Isoäiti joka luulee olevansa äiti
Poikani isoäiti postaa poikani vuosikuvia faceensa ja nimittää poikaani "minun ihan Janini tässä, onpa hän jo iso poika / voi miten pieni hän oli vuosia sitten" (nimi muutettu).
Isoäidistä on paljon apua, hän ottaa pojan viikonlopuksi milloin tahansa. Olen kuitenkin äiti ja tulee mustasukkaisuuden ja harmin tunne kun näen miten hän esittää itsensä. Kun olemme kylässä mummolassa, hän hössää omaa showtaan, kuvaa poikaani ja kertoo miten paljon heillä on taas ollut yhteisiä kivoja juttuja.
Yritän olla aikuinen ja ymmärtää että minulla voi olla aiheettomia mustasukkaisuuden fiiliksiä, kun oma lapsuuteni on ollut kiintymysmahdollisuuksien suhteen puutteellinen ja katkonainen.
Mitä voisin sanoa isoäidille mikä osoittaisi että arvostan häntä mutta äidin rooli on varattu vain minulle?
Tai oikeastaan, miten pääsisin näistä harmin tunteista? sekin auttaisi.
Asiallisia vastauksia ilman sapen purkauksia, kiitos.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko jos ajattelisit ettei sillä ole mitään väliä mitä hän ulkopuolelle esittää. Lapsellesi sinä olet äiti ja se ykkönen, tärkein.
Mummolla ja lapsellasi voi olla yhteisiä juttuja mutta ei se sun sun asemaasi vaikuta. Se mitä sun ja lapsesi välillä on, on jotain ainutlaatuista. Lapselle äiti on aina tärkein vaikka kuinka olisi muita tärkeitä ja läheisiä ihmisiä ympärillä.
Tämäpä juuri. Meillä myös isoäiti otti vähän "äitiroolia" lapselleni, lipsauttikin välillä puheessaan "minun lapseni".
Vaan kerran siellä hoidossa ollessa lapsi sairastui, ja alkoi itkeä äidin perään. Mummo ei kelvannutkaan lapselle yhtälailla kuin äiti, hellimisistä huolimatta kipeä lapsi itki äitiä (ja kotiintullessa olikin minussa kiinni kuin takiainen).
Se taisi olla se muistutus, että ihan sama kuinka paljon joku yrittää ottaa äidin paikkaa, niin kyllä se lapsi itse tietää kuka hänen äitinsä on.
Väärin toimii. Eikä se johdu sinusta, sinun tunteistasi tai sinun lapsuudestasi.
Rajat pitäisi saada ja sehän olisi tuon muusikon tehtävä, muttei taida pystyä.
Yksiselitteinen kielto että lapsi ei mummolasn mene ennen kuin somekäytös asettuu. Ja äidiksi kutsumista ei hyväksytä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Sano selkeästi, että sinä olet äiti, sinä kannat kaiken vastuun. Et hyväksy sitä, että isoäiti pitää lapsenlapsesta noin paljon ja tekee lapsenlapsen onnelliseksi.
Sen jälkeen hyvä isoäiti ymmärtää jättää teidät rauhaan ja saat kertoa palstalla, että kukaan ei välitä eikä ole turvaverkkoja. Ne kun ei synny sillä, että toinen auttaa ja toinen ällittelee, että väärin autettu,
Jotenkin tuokin kuullostaa sarkastiselta ilkeilyltä.
Sano selkeästi, että sinä olet äiti, sinä kannat kaiken vastuun. Et hyväksy sitä, että isoäiti pitää lapsenlapsesta noin paljon ja tekee lapsenlapsen onnelliseksi.
Sen jälkeen hyvä isoäiti ymmärtää jättää teidät rauhaan ja saat kertoa palstalla, että kukaan ei välitä eikä ole turvaverkkoja. Ne kun ei synny sillä, että toinen auttaa ja toinen ällittelee, että väärin autettu,