Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä koiranpentu vapaaksi?

Vierailija
30.11.2018 |

En ole koskaan pitänyt vapaana, on nyt 12 viikkoinen. en ole uskaltanut pitää vapaana esim metsässä vieläkään.. Mitä mieltä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kouluta sitä ensin vähän. Meillä pysyi ihan pentuna paremmin vapaana, kun sitten vähän vanhempana. Rohkeutta alkaa olla ja jos et kouluta, niin uteliaampi tai enemmän viettien vietävissä oleva saattaa lähteä karkuteille.

Vierailija
2/5 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pitänyt pentuja vapaana ihan siitä asti kun olen ne kotiin hakenut. Ovat tottuneet siihen pienestä pitäen, eikä niille vapaana olo ole ollut mikään The Juttu. Eivät ole siis vapauden huumassa ottaneet ritoloita, koska ovat saaneet muutenkin olla vapaana. Rotuina eri noutajarodut ja pienet seurakoirat.

Ensimmäisen koiran kanssa tein kaikki mahdolliset virheet, vapaaksi en päästänyt ennen kuin koira oli jotain 3 vuotta. Tuo koira sitten olikin tosi epäluotettava vapaana pidettävä, otti välillä ritolat eikä todellakaan tullut takaisin kutsusta. Sen vuoksi sen vapaana olo loppuikin aika lyhyeen ja vapaaksi en enää päästänyt kuin aidatulla alueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitelkaa aidatulla pihalla tai hyvin turvallisella alueella ensin. Pikkupentu pysyy herkästi lähellä. Murkkuikäinen voi pilailla luoksetulolla, ja taas aikuinen tulee hyvin, kun on tottunut olemaan irti. Eli murkun kanssa varoisin eniten.

Tietysti metsän eläin voi joskus saada rauhallisenkin koiran peräänsä.

Vierailija
4/5 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti. Pentu pitää opettaa seurailemaan itse missä omistaja menee. Eli mieluiten heti kun koira on vähän kotiutunut uuteen kotiin, niin jossain turvallisessa paikassa tehdään sellaista, että kun pentu nuuskii jotain, piiloudutaan. Tämä opetus on helpompaa kun pentu on vielä vähän pieni ja avuton, ja kaipaa turvaa ihmisestä. Ja sitten kun se oppii itse huolehtimaan siitä että pysyy oman ihmisen mukana, se muistaa sen aina.

Tuo kouluttaminen - laumaeläin ei lähde mihinkään pysyvästi karkuteille omasta laumastaan jos on edellä kuvatulla tavalla itse oppinut jo pentuna seuraamaan laumaa. Mutta toki ennen kuin voi  vilkkaamilla alueilla pitää koiraa irti sen on hyvä osata luoksetulokäsky aika varmasti, niin että sen voi kutsua luokse jos vieras koira tulee vastaan, tai se menee liian kauas, vaarallisen lähelle autoteitä tms. Ihan pientä pentua voi kuitenkin turvallisesti aika pienissäkin metsiköissä tms totuttaa vapaana oloon, ne ei vielä lähde hajujen perässä minnekään.

Vierailija
5/5 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin päästää sen vapaaksi kun pääsen eläkkeelle.  Saa nähdä lähteekö ja antaa minun viettää omaa aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän