Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatus on tärkein

Vierailija
28.11.2018 |

Puhuttaessa joululahjoista, niin väkisinkin tulee aina esiin se, että on saatu jotain itselle epäsopivia lahjoja. Tähän moni ilmoittaa, että ajatus on tärkein. Mutta mikä se ajatus tässä on, mikä on tärkeä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuttaessa joululahjoista, niin väkisinkin tulee aina esiin se, että on saatu jotain itselle epäsopivia lahjoja. Tähän moni ilmoittaa, että ajatus on tärkein. Mutta mikä se ajatus tässä on, mikä on tärkeä?

Se että haluaa muistaa jotenkin, se ajatus siitä.

Vierailija
2/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus on tärkein, eli hyvällä muistaminen ja ystävällinen käytös. Se ei tarkoita lahjusta millään tapaa, se lahja on toissijainen asia, mutta sitä ei moni suostu ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatus on tärkein, eli hyvällä muistaminen ja ystävällinen käytös. Se ei tarkoita lahjusta millään tapaa, se lahja on toissijainen asia, mutta sitä ei moni suostu ymmärtämään.

Lahja on todellakin lahjus, jota ilmankin pärjäisi. Ystävällinen käytös ja ystävyys taas on koko ajan läsnä. Todellista ystävyyttä ei voi ostaa.

Vierailija
4/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa lahjoista annetaan vain, koska niiden antamisen mielletään kuuluvan asiaan. Lahjat harvoin on ostettu ajatuksen kanssa, lahjan saajan toiveita ja tarpeita miettien.

Vierailija
5/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi sitten ostaa jotain täysin lahjan saajalle sopimatonta tavaraa kodin täytteeksi? Meillä esim. anoppi ostaa ties mitä "perähikiän kirkko värikuvina" -opuksia tai isoja ruskeita taidelasiesineitä, jotka meillä ei löydä paikkaa kuin varaston peräseinältä. Missä kohdassa tuossa on lämpimästi ajateltu lahjan saajaa? Ja noita kammotuslahjoja saavat hänen kaikki lapsensa, eikä ne tasan miellytä kuin lahjan antajaa. Mikä tuossa on se ajatus? Minä haluan antaa tämän vaikka lahjan saaja ei siitä tykkääkään?

Vierailija
6/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lahjoista annetaan vain, koska niiden antamisen mielletään kuuluvan asiaan. Lahjat harvoin on ostettu ajatuksen kanssa, lahjan saajan toiveita ja tarpeita miettien.

Mä ainakin haluan ostaa lahjan saajalle mieluisan lahjan. Mielestäni lahjan pitää ilahduttaa sitä jolle se lahja jää, ei minua, joka sen ostan. Minua ilahduttaa lahjan antajana enempi se, että lahjan saaja tykkää lahjastaan, ei se, että saan ostaa jotain itselleni mieluista ja antaa se jollekulle, joka ei sitä tarvitse / arvosta.

Vierailija
7/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin haluan ostaa lahjan saajalle mieluisan lahjan. Mielestäni lahjan pitää ilahduttaa sitä jolle se lahja jää, ei minua, joka sen ostan. Minua ilahduttaa lahjan antajana enempi se, että lahjan saaja tykkää lahjastaan, ei se, että saan ostaa jotain itselleni mieluista ja antaa se jollekulle, joka ei sitä tarvitse / arvosta.

Sehän on hienoa. Minä olen joskus pyytänyt lahjaksi tietyn astian tietyssä värissä. Sain pyytämäni astian, mutta aivan eri värisenä, koska lahjan antajan mielestä toinen väri oli paljon parempi. Ihan älytöntä! Olisi sitten hankkinut sen siinä toisessa värissä omaan kotiinsa ja antanut lahjaksi sen värisen version mitä oltiin häneltä toivottu.

Vierailija
8/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyvällä muistamista on se, että nappaa "kunhan nyt on jotain" -periaattella lahjan saajalle täysin sopimattoman lahjan?

Vierailija
9/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hienoa. Minä olen joskus pyytänyt lahjaksi tietyn astian tietyssä värissä. Sain pyytämäni astian, mutta aivan eri värisenä, koska lahjan antajan mielestä toinen väri oli paljon parempi. Ihan älytöntä! Olisi sitten hankkinut sen siinä toisessa värissä omaan kotiinsa ja antanut lahjaksi sen värisen version mitä oltiin häneltä toivottu.

Mun äiti on kanssa harrastanut tätä. Eräänä jouluna halusin jotain värissä X. Hän kuitenkin osti valkoisen, koska se on nätimpi, ja siihen värilliseen kyllästyy niin äkkiä. Kävin vaihtamassa tuotteen makuni mukaiseksi. Tämän jälkeen äitini ilmeisesti huomasi hölmöytensä, ja on toteuttanut lahjatoiveista myös sen värin saajan toiveiden, ei omien mieltymysten mukaan.

Vierailija
10/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi sitten ostaa jotain täysin lahjan saajalle sopimatonta tavaraa kodin täytteeksi? Meillä esim. anoppi ostaa ties mitä "perähikiän kirkko värikuvina" -opuksia tai isoja ruskeita taidelasiesineitä, jotka meillä ei löydä paikkaa kuin varaston peräseinältä. Missä kohdassa tuossa on lämpimästi ajateltu lahjan saajaa? Ja noita kammotuslahjoja saavat hänen kaikki lapsensa, eikä ne tasan miellytä kuin lahjan antajaa. Mikä tuossa on se ajatus? Minä haluan antaa tämän vaikka lahjan saaja ei siitä tykkääkään?

Mistä se anoppi voi sitä tietää, kun kuitenkin kilvan hehkutatte niitä lahjojanne hänen läsnäollessaan?? Sanokaa suoraan, että ette halua lahjoja häneltä. Mut ku ei. Veikkaan, et ylivoimaisesti suurin osa näistä lahjaongelmista, olis monen valittajan omalla käytöksellä ratkaistavissa. Suomalaiset ovat niin nöyrää porukkaa, mutta toisaalta kyräillään selän takana, kun ei itse saada suuta auki.

Vierailija
11/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisi se saajakin vähän tajuta, että aina se ei mene nappiin mitä toinen haluaa. Se on välillä aikamoista arpapeliä ja se antaja on voinut silti käyttää aikaansa paljonkin. Siihen sopii juuri tämä "ajatus on tärkein".

Vierailija
12/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävän kyyninen tapa ajatella. Kyllä minä ainakin haluan ilahduttaa lahjoilla, vaikka en toisen mieltymyksiä voi aina oikein ennakoida.

Vierailija
13/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluaa ihmiselle jotain antaa, niin eikö se voi olla sellaista, joka "kuluu käytössä" tyyliin joulukukka (harvoin kestää montaa kuukautta) tai setti jossa on kynttilä, serviettejä ja teetä/kahvia. Ne eivät jää ikävästi pyörimään jalkoihin vaan kuluu käytössä. Näitäkin voi tietysti osaa väärän värisiä, mutta ainakin kuluvat pois tai voi nekin laittaa kiertoon, jos väri ei miettytä.

Vierailija
14/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se anoppi voi sitä tietää, kun kuitenkin kilvan hehkutatte niitä lahjojanne hänen läsnäollessaan?? Sanokaa suoraan, että ette halua lahjoja häneltä. Mut ku ei. Veikkaan, et ylivoimaisesti suurin osa näistä lahjaongelmista, olis monen valittajan omalla käytöksellä ratkaistavissa. Suomalaiset ovat niin nöyrää porukkaa, mutta toisaalta kyräillään selän takana, kun ei itse saada suuta auki.

Kyllä on sanottu, että ei tarvitse tuoda mitään. Montakin kertaa. On myös joskus meillä käydessään ihmetellyt, mihin hänen antamansa taidelasiesine on laitettu, kun sitä ei näy. Kerroin, että möin kirpparilla, kun ei sovi meillä mihinkään. (Suuttui, ja seuraavana jouluna oli taas joku vastaava paketissa).

Vierailija
15/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ikävän kyyninen tapa ajatella. Kyllä minä ainakin haluan ilahduttaa lahjoilla, vaikka en toisen mieltymyksiä voi aina oikein ennakoida.

Ihmiset eivät tarvitse turhaa tavaraa. Se on yleensä pelkkä riesa. Anna huomiotasi, jos toisia haluat ilahduttaa.

Vierailija
16/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos välttämättä haluaa ihmiselle jotain antaa, niin eikö se voi olla sellaista, joka "kuluu käytössä" tyyliin joulukukka (harvoin kestää montaa kuukautta) tai setti jossa on kynttilä, serviettejä ja teetä/kahvia. Ne eivät jää ikävästi pyörimään jalkoihin vaan kuluu käytössä. Näitäkin voi tietysti osaa väärän värisiä, mutta ainakin kuluvat pois tai voi nekin laittaa kiertoon, jos väri ei miettytä.

Tällaisia settejäkin kertyy nurkkiin liian kanssa. Rahat kannattaa antaa suoraan hyväntekeväisyyteen pikkukrääsän tarjoamisen sijasta.

Vierailija
17/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisi se saajakin vähän tajuta, että aina se ei mene nappiin mitä toinen haluaa. Se on välillä aikamoista arpapeliä ja se antaja on voinut silti käyttää aikaansa paljonkin. Siihen sopii juuri tämä "ajatus on tärkein".

Huteja sattuu tietysti joskus.  Tuollaisessa tapauksessa se ajatus on tärkein voi olla paikallaan, mutta ei siinä tapauksessa,  kun lahjaa ostaessa ei ole ollut ajatustakaan siitä, mitä toinen haluaa/tarvitsee. 

Lapsena mun veli tapasi ostaa mulle aina jonkun pelin, yleensä sellaisen, jonka halusi itse :D Siinä oli oma etu vahvasti edustettuna, mutta ehkä tuon voi ymmärtää 10-vuotiaalta :D

Vierailija
18/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisia settejäkin kertyy nurkkiin liian kanssa. Rahat kannattaa antaa suoraan hyväntekeväisyyteen pikkukrääsän tarjoamisen sijasta.

Miksi se raha pitää johonkin "hyväntekeväisyyteen" pistää? Eikö oma pankkitili kelpaa rahojen säilytykseen, jos niillä ei mitään halua ostaa?

Vierailija
19/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se raha pitää johonkin "hyväntekeväisyyteen" pistää? Eikö oma pankkitili kelpaa rahojen säilytykseen, jos niillä ei mitään halua ostaa?

Yleensä pikkulahjoja annetaan siksi, että koetaan painetta "antaa jotakin". Hyväntekeväisyys oli ehdotus jos toisella on jo kaikkea eikä tavaralle ole käyttöä. Voit toki jouluna yllättää ihmiset kertomalla päättäneesi säilyttää rahasi omalla tililläsi lahjojen ostamisen sijasta.

Vierailija
20/20 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä pikkulahjoja annetaan siksi, että koetaan painetta "antaa jotakin". Hyväntekeväisyys oli ehdotus jos toisella on jo kaikkea eikä tavaralle ole käyttöä. Voit toki jouluna yllättää ihmiset kertomalla päättäneesi säilyttää rahasi omalla tililläsi lahjojen ostamisen sijasta.

Onko mitään tekopyhempää, kuin kertoa lahjoittaneensa joulukortti/lahjarahansa kodittomille koppakuoriaisille tms? Mun mielestä on kohteliasta tuoda esim. joulukukka tai muu pieni muistaminen, jos jouluna (ja muutenkin) kyläillään.

Ja toisekseen, en muutenkaan kertoile rahankäytöstäni muille, koska asia ei kenellekään kuulu. Eipä niitä liiaksi ole muutenkaan, joten miksi niitä kantaisin SPR:n tai muun huijariorganisaation pohjattomaan kaivoon? Pahimpana nämä "jeesustelu-lahjat" tyyliin vuohi Afrikkaan. Yksikään täysjärkinen ei tuota eläinrääkkäystä rahoita.