Oletko sairastanut tuhkarokon?
Pohjanmaalla pelätään epidemian syntymistä todetusta tuhkarokkotapauksesta.
Itse olen sairastanut tuhkarokon. En tiedä onko siitä immuniteettia jäljellä.
Kommentit (16)
Miten tämä toistuu aina vain uudelleen?
En, vesirokon vaan. Ikää 40, jos sillä on merkitystä.
Tarkistin äsken terveyskortistani, että olen sairastanut tuhkarokon v.1962, vihurirokon v.1968 ja vesirokon v.1969. Eipä ole mielikuvaa edes noista kahdesta jälkimmäisestä.
Äitini mukaan kyllä, varmaan joskus 70-luvun alussa.
Vastaus "en tiedä" puuttui. Enkä tiedä oonko saanut rokotustakaan. Olen 60-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vastaus "en tiedä" puuttui. Enkä tiedä oonko saanut rokotustakaan. Olen 60-luvulla syntynyt.
Sitten on suurempi mahdollisuus, että olet sen sairastanut. Minä olen syntynyt 1960 ja olen sairastanut tuhkarokon puolitoistavuotiaana.
Opettaja kertoi kuusikymmentäluvulla, että tuhkarokko kannattaa sairastaa mahdollisimman varhain. Kehoitti menemään kylään tuhkarokkoa sairastavan luo, jos sellainen oli. Ihan normijuttu ja alta poistettava sairaus se oli aikoinaan. En sitten tiedä onko nykyajan lapset jotenkin heikkoja tälle.
Lisäksi sikotauti, tulirokko, vesirokko yms. tavalliset taudit on hoidettu alta pois.
Olen. 70-luvulla, olisiko ollut 1976, jolloin olin 13-14-vuotias.
Muistan sen siitä, että tuhkarokon yhteydessä (joko just ennen tai heti sen jälkeen) iski Victoria-influenssa, joka kaatoi suuren osan luokkakavereistakin petiin. Itse olin näiden kahden taudin takia pari viikkoa yhteen putkeen sairaana, ja se tuntui ihan oudolta. Itse asiassa oli tylsää olla niin pitkään poissa koulusta.
Mutta se tuhkarokko ei sinänsä ollut mikään kummoinen juttu. Ihottumaa, kutinaa, vähän kuumetta. Siihen aikaan sitä pidettiin elämään kuuluvana asiana. Oli outoa, jos joku ei sairastanut tuhkarokkoa. Emmekä me lapset/nuoret edes osanneet ajatella, että se olisi hengenvaarallinen tauti.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja kertoi kuusikymmentäluvulla, että tuhkarokko kannattaa sairastaa mahdollisimman varhain. Kehoitti menemään kylään tuhkarokkoa sairastavan luo, jos sellainen oli. Ihan normijuttu ja alta poistettava sairaus se oli aikoinaan. En sitten tiedä onko nykyajan lapset jotenkin heikkoja tälle.
Lisäksi sikotauti, tulirokko, vesirokko yms. tavalliset taudit on hoidettu alta pois.
Meillä on sanottu noin vesirokosta, mutta nyt vasta tuli mullakin vastaan se, että sekin voi olla erittäin vaarallinen tauti jos huono säkä käy, sairaalahoitoa ja pitkä toipumisaika, jopa kuolema. Näin erään tutun lapsen viikkoja sairastumisen jälkeen ja lapsi näytti ihan kamalalta, ja äitinsä kertoi mikä helvetti oli ollut ja pelko lapsen menettämisestä aika pitkä sairaalareissu siitä oli tullut. Tätä ei moni tiedä, eikä siitä puhuta missään.
Minä en tunne ketään joka olisi sairastanut vauvarokon ja vesirokon lisäksi mitään näistä muista ja olen syntynyt 1974. Vain kauhukuvia lääkärikirjasta minkälaisia tauteja on sikotauti, tulirokko ja tuhkarokko... Sukututkimusta kun tekee niin näkee kuinka paljon nämäkin "harmittomat lastentaudit" on lapsia aikoinaan tappanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on suurempi mahdollisuus, että olet sen sairastanut. Minä olen syntynyt 1960 ja olen sairastanut tuhkarokon puolitoistavuotiaana.
Minä olen syntynyt 1964, sairastanut tuhkarokon 4 vuotiaana.
Olen sairastanut, jälkitautina vielä keuhkoputkentulehduksen. Toipuminen kesti pitkään, hiihtolomalla alkoi sairastaminen, ja vielä kesäkuun alussa olin selvästi alikuntoinen.
Olen sairastanut enkä tiedä kenenkään kuolleen tuohon vaikka koko koulu sen varmaan sairasti.
Muistan vesi-,vihuri- ja tuhkarokon sairastaneeni 70-luvulla. Oli mukavaa, kipeänä sai erikoiskohtelua.
Vierailija kirjoitti:
"Kuolinsyytilaston mukaan vuosina 1963–1974 tuhkarokkoon kuoli keskimäärin kolme tapausta vuodessa. Ennen rokotuksia tuhkarokkoepidemioita esiintyi muutaman vuoden välein, joten epidemiavuosina kuolemantapauksia oli enemmän ja välivuosina vähemmän.
Ongelmia aiheuttivat myös tuhkarokon jälkitaudit, kuten kouristukset, keuhkokuume, välikorvantulehdus ja aivotulehdus. Tuhkarokon harvinaisin jälkitauti on subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti (SSPE). Kyseessä on aivoja vähitellen tuhoava sairaus, joka puhkeaa 5-15 vuotta rokon sairastamisen jälkeen. Tautia ei voi parantaa."
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/jos-rokottaminen-loppuisi/
"Vuoden 2017 alusta lähtien Euroopassa on todettu noin 1 000 tuhkarokkotartuntaa kuukausittain. Vuoden aikana 44 Euroopassa sairastunutta on kuollut. Suurin ryhmä on ollut alle 1-vuotiaat rokottamattomat lapset."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
"Mitkä ovat tuhkarokon jälkitaudit?
Jälkitauteja esiintyy etenkin alle viisivuotiailla lapsilla, yli 20-vuotiailla ja henkilöillä, joilla on vastustuskykyä heikentävä sairaus tai lääkitys.
Yleisimpiä tuhkarokon jälkitauteja ovat
kuumekouristus
korvatulehdus (7–9 %)
ripuli (8 %)
keuhkokuume (1–6 %)
hengitysteiden bakteeri-infektio.
Tuhkarokon sairastaminen heikentää elimistön puolustuskykyä muita tauteja vastaan viikosta jopa yli kahteen vuoteen.
Tuhkarokkoon liittyvä enkefaliitti eli aivotulehdus on harvinainen komplikaatio (0,5–1 tapaus 1000 sairastunutta kohden).
Tuhkarokko johtaa kuolemaan 1–3 tapauksessa 1000 sairastunutta kohden.
Tuhkarokon hyvin harvinainen jälkitauti on vuosia myöhemmin alkava aivojen yleistulehduseli subakuutti sklerosoiva panenkefaliitti (SSPE). Se ilmenee yhdellä 100 000 sairastunutta kohden ja johtaa hitaasti kuolemaan."
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/virustaudit/tuh…; .
Syntynyt 1966 ja ala-asteella sairastin vesirokon, tuhkarokon ja sikotaudin. Vihurirokko mulla ilmeisesti oli lievänä. Isorokkoa vastaan olen rokotettu. Tulirokkoa en saanut, vaikka koulullamme sitäkin parilla lapsella kerran oli. Muistan, että tulirokkoa pidettiin tosi pahana juttuna. Sairastuneen sisarukset ja esim. kaverit joiden kanssa leikki juuri ennen sairastumista joutuivat myös kotikaranteeniin, kunnes selvisi onko heilläkin tulirokkoa vai ei. Nuo muut käsiteltiin normaaleina lastentauteina. Toki esim. tuhkarokkoa pidettiin niin vakavana, että koulusta piti olla vähintään kaksi viikkoa pois toipumassa. Näin estettiin jälkitauteja. Läksyt tuotiin tiedoksi kotiin ja tehtiin itsenäisesti heti kun vointi salli.
Olen, lapsena 1980-luvulla. Minulla oli aika harmiton tauti. Ihottuma lähinnä kiusasi ja lievä kipeydentunne, kuin lievä flunssa. Kuumettakaan ei juuri ollut.