Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten onnistun saamaan oikeita ystäviä Amerikan maalla?

Vierailija
28.11.2018 |

Vuoden alussa muutamme sinne pitkäksi aikaa miehen työn takia. Olen kerran käynyt lomamatkalla maassa ja olen kuullut että amerikkalaiset ovat pinnallisia. En tunne sieltä ketään, mutta en halua että minua pyydetään teeskennellen kahville small talkin takia. Amerikkaliset osaavat small talkin mutta miten voin saada sieltä oikeita ystäviä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa! Ja ihan samalla tavalla kuin missä tahansa. Unohda typerät stereotypiat ja ennakkoluulot. Amerikkalaisia on ihan kaikenlaisia. Ole aktiivinen ja mene mukaan paikalliseen toimintaan. Tutustu naapureihin. Ihania ihmisiä löytyy varmasti.

Vierailija
2/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee sinusta itsestäsi. Kun itse olet iloinen, avoin ja helposti lähestyttävä, tulet saamaan ystäviä. Mikäli otat ns. torjuvan ja mököttävän "suomen mallin" mukaan, etkä itse ole ulospäinsuuntautunut ja oma-aloitteinen, jäät yksin. Kukaan ei viihdy hapannaaman kanssa. Yritä punnertaa positiivinen mieli esiin.

Harrastusten parista löytyy ystäviä. Kannattaa heti osallistua, näin sopeutuminen uuteen ympäristöön tapahtuu parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne sieltä ketään, mutta en halua että minua pyydetään teeskennellen kahville small talkin takia.

Ei ne pyydä sua edes sinne kahville. Small talkia ja ylisanoja, sitten "meidän pitäisi mennä kahville joskus", mutta ei ne oikeasti sitä tarkoita. Kunhan jauhavat paskaa ihan niin kuin kaikesta muustakin. En ymmärrä tuollaista kulttuuria, että miksi pitää sanoa kaikkea mitä ei tarkoita/halua.

Vierailija
4/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä oikeitakin kavereita voi löytää, mutta se vaatii tutustumista. Eli se naapurin rouva ei luultavasti ensitapaamisen jälkeen oikeasti ole kaverisi, vaikka mitä sanoisi. Jos voit, hanki töitä. Jos olet lasten kanssa kotona, niin niistä muista kotiäidistä voi aloittaa ja ehkä lasten varjolla tutustua oikeastikin.

Omat vanhempani ovat vuosien yhteisten työkuvioiden kautta saaneet amerikkalaisia ystäviä ja olen heidän lapsensa tuntenut jo parikymmentä vuotta. Siinä on vuosien varrella syntynyt ihan aitoja ystävyyksiä. Ja meidän perheen kohdalla nimenomaan ystävyys lähti siitä, että kummallakin porukalla oli samanikäisiä lapsia ja vanhemmat töissä samalla alalla.

Vierailija
5/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestäsi riippuu niinkuin joku jo edellä totesikin.

Amerikkalaiset eivät ole yksi kasvoton massa joka toimii samalla tavalla vaan yksilöllisiä eroja löytyy.

Olen asunut täällä nyt puolitoista vuotta ja saanut hyviä ystäviä niin muista expat- suomalaisista kuin naapurustosta ja työkavereista.

Vierailija
6/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäviä saa olemalla itse sellainen

Vierailija
7/7 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne sieltä ketään, mutta en halua että minua pyydetään teeskennellen kahville small talkin takia.

Ei ne pyydä sua edes sinne kahville. Small talkia ja ylisanoja, sitten "meidän pitäisi mennä kahville joskus", mutta ei ne oikeasti sitä tarkoita. Kunhan jauhavat paskaa ihan niin kuin kaikesta muustakin. En ymmärrä tuollaista kulttuuria, että miksi pitää sanoa kaikkea mitä ei tarkoita/halua.

Mistähän tämä ennakkoluulo kumpuaa? Joo, amerikkalainen ei pyydä kahville, koska kahvittelu ei kuulu kulttuuriin samalla tavalla kuin Suomessa. Sen sijaan amerikkalainen pyytää lenkille, lounaalle (useimmiten ravintolaan) tai päivälliselle (kotiin), ja oikeasti kutsuu. Paljon useammin kuin Suomessa ihmiset toisiaan. Ja tottakai suomalainenkin joskus sanoo, että olisi kiva tavata, ja tarkoittaa sitä, mutta ei sitten ikinä ehdi/saa aikaiseksi. Kyllä amerikkalaisillekin voi niin käydä.

Mutta tosiaan ennakkoluulot kannattaa unohtaa, olla itsekin aktiivinen, ja tutustua ihmisiin ihmisinä. Suomalaiset jotka tulevat tänne työn takia, asuvat yleensä alueilla, joissa ihmiset ovat korkeasti koulutettuja, fiksuja, nähneet maailmaa paljon, joten löytyy paljon mielenkiintoista porukkaa, johon tutustua.