Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ponnari=poninhäntä, mutta miksi jotkut kutsuu myös hiuslenkkiä ponnariksi?

Vierailija
28.11.2018 |

Onko kyseessä ajatusvirhe?

Kommentit (186)

Vierailija
141/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
142/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä välii?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hiuslenkkiä ei saisi kutsua ponnariksi? Se on paljon hauskempi sana.

Vierailija
144/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ponnari tarkoittaa poninhäntää.

Vierailija
145/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ajatusvirhe. Tulee varmaan siitä kun sanotaan lapselle esim. "laitetaan ponnari", ja joku mieltää sen ponnarin hiuslenkiksi vaikka tarkoitetan itse kampausta. Yleensä tuota virhettä kuulee teinien kielenkäytössä.

Itse olen 80- luvulla syntynyt ja aina olen vain kuullut ja käyttänyt ponnariksi- sanottavan molemmista. Ponnari siis lyhenne poninhännästä. Jos haluan lapseni haluaa hiukset ylös "ponnarille" ymmärrän tarkoituksen. Hänen kysyessään, missä on "ponnari" ymmärän hänen tarkoittajan hiuslenksua, en että itse kampaus olisi kadoksissa. Näin myös kaikki tuntemani henkilöt lapsuudesta lähtien kommentoineet. Tapoja on monia, ei kaikesta tarvitse asiaa tehdä.

Sinulla näin ja kavereillasi näin, mutta ei tod mikään 80-luvun yleistys. Olen tosin itse ollut 80-luvulla jo lapsi eli toki voi olla, että muutosta on tapahtunut jo muutaman vuoden sisällä. Itse olen osannut puhua hiuslenksuista, donitseista, pampuloista, pompuloista. Muiden kielenkäyttöön en ehkä lapsena kiinnittänyt niin paljon huomiota, mutta mieleen ei ainakaan ole jäänyt, että joku olisi puhunut väärin ponnarista eli lisännyt vain sen merkityksiä. 

Hyvin harvoin suomen kielelle on tyypillistä se, että sama sana tarkoittaa lähes samaa asiaa. Esim. kuusi tarkoittaa puuta ja numeroa, mutta ei kuusta ja työkalua, jolla kaadetaan kuusi. Toki näitä sanoja ihmiset voivat renklata miten sattuu, minkäs sille sitten voi, eli ehkä myöhemmin koira tarkoittaa niin koiraa kuin koiran talutushihnaa.

-Eri

Vierailija
146/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.

Laitetaanko teillä lettikin kiinni ponnarilla? Mulle ponnari on aina ollut poninhäntä, joka kiinnitetään hiusrenksulla / hiuslenksulla / hiuslenkillä / pompulalla (joista jälkimmäinen on kyllä alun perin sellainen kapistus, jossa on kuminauhassa ne kaksi helmeä).

Jep, tai pompulaa kutsuttiin myös pampulaksi, alun perin puiset pallot.

Onko nykyisin enää olemassakaan pompuloita? Itse olen aina sanonut kampausta poninhännäksi ja lenkkiä ponnariksi. Myös 80-luvulla.

Samoin. En ole koskaan ennen kuullut kutsuttavan itse poninhäntää ponnariksi. Olen vm. -81.

Vierailija
147/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt - 87 ja olen lapsuudesta saakka sanonut hiuslenkkejä ponnareiksi ja niin sanoivat tuolloin kaikki muutkin ja nykyäänkin tuota nimitystä kaikki käyttävät.

Vierailija
148/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ponnari tarkoittaa poninhäntää.

Ponnari tarkoittaa sekä ponihäntää, että ponilenkkiä (meillä ei käytetty tuota ponin- alkua, sekin varmaan aluekohtaista)

Vierailija
149/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitäänpä, miksi mul**u voi tarkoittaa paitsi miestä myös hänen yhtä ruumiinosaansa?

Vierailija
150/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, teinit ei tosiaan välttämättä tiedä edes mistä "tennarit" tulee. Kerran huvikseni sanoin yhdelle että eikö tenniskengät ole vähän kylmät talvella, ja se ei tajunnut mistä puhun :D

Ja mä olen aina ihmetellyt lisäksi sitä, että miten ne voi olla tennistossut, kun nehän on koristossut!

Vierailija
151/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

renksu kirjoitti:

Voi jösses kuinka täällä aina tulee joku uusi kirjoittaja joka vastaa ihan niinkuin jo kymmenet ovat tehneet ennen häntä. Lukekaa ketju ennenkuin kommentoitte, kun ei teillä ole mitään uutta sanottavaa. Ponnarit kireellä vissiin?

Mitäs lisäarvoa tuo sun turha kommenttisi toi aiheeseen?

Vierailija
152/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon hiuslenkkiä ponskuksi.

Ja tyttäreni poninhäntää hevosenletiksi :D

Anteeksi, jos jonkun korvat vuotavat verta tämän jälkeen.

Vierailija
153/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, teinit ei tosiaan välttämättä tiedä edes mistä "tennarit" tulee. Kerran huvikseni sanoin yhdelle että eikö tenniskengät ole vähän kylmät talvella, ja se ei tajunnut mistä puhun :D

Ja mä olen aina ihmetellyt lisäksi sitä, että miten ne voi olla tennistossut, kun nehän on koristossut!

"Pitkävartiset tennarit" Tennarit on ne varrettomat ja koristossut varrelliset.

Vierailija
154/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdetaan nillityksen aihetta.

numero kuusi

kuusi (sinun taivaankappale)

puu

Vierailija
155/186 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ponnahduslautakin on ponnari.

Meilläpäin se oli ponkku, luulisin, koska sitä enempi käytettiin ulkopaikallissijoissa (?)

Vierailija
156/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä kaikilla ongelmat isoja kun tämä puhututtaa 8 sivun verran. Ei voi kuin hämmästellä.

Vierailija
157/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on POMPULA...! :D

Vierailija
158/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on POMPULA...! :D

Eikös pompulassa ole pallot?

Vierailija
159/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hiuslenksu.

Vierailija
160/186 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan silikonirinkulalla kiinni eli srinksulla. Juoma on drinksu (sivuhuomautus).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi