Kuinka paljon lapsiin menee oikeasti rahaa kuukaudessa / vuodessa?
Kun laskee ihan kaiken mahdollisen, mitä yksi lapsi tuo lisää kustannuksia:
esim.
- huoneen sisustus (sänky, pöytä jne.)
- vaatteet (joutuu uusimaan jatkuvasti kasvun myötä)
- ulkovaatteet ja kengät (sama juttu, jatkuvasti uutta)
- lelut ja pelit (näitäkin uusia kasvun mukaan)
- harrastukset ja harrastusvälineet
- polkupyörä (uusitaan kasvun mukaan)
- ruoka ja juoma
- henkilökohtainen hygienia (shampoot ja voiteet)
- lääkkeet ja lääkärikäynnit
- vakuutukset
- viihde
- kampaamot parturit meikit jne.
Itse arvioisin, että kaikkeen tähän menee kuussa melko paljon.
Eikö jossain sanottu, että lapseen menee noin tonni joka kuukausi, kun laskee mukaan kaiken mahdollisen, esim. korkeammat vesilaskut, suurempi asuntotarve jne.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että kyllä tavalliseen elämiseen menee tonni per naama per kuukausi. Se sisältää kaiken, jopa asumiskustannukset.
Eli jos nelihenkisessä perheessä tulee 4000 euroa kuussa, se riittää just kaikkeen. Tonni per naama periaatteessa, vaikka asuminen vie ison osan.
Samaa mieltä. Olen kahden teinin yksinhuoltajaäiti ja lapsilisä mukaanlaskettuna minulla on käytössä kuukausittain 3000 euroa. Se menee kaikki peruselämiseen, jos tarvitsee ostaa jotain isompaa, siihen pitää säästää.
Lisään vielä, että päiväkoti-ikäisten vanhempien on mahdoton käsittää paljonko teineihin menee rahaa. Käytiin juuri ostamassa 15 v pojalle hyvät talvikengät ja ne maksoi 120 euroa. Toinen lapsi kilpaharrastaa ja koko ajan on joku leirimaksu, lisenssi tai kisapuku maksussa. Teinit käy kavereiden kanssa hampurilaisella jne , koko ajan menee kymppiä tai kahta kymppiä jonnekin.
Meillä menee päiväkoti-ikäisen hoitomaksuun joka kuukausi 300 euroa. Kyllähän teini maksaa mutta ei tuo pienikään ihan ilmaiseksi tule hoidettua.
No ei meillä kyllä mene tonnia lapseen yksikään kuukausi. Yksi aikuinen ja kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Palkka +lapsilisät ja minimielatustuet yhteensä nettona 2200e. Asumiseen menee 800€ (omistusasunto). Meille jää siis 1400€ kaikkeen elämiseen kuukaudessa. Ruokaan menee noin 400€/kk. Auto on velaton. Ollaan pärjätty oikein hyvin ja laitan joka kuukausi 30€/nenä kaikille rahastoihin. Paljonhan se ei ole mutta parempi kuin ei mitään. Päivähoitomaksut on nollaluokassa ja se tasaa aika tehokkaasti tuloja tietysti.
Mitään monen tonnin lomareissuja ei tehdä mutta ollaan käyty mm. kylpylöissä, Muumimaailmassa ja risteilyillä. Helsingissä on erinomaiset mahdollisuudet käydä ilmaisissa lastentapahtumissa (kulttuuria ja liikuntaa) ja näitä ollaan hyödynnetty ahkerasti. Harrastuksia lapsilla ei vielä ole. On tarjottu mutta eivät ole halunneet. Uimassa, luistelemassa, metsäretkillä yms halpaa lystiä tehdään paljon. Vaatteet, pyörät, sukset, luistimet jne. ostan kirpparilta ja joskus alesta eikä niistä taatusti kukaan osaa sanoa onko käytettyjä vai ei. Rahastojen lisäksi säästöön jää joka kuukausi sen verran että olen saanut kerätty puskurirahoja, jos vaikka jääkaappi hajoaa.
Nyt kun lapset näin pieninä kuluttavat vielä vähän, sanoisin että suurin kuluerä on tulonmenetys. Hankalien työaikojen vuoksi vaihdoin hoitovapaan jälkeen työpaikkaa ja tulot putosivat huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin, että kyllä tavalliseen elämiseen menee tonni per naama per kuukausi. Se sisältää kaiken, jopa asumiskustannukset.
Eli jos nelihenkisessä perheessä tulee 4000 euroa kuussa, se riittää just kaikkeen. Tonni per naama periaatteessa, vaikka asuminen vie ison osan.
Samaa mieltä. Olen kahden teinin yksinhuoltajaäiti ja lapsilisä mukaanlaskettuna minulla on käytössä kuukausittain 3000 euroa. Se menee kaikki peruselämiseen, jos tarvitsee ostaa jotain isompaa, siihen pitää säästää.
Lisään vielä, että päiväkoti-ikäisten vanhempien on mahdoton käsittää paljonko teineihin menee rahaa. Käytiin juuri ostamassa 15 v pojalle hyvät talvikengät ja ne maksoi 120 euroa. Toinen lapsi kilpaharrastaa ja koko ajan on joku leirimaksu, lisenssi tai kisapuku maksussa. Teinit käy kavereiden kanssa hampurilaisella jne , koko ajan menee kymppiä tai kahta kymppiä jonnekin.
Toki on niin että jos rahaa ei ole niin ei tosiaankaan osteta noin kalliita kenkiä. Myöskään kilpaharrastaminen ei ole mahdollista jos on vaikka yh perhe tai sairautta ja työttömyyttä ja rahat menee ruokaan, vuokraan ja ehkä bussilippuihin. Lastenvahtia ei voi palkata vaan lapset joutuu jo alaluokilta selviytymään itsekseen kesälomalla jne. Matkustaminen ei ole mahdollista. Korkeintaan Tallinnan risteily joskus. Ei silloin mene mitenkään 1000 euroa per lapsi kuussa.
Päivähoitomaksu on valintakysymys. Me maksamme n. 500 euroa kuussa, koska lapsi on yksityisessä, pienessä ja laadukkaassa kielipäiväkodissa.