Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Zyrtecistä vielä...

10.05.2006 |

Kyselin asiasta farmaseuttituttavaltani, joka kehoitti ottamaan Zyrteciä vaan äärimmäisen pahoihin oireisiin. Zyrteciäkään ei suositella jatkuvaan käyttöön! Haittavaikutuksesta sikiöön ei tiedetä tarkasti.

Hän kehoitti pärjäämään silmätipoilla ja nenäsuihkeilla!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkäri sanoi että silmätippoja ja sumutteita voi käyttää mutta tableteista pitää varsinkin näillä viikoilla pysyä erossa. Viikothan vaikuttavat vahvasti suosituksiin koska lääkkeet voivat vaikuttaa herkkään kehitysvaiheeseen varsinkin ensimmäisellä kolmanneksella.

Jos oireet ovat kuitenkin pahat ja niihin liittyy hengenahdistus on kuitenkin lääkkeet pienempi paha kuin allergian aiheuttama hapenpuute.

Kitty82, rv 10+3

Vierailija
2/11 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viikkoja vasta 8+3... Lääkäri määräsi käytettäväksi Zyrteciä ja Rhinocort-suihketta. Olen allerginen lähes kaikelle kukkivalle ja sairastan astmaa, joten hänen mielestään lääkkeiden syönti on pienempi paha!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nla lääkärini antoi luvan syödä setiritsiiniä (Zyrtec,Heinix,Cetirin jne.) + Beclonase nenäsuihke. Silti hengitys vinkuu. Edellisessä raskaudessa jouduin myös käyttämään ja ihan terve lapsi on.

Raskaana olevan kannattaa keskustella lääkityksestään

hoitavan lääkärin

kanssa eli tässä tapauksessa neuvolalääkärin. yllähän inhaloitvavista kortikosteroideistakin imeytyy kortisonia verenkiertoon ja näin sikiöön, mutta ei huikeita määriä. Yl allergia oireet helpottavat alkukesän jälkeen, joten ei niitäkään koko raskautta joudu syömään. Kriittisin vaihe on ennen 13 rv, kunnes hermosto ja aivot ovat kehittyneet.

Vierailija
4/11 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset ei uskalla ottaa oloa helpottavaa allergialääkettä seurauksien pelossa ja toiset myrkyttää vauvaansa tupakoimalla eivätkä ollenkaan pode huonoa omaatuntoa.

en minä ymmärrä mihin tämä maailma on menossa.

Vierailija
5/11 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ihmiset,

lääkkeet ja lääkehoidot ovat monimutkaisia asiota joista päättä aina itsekutakin hoitava lääkäri.

Lääkeiden tutkiminen raskaanaolevilla ei ole käytännössä mahdollista kliinisillä kokeilla joten pitkälti suositukset perustuvat farmakodynamiikan ja kinetiikan tuntemiseen, eläinkokeisiin ja käyttökokemukseen. Lääkevalmistajat eivät muuta suositusta voi antaa kun että valmistetta ei suositella raskaana oleville mikäli heillä ei ole virallista indikaatiota eli käyttötarkoitusta ja laajoja tutkimuksia raskaana oleville.

Mielestäni on ihan turha kirjoittaa mitä joku farmaseuttituttu on sanonut tai jostain netistä on lukenut.Lääkket raskauden aikana on syytä jättää lääkärin päätettäväksi eikä antaa tavallisena kuluttajana muille neuvoja raskaudenaikasista lääkehoidoista.Ei ne lääkärit opiskele turhan takia vuosia ja ole ammattilaisia lääkehoidoissa.Farmaseutti taas ei tiedä raskaudesta ja hoidoista läheskään niin paljon kun lääkärit vaan saavat lain mukaan ainostaan noudattaa valmistajien käyttösuosituksia.

Eihän kukaan käytä lääkkeitä raskaana huvikseen mutta joskus haitat itse sairaudesta ovat huomattavan paljon suuremmat kun mahdolliset minimaaliset riskit.Juuri se on lääkärin ammattitaitoa punnita nämä haitat versus hyödyt ja päättä lääkityksestä.Jätetään se heidän hommakseen.

Vierailija
6/11 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni jonkunlaisia oireita, jotka aiemmin talttuneet hyvin zyrtecillä mutta nyt en ole ottanut, koska kysyin tuttavaltani joka ON LÄÄKÄRI ja hän ei sitä voinut suositella, ainoastaan nenäsuihketta esim. flixonase tms. Toisaalta taas toinen tuttavani oli raskaana ollessaan syönyt zyrteciä, koska hänen lääkärinsä oli sitä luvannut. Että mitä sitä nyt uskoisi?

Vierailija
7/11 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä herättää ajatuksia jo niinkin filosofisista ajatuksista kuin että kuka voi oikeasti ja minkälaiseen lähteeseen vedoten esittää tietävänsä jotain asiaa...

Lääkärit ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Jotkut lääkärit tietävät kokemuksensa perusteella ja eri asioita lukeneena enemmän toisenlaisista asioista ja jotkut toisenlaisista. Käytännön järki sanelee heillekin paljon päätöksiä. Useimmiten myös potilailla itsellään on paljon sellaista tietoa, jota tarvitaan päätöksen tekemisessä. Ja potilas tarvitsee itse jonkinlaista tietoa että ymmärtää hakeutua oikeiden ihmisten luo. Muiden kokemukset saattavat olla arvokkaita ja vertaistuki tärkeää. Totta kai on syytä harrastaa tarkasti lähdekritiikkiä tällaisilla palstoilla esitetyistä väitteistä. Mutta nämäkin väylät ovat sangen merkityksellisiä siihen puntarointiin, että mitä pitäisi selvittää ja kuka voisi oikeasti toimia asiantuntijana ongelmassani. Vertaistuella ja kokemuksien jakamisilla on paljon merkitystä.

Omia kokemuksiani voisin listata tähän aiheeseen, että kun pari vuotta sitten esikoista imettäessäni olin huolestunut allergia- ja astmalääkityksestäni ja kävin yleislääkäriltä kysymässä asiasta (oma neuvolalääkärini ei ollut saavutettavissa) sain ehdottoman tylyn kiellon kaikille lääkkeille. Tajusin kuitenkin itse, että en voi jättää asiaa tähän. Odotin, että sain yhteyden neuvolalääkäriin, joka on perehtynyt raskaina oleviin ja imettäviin naisiin ja käynyt kuulemma alan konferensseja ja kehittänyt omaa asiantuntemustaan tältä alalta. Hän heitti aikaisemmilla ohjeillani kiukustuneena vesilintua ja käski minun hoitaa itseäni. Pohdimme yhdessä, mikä oli järkevintä.

Vierailija
8/11 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Allergialääkitys raskaudessa on potilaskohtaista! Itse kävin erikoislääkärillä oman allergiani vuoksi, kun en voi mennä nyt koivun huippuaikana ulos ollenkaan. Arvaa vain, hyppiikö parivuotias tasakäpälää kun haluaisi ulos. Onneksi ulkoiluttajia löytyi.

Lääkärini sanoi tapauksestani seuraavaa; jos ei ole tulehdus taipumusta poskionteloissa tai ei ole astmatyylisiä oireita, allergia on toisin sanoen nenä ja silmätyyppistä oireilua (joskin rajua, tyyliin 5 min ulkona ja 20 aivastusta, silmät turpoaa, vesinuha, kutina), niin Lomudal tipat silmiin tai nenään käyvät. Ei saanut ottaa muuta, kun rviikkoja 18. Määrätiin olla sisällä paljon, käyttää sitä suolavesi huuhtelu sarvikuonoa, öljymäistä natriumkloridia eli suolatippaa nenään, silmän huuhdenesteitä, jotta siitepölyn saa huuhdottua pois. Kuulemma sikiön lisämunuaiset ei oikein kestä lääkkeitä vielä. Näitä lapsia kai pitäisi synnytyksen jälkeen seurata, jos on jotain ottanut.. ?

Sitten kun viikkoja on enemmän saan ottaa hmmm.. olikohan se nasonexia. Noh, kortisonisuihketta.

Tabletit ei mun tyyppisessä nenä-silmäoireissa hyvin auta, kuulemma jos on jotain turvotusta tai vinkunaa tms. niin silloin Zyrtec. Apteekissa oli puhe vain 5 tabletista hätätilassa, joten aika laiha lohtu olisi.

Tapauskohtaista kaikki... palstoilla varmaan näkyy vaikka mitä ohjetta. Itse en uskaltaisi itseäni lääkitäkään huhujen perusteella.

Onneksi tämä kultakimpale syntyy aikanaan, sitten ainakin voi olla hyvillä mielillä että on toiminut niin hyvin kun on vain voinut.

Vierailija
9/11 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on vaikeita juttuja miettiä, koska yhtenäistä ja yhtä ainoaa " turvallista" linjaa ei ole, jota jokainen allergiasta kärsivä raskaanaoleva voisi noudattaa. Pahaa allergiaa ei voi eikä kannata jättää hoitamatta edes niillä lääkkeillä, joita lääkefirmat ei suosittele, mutta jokaisen kannattaa kohdallaan etsiä se " miedoin" ja sikiölle turvallisin vaihtoehto, jolla itse pärjää. Turhaa lääkitä vahvalla arsenaalilla vain, koska lääkärin/farmaseutin/ystävän/nettitutun mukaan siitä ei ole haittaa.

Tarkkoja tieteellisiä tutkimuksia aiheesta ei oikeastaan ole, eikä yksikään lääkäri ole jumala, jonka sanaa voisi täysin varauksitta tässä asiassa kuunnella. Lääkefirmat sanovat vastuunsa ihan ymmärrettävästi irti, koska ilman faktaa (=tutkimuksia) he eivät VOI lain mukaan suositella tiettyä tuotetta raskaanaoleville. Hoitavan lääkärin kanssa voi aina keskustella eri vaihtoehdoista, kyseenalaistaa ja jos ei itse ole samaa mieltä lääkityksen suhteen, voi vaihtaa lääkäriä tai lääkettä miedompaan (itsehän me olemme omasta hyvinvoinnista ja vauvasta vastuussa).

Nettikeskustelujen pohjalta pelkästään ei kannata lääkitystä valita, vaan tietoa kannattaa etsiä muualtakin ja viime kädessä saada varmistus lääkäriltä (ja vielä apteekin farmaseutiltakin) lääkkeen soveltuvuuteen.

Itse noudatan kaikkien lääkkeiden kohdalla mahdollisimman niukkaa linjaa nyt raskaanaollessani, ja toistaiseksi pärjään hyvin nenäsumutteella ja silmätipoilla vaikkei ne minua täysin oireettomaksi saa. Olen ajatellut, että pienen pahan kestän enemmin kuin altistan vauvan sellaiselle, minkä vaikutuksesta en voi olla täysin varma. Sama pätee myös esim päänsärkyyn, lievää jomotusta kestän mielummin kuin popsisin tiuhaan panadolia (vaikka se raskaanaolevalle käykin), kunnon särkyyn otan lääkkeen ilman tunnontuskia.

Tiedän, että zyrtecillä saisin itseni nyt täysin oireettomaksi, mutta niinkauan kun olo ei ole aivan sietämätön, minä en zyrteciä tai muitakaan käytä. Jos ja kun allergiaoireet kesän (ja pujonkukinnan) myötä pahenee, on vahvempiin lääkkeisiin kenties turvauduttava.

Mayella 20+0

Vierailija
10/11 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kärsin pahoista allergiaoireista ja saamani silmätipat ja nenäsumute eivät todellakaan tehonneet. sitten luin täältä että osa on saanut luvan syödä esim zyrteciä ja päätin että nyt loppuu sisällä nököttäminen.

soitin paikkakuntani keskussairaalan äitipolille ja lääkäri kertoi että heillä on turvallisiksi lääkkeiksi luokiteltu mm. zyrtec ja clarityn. näitä siis saa syödä ensimmäisen kolmanneksen jälkeen naistentautien ja synnytysten erikoislääkärin mukaan.

eli voihan sitä halutessaan asua lasikuplassa tai käyttää maalaisjärkeään. jokainen tekee omat päätöksensä omien oireittensa perusteella ja omien lääkäreidensä suositusten mukaisesti.

joskus tuntuu että on vain yksi fundalistisesti oikea tapa odottaa kun lukee näitä palstoja. kukaan ei varmasti tahallaan halua vahingoittaa vauvaansa.

Vierailija
11/11 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinix-antihistamiinia, kun vein Flixonase-reseptiä uusittavaksi. Tk-lääkäri oli siis Heinix kannalla, kun taas itse käyttäisin mielummin nenäsuihketta kun sen tiedän vuosien kokemuksella auttavan. No nyt siis nenäsuihke pannassa ja Heinixiä 1 kpl/päivä. Olen tuon annoksen ottanut nyt viikon ajan eikä suuremmin minua auta. Nyt pari viime päivää olleet jo aika tukkoisia. Ja rv. 27. Kyllä siis tosiaan tämänkin keskusteluketjun perusteella mietityttää, että mitähän sinne suuhunsa/nenäänsä laittaisi :)