Hmm... vinkkejä pikavipeistä selviämiseen.
Mulla on yli 10 000 euroa pikavippejä, jotka ovat tulleet viiden viimeisen vuoden aikana, kun olen ollut töissä. Sitä ennen kotiäitinä 15 vuotta ilman mitään velanottoja. Töissä ollessa mun on ollut "pakko" (henkisesti) panostaa ulkonäköön, vaatteisiin, kulkupeliin yms. ja tässä on nyt lopputulos. Töistä jää pari tonnia kuussa käteen ja teen töitä käytännössä kaiken vapaa-aikanikin, koska työaika ei riitä.
Työt loppuu toukokuuhun. Lainat ei missään nimessä tule maksetuksi sitä ennen. Itse asiassa joudun ottamaan koko ajan lisää lainaa, kun jo pelkät lyhennykset on 1500 euroa kuussa. Käteen jää palkasta noin 2000 euroa. Miestä ketuttaa kun "en osallistu" 7-henkisen perheen rahoittamiseen tai huoltamiseen. Mitähän kummaa sitä tekis että sais noi velat selvitettyä?
Kommentit (3)
Jos löytyy omaisuutta myytäväksi, niin myy sitä. Jos sitä ei ole, niin todennäköisesti tuossa tilanteessa on ainoa keino hankkia jostain järkevämpi laina noiden pikavippien maksamiseen ja sitten lyhentää sitä sopivassa tahdissa. Ehkä helpointa lainata sukulaiselta, mutta jos se ei onnistu, niin ns. järjestelylaina on mahdollista hakea myös pankista tai netin kautta (netissä luultavasti korot korkeampia, mutta toisaalta voi olla pienempi kynnys hakea netin kautta ja ehkä paremmat mahdollisuudet saada).
10 000€ ei ole vielä mikään katastrofi, jos tuloja tulee hyvin ja luottotiedot on kunnossa. Jos jatkat vielä vippien ottamista niin ensin summa nousee tosi isoksi ja sitten menee luottotiedot, ja siinä vaiheessa ei ainakaan pankista taida järjestelylainaa saada.
No annapa tilinumerosi, siirrän sinne tarvitsemasi summan!
Ai että et usko? Tietääkö miehesi, miksi et osallistu perheen kuluihin tulojasi vastaavalla osuudella? Häntä ei varmaan ketuta, vaan vituttaa, ja lisäksi tuo osallistumattomuus ei ole mikään sitaatteihin kuuluva vertaus vaan vallitseva tosiseikka. Lakkaa häpeilemästä tosiasioiden edessä! Tai häpeä sitä, mitä olet tehnyt, mutta älä ole kuin housuunsa pissannut seitsemänvuotias!
Jossain määrin voit vaikuttaa kuukausierään ottamalla yhden, mahdollisimman edullisen lainan ja maksamalla kalliskorkoiset pikavipit pois. Sitten selvität itsellesi, mikä on tuo henkinen pakko, joka saa ostamaan vaatteita, meikkejä, liian kalliin kulkupelin ja mihin nyt ikinä oletkin rahaasi käyttänyt. Sehän on selvä, että moinen pakko ei ole mikään objektiivinen totuus, sen takia olet itsekin pistänyt sen sitaatteihin. Olen myös pienessä määrin armollinen: kokemasi pakko on varmasti ollut ihan aito tunne. Vasta nyt, kun tilanne on räjähtämässä käsiisi, olet herännyt pohtimaan tuota pakkoa.
Ensi tilassa puhut suusi puhtaaksi miehesi kanssa. Jos olet tähän asti salannut taloudellisen tilanteesi, nyt se on pakko paljastaa yksityiskohtiaan myöten ja kaunistelematta. Teillä ei ole mitään muuta keinoa kuin tehdä laskelmat siitä, miten saatte koko perheen tulot riittämään välttämättömään. Ja monille tuo välttämätönkin näyttää olevan venyvä käsite, kun kerran on pakko ostella vaatteita ja autoja. Joudut siis tyytymään miehesi määritelmään välttämättömästä. En mitenkään voi puhua miehesi puolesta. Minä esimerkiksi ajattelen kyllä rakastavani puolisoani, mutta tämä maailma on talousasioissa raadollinen: jokainen meistä on periaatteessa vastuussa jokaisesta käyttämästään eurosta ja sentistä kuolemaansa asti, jos velkaa on vähänkin. Elinkautisvangitkin armahdetaan, mutta yksilön talousvastuu ei lopu ikinä! Velat jopa periytyvät, jos kuolinpesää ei aseteta konkrussiin. Kyllä minä harkitsisin, että voiko avioliittoa jatkaa, jos puoliso on täysin kyvytön hallitsemaan raha-asioitaan tilanteessa, jossa koko perheen hyvinvointi on kiinni kummankin rahankäytöstä. Jos miehesi on rikas ja armollinen, hän tietenkin voi todeta, että itsepä velkaannuit ja itsepä maksat, ja rahoittaa sitten perheelleen - siis sinullekin - sen elintason, johon katsoo varojensa ja myötämielisyytensä riittävän.
En tiedä, voitko päästä velkajärjestelyyn, jos puolisollasi kuitenkin on tuloja. Ylipäätään velkajärjestelyihin ei noin vain pääse, mutta selvitä ihmeessä edellytykset ja mahdollisuutesi!