KERTOKAA KOKEMUKSIA UNTUVIKOLLE!!!!!!!!
Heippa!
Haluaisin teiltä tietoa ja apua!!!! Ollaan yritetty ensimmäistä lasta aikalailla vuosi, mutta kun kierrot on niin lyhyet, niin nyt taitaa olla joku 14. kierto vissiin. Pariin kuukauteen en ole jaksanut laskeskella kiertoja ym. Olen varannut ajan Väestöliittoon ensikäynnille. Se on kesäkuun alussa.
Mutta minua kiinnostaa teidän taustat! Oletteko aloittaneet hoidot oma-aloitteisesti yksityisellä vai oletteko kunnallisessa? Minkälaiset jonot on? Oletteko joutununeet odottelee kuukausia?!?! Minkä verran on mennyt rahaa hoitoihin? Voiko niitä maksaa jotenkin " osamaksulla" ? Vai täytyykö mennä pankkiin ottaa lainaa??? Teen ihan mitä vaan että saisin oman mussukan kainaloon!!!! Kertokaa minulle kokemuksianne.
Kiitos paljon =)
Kommentit (3)
Hei Masu06!
Me menimme suoraan Väestöliittoon, oltiin vähän yli 30 ja yritystä oli silloin takana 10 kk. Tutkimuksissa selvisi ongelma miehen siittiöissä, minkä vuoksi ainoaksi tavaksi raskautua osoittautui ICSI-hoito (mikrohedelmöitys), kaikkein kallein hoitovaihtoehto. Siihen myös ryhdyttiin.
Kallista se tosiaankin on. Sanoisin, että lääkkeet ja hoitotoimenpiteet yhdessä hoidossa on kustantaneet noin 1500-1900 euroa... Mutta kuten moni sanoo, mitäpä sitä tekisi... etc. Tosin nyt alkaa jo mietityttää, että kuinkahan kauan pää jaksaa ja lompakko venyy (kolme ICSIä takana).
Tsemppiä sulle kaikkeen!
Yksityisellä puolella ei tosiaan pahemmin tartte jonotella, se oli just se syy miksi me se tie valittiin (iän puolesta). Ekan käyntikerran sain parin viikon päähän soitosta, ja siitä kahden kuukauden päästä oltiin jo tehty kaikki tutkimukset ja yksi ICSI. Puolessa vuodessa tehty kaikki kolme... Nopeata toimintaa, eikä toisaalta aikaa olisikaan hukattavaksi, mutta pikkuisen hitaampi tahti olisi varmaan fiksumpaa...
Tulin tänne kurkkimaan ja huomasin sun viestin ja ajattelin kommentoida, vaikka vielä ite vaikutan vielä tuolla kuumeilupuolella ja toivottavasti ei tarttisi hoitoihin lähteäkään...
Mutta asiaan: mehän käytiin tuolla VL:ssa jo tutkimuksissa ja yksityisellä siis siksi, että kunnalliselle ei vielä oltais päästykään, kun ei vuotta yritystä ole takana. Tutkimuksiin lähdettiin mun epäsäännöllisten kiertojen ja pco-epäilyn vuoksi jo aikaisessa vaiheessa gynen suosituksesta.
VL:ssa (Hgissä) ei mun kokemuksen mukaan tarvitse paljon jonotella, ensikäynnille päästiin pian yhteydenoton jälkeen ja heti seuraavassa kierrossa mulle tehtiin kierron kartoitus (munatorvien aukiolotutkimus oli tehty muualla jo aiemmin) ja miehen simpat tutkittiin.
Mitään vikaa ei löytynyt, mutta ei myöskään apua epäsäännölliseen ja pitkähköön kiertoon. Lääkäri suositteli hoidoksi meille inssiä ja mulle pistoshormoneja. Inssi oltaisiin tehty vaikka heti seuraavassa kierrossa, mutta me ei vielä haluttu hoitoihin lähteä, odotellaan että tulee se vuosi täyteen yritystä.
Rahaa tähän kaikeen paloi noin 400¿ (KELAn korvauksen jälkeen). Muistelen että VL:ssa on tapana kerätä laskua 3kk ajan ja sitten se maksetaan kerralla, mitään laskua ei käynneillä mukaan saatu, vaan tuli kotiin myöhemmin. Maksuaika on sen verran pitkä, että siinä voi sitten rahaa säästellä.
Inssin hinnaksi käsittäkseni tulisi myös n. 400¿ ja lisäksi lääkkeet (noi pistoshormonit on kai aika kalliit).
Jos hoitoihin joudutaan, mennään varmasti VL:oon, eikä julkisen puolen hoitoihin. Jos niihin päädytään, en halua odotella enää. Talous on onneksi sen verran tasapainossa, että pystytään ne hoidot maksamaan, ainakin jos jätetään jotain vähemmän toivottua ostamatta/tekemättä.
Tuuthan kertomaan meille kuulumisiasi? Pidetään sut listoilla vielä! :)
Killa