Laitatko ruokaasi mustaapippuria vai mustapippuria?
Kommentit (20)
Mustanpippuria! Minä laitan mustanpippuria!!
Pääasia ,kun osaa ostaa ja myös MUISTAA laittaa sitä pippuria, jos se mausteena kerran reseptiin kuuluu...
Meillä menee ainaki ruokaan mustapippuria, naapurin Jormasta en osaa sanoa.
Jauhenlihaa minä sinne ruokaan laitan.
Tietysti mustapippuria. Yhdyssanan ensimmäistä osaa ei taivuta.
Miulle käy molemmat enkä ole huomannut maussa eroa kuin himpun verran.
Mustapippuria. Olen usein ihmitellyt nykykansan äidinkielenvirheitä. Esim. tavallisia yhdyssanoja ei tunneta, vaan kirjoitetaan ne yhteen.
Mustapippuri on pippurilajikkeen nimi. Sen väriä voi kuvailla sanomalla että mustaa pippuria, mutta se ei ole yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla Uusimaalta?
Ainoa sallittu ja jäänyt ketju tämä niistä jotka aamulla täällä katsoin.
Eli tällaista höpöhöpöä saa kyllä keskustella, mutta vähänkään jos mihinkään todellisen elämän oikeaan asiaan mennään ja siitä yritetään täällä keskustella, niin tuskin kai ketään kirjoittajaa ja / tai lukijaa täällä enää yllättää se, ettei hän sitä 'hakemaansa sivua' löydäkään. Eli,(kuten mummollani oli tapana sanoa) :"Höntystellä saa kyllä ihan vapaasti, vaan ei mitään vähänkään tolkullista mistään oikeasta tosiasiasta missään väärässä paikassa sanoa....") siinä oli mielestäni viisautta, tuossa hänen toteumuksessaan
Mummo olikin elänyt 40-luvun lopun ns. 'vaaran vuosien' kirje- ym. sen ajan sensuurin vuodet itse poliittisesti aktiivisena työläisnaisena , joten tiesi kyllä mistä puhui.
Arvostan häntä mm. kaikista hienoista keskusteluistamme , joita hänen luonaan käydessäni useinkin kävimme.
Ajat ovat toki muuttuneet teknisemmiksi niistä hänen nuoruutensa vuosista , mutta aivan vapaata kansalaiskeskustelua ei ole tämä digi-aikakausikaan tuonut ja sanomisia rajoitetaan vieläkin, joskin ehkä vähemmin sanktioin, jos sanominen on liittynyt esim. johonkin politiikan aiheisiin , aatteisiin ja teemoihin , mutta se ettei joudu mihinkään 'mustalle listalle' niistä, ei merkitse että niistä puhuminen olisi siltikään vapaata ja etteikö sensuuri voisi kuitenkin puuttua niihin sanomisina. (Tarpeen vaatiessa jopa JONKUN ( siis jonkun tietyn henkilön sanomisina ja jos niin pitkälle joudutaan jossain tapauksessa menemään, niin silloinhan tunnetusti kylläkin saattaa tulla sanktioita ja niitä tulla aina vapausrangaistukseen saakka) )
Eli:ovatko ajat oikeastaan siinä suhteessa paljonkaan muuttuneet niistä mummon ajoista ...
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa menee...?
Älkäähän nyt hullutelko .. viherpippuria sen olla pitää. Lisäksi pari tippaa pillun hikeä ..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useinkin taivutetaan: jäin tahtomattani vanhaksipiiaksi, tapasin miellyttävän nuorenparin ja esimerkkejä lukuisia.
Nämä tulevat kielentajuiselta ihmiseltä yleensä luonnostaan oikein.
Yleensä toki noin, kun sanot. Tässä tapauksessa mustapippuria laitetaan ruokaan.
MAUSTEPIPPURIA. Joka ei ole pippuri...apua!
Minä laitan lihaalientäkuutioita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee ainaki ruokaan mustapippuria, naapurin Jormasta en osaa sanoa.
Mustapippuria kannattaa laittaa naapurin Jormaan myös.
no en ainakaan mustaapippuria. Mustaa pippuria vielä jotenkin ymmärtäisi mutta tuo "mustaapippuria" sattuu niin silmiin että verta vuotaa.