Ahdistaa. Miestä ei kiinnosta työnteko tai opiskelu
Mitä voin enää tehdä. Ollaan oltu yhdessä kolme vuotta. Tavatessamme mies oli oikea työmuurahainen, kuitenkin yt-neuvottelujen takia jäi työttömäksi noin 2v sen jälkeen. Hän oli muutaman kuukauden kotona sen jälkeen ja meni kouluun. Koulussa oli 4kk jonka jätti kesken, koska sai työpaikan (vakituinen). Noh, se työpaikka menikin lakimiehen kanssa puoli vuotta siitä selvitykseen (laiton irtisanominen). Tässä vaiheessa eletään lokakuuta 2017.
Tuosta hetkestä lähtien eli nyt reilu vuoden ajan mies on vaan maannut kotona. Hänellä on ollut tästä ajasta ehkä 2kk yhteensä töitä (tehnyt muutamia keikkahommia), muuten vaan kotona. Hän istuu tietokoneella aamusta iltaan, nykyään tekee minulle aina ruoan valmiiksi kun tulen töistä joten siinä on ollut edistystä mutta muuten siivoaa vain keittiön jos sitäkään.
Minä käyn töissä, siivoan loput asunnosta, käyn kaupassa, ennen tätä tein myöskin ruuan, pyykkään, koitan liikkua ja tavata ajoittain ystäviä. Olen aivan loppu ja joudun luultavasti jäämään kohta sairaslomalle.
Minua ahdistaa niin paljon miehen tekemättömyys ja se, ettei häntä innosta mikään etten voi sanoinkuvailla. (paitsi se tietokone ja pelit ja kaverit siellä). Koitan linkkailla koulutuksia, työpaikkoja yms ja kannustaa, saada häntä innostumaan EDES JOSTAIN mutta ei. En tiedä kauan voin peitellä enää turhautumista.
Meillä on kohta säästöt loppu (oli miehen työttömyyden alussa niin hirveä rahahuoliaalto, että samanlaista stressiä en enää toista kertaa kestä) ja tiedän, että sitten alkaa rahavaikeudetkin. Mua ahdistaa se, että minä joudun raatamaan kaiken eteen ja hän vaan makaa. Jos tästä asiasta puhuu hänelle, hän raivostuu silmittömästi (hän kuitenkin töillään silloin kun niissä on, tuo enemmin rahaa taloon, minulla on tosi pieni palkka).
Miten tota voi oikeesti motivoida, mitä teen? Tai onko kellään edes samanlaista... Ollaan kolmikymppisiä (mies vähän yli) jos se merkkaa mitään. Mulla on suunnitelmia tulevaisuudesta, luulin että MEILLÄ on mutta näköjään häntä ei kiinnosta mikään.
Kommentit (3)
Kuulostaa masentuneelta, ja onhan tuossa ihan syytäkin masentua: meille syötetään koko ajan viestiä siitä miten työttömät ovat muita huonompia, vaikka kaikille ei yksinkertaisesti ole töitä tarjolla.
Kun työttömyys osuu omalle kohdalle, nämä haitalliset kertomukset käynnistyvät, ja sen sijaan että ihmiset eläisivät rauhassa elämäänsä vaikka kirjaston kirjoja lueskellen tai lenkkeillen he masentuvat koska ovat "virallisesti huonoja".
Miehesi joko nousee kuopastaan tai sitten ei, mutta sinä et häntä sieltä pysty nostamaan. Miehen kannalta on hyvä että hänellä on ihmissuhde, mutta tuollaisessa tilanteessa hän saattaisi tarvita ihan ammattiapua ymmärtääkseen että hän ei ole huono vaikka olosuhteet sellaiset sattuisivat olemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa masentuneelta, ja onhan tuossa ihan syytäkin masentua: meille syötetään koko ajan viestiä siitä miten työttömät ovat muita huonompia, vaikka kaikille ei yksinkertaisesti ole töitä tarjolla.
Kun työttömyys osuu omalle kohdalle, nämä haitalliset kertomukset käynnistyvät, ja sen sijaan että ihmiset eläisivät rauhassa elämäänsä vaikka kirjaston kirjoja lueskellen tai lenkkeillen he masentuvat koska ovat "virallisesti huonoja".
Miehesi joko nousee kuopastaan tai sitten ei, mutta sinä et häntä sieltä pysty nostamaan. Miehen kannalta on hyvä että hänellä on ihmissuhde, mutta tuollaisessa tilanteessa hän saattaisi tarvita ihan ammattiapua ymmärtääkseen että hän ei ole huono vaikka olosuhteet sellaiset sattuisivat olemaankin.
Masennusta mäkin veikkaan, mutta hän on kaiken onneksi vielä vanhanliiton ihmisiä eli masennus on häpeä ja hän ei millekkään kallonkutistajalle mene :) Eli lisää tilanteen mahdottomuutta vielä entisestään. Töitä hän kyllä saisi mutta jostain syystä ei vaan kelpaa, kaikki työt on liian huonoja ja kyttää mol.fi odottaen sitä täydellistä paikkaa mitä ei koskaan tule. Eli luultavasti ei edes halua töihin...
- AP
Niin lisäykseksi vielä, jos linkkaan vaikka jonkun koulun tai kurssin, hän aina vastaa että joo vaikuttaa hyvältä ja että voisi hakea mutta EI KOSKAAN HAE. Sama työpaikoissa: vois soittaa MUTTA EI KOSKAAN SOITA. Voi elämä.. En ole hänelle nalkuttanut asiasta enkä koskaan kysele perään, en vaan tiedä kauaa pysyy tulppa valituskaukalon suulla enää tätä vauhtia.