkaan mukaan). En osannut olla kontaktissa muihin. Mieheeni törmäsin läheisen ihmisen kautta ja tutussa turvallisessa ympäristössä osasin olla rennommin. Olin kuin yö ja päivä. Tietenkin kaikki nämä sosiaaliset ongelmat ja uusi ympäristö saivat huomaamaan että jokin mättää kun en voi hyvin. Elin lapsuuteni suppeassa ympäristössä ja pelon ilmapiirissa. Jokaiseen käytökseen meistä ihmisistä löytyy syy joka karsiutuu elämän ja läheisten myötä.

Vierailija
35/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla tyypille ystävällinen ja mukava. Ehkä hän jättää teidät sitten henkiin.

Vierailija
36/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla tyypille ystävällinen ja mukava. Ehkä hän jättää teidät sitten henkiin.

Tai ehkä ystävällisyys jättää hänet henkiin.

Vierailija
37/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*

Vierailija
38/39 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa vaan sille kavereita :)

Vierailija
39/39 |