Raskaana matkustaminen
Olemme lähdössä perheen kanssa Gran Canarialle toukokuun loppupuolella ja raskausviikkoja on siinä vaiheessa n. 14 eli aika alkuvaiheessa vielä ollaan.
Lääkärintarkastus on samalla viikolla kun lähdetään reissuun ja terveydenhoitaja ei nähnyt mitään esteitä matkustamiseen - kaikki on terveyden puolesta ok. Aikasemmassa raskaudessa kävin Saksassa formulamatkalla ja siellä söin kyllä sitä mitä nokan eteen laitettiin mutta Saksa lienee hygienialtaan aika vastaava maa kuin kotimaa.
Kysynkin nyt mitä minun tulisi mielestänne ottaa huomioon matkan aikana - miten olette " eläneet" ulkomailla raskausaikana, voiko Kanarialle syödä turvallisesti kaikkea, voiko uida jne. Ajattelin jättää kaikki tuoreruuan väliin ravintoloissa, lisäkekasvikset ja muun ns kypsentämättömän ruuan + majoneesin, irtojäätelön, jääpalat jne. Pullovesi lienee ruokailun yhteydessä paras vaihtoehto. Oletteko syöneet normaalisti kaiken lautasella olevan vai onko syytä " nirsoiluun" jos ruokapaikka on muuten siisti?
Hotellihuoneessa ajattelin syödä sitten kaikkea - kaupoista hedelmiä ja vihanneksia - ne kun pesee ja kuorii itse niin voi olla varma että pöpöjä ei mene mukana. Maitohappobakteerikuurin aloitamme matkustusviikolla koko porukalla.
Auringosta ei lienee vaaraa vaaville - kunhan noudattaa normaalia huolellisuutta rasvauksen suhteen ettei pääse palamaan ja juo tarpeeksi.
Matkakuumetta potien... :)
MrsCruiser 11+0
Kommentit (8)
Minulle tuli nyt ainakin mieleen muutama juttu mikä kannattaa ottaa huomioon kun lähtee raskaana ulkomaille; pesee tietenkin usein kädet ja kannattaa ottaa mukaan puhdistusliinoja. Kaverini on matkaopas ja kertoi, et likaisien rahojen käsittelystä saa yllättävän helposti vatsapöpön jos ei muista pestä käsiään. Sit jos erilaisia juustoja syö niin kannattaa tarkistaa onko tuote pastöroitu. Ulkoimailla harvoin on! Ja sitten vielä ei kannata syödä tuotteita mitkä ovat vakuumipakattuja. Niissä on listeriavaara. vakuumipakattuja kaloja ei kannata edes syödä Suomessa raskaana ollessa.
Mutta tervettä maalaisjärkeä käyttämällä niin kyllä selviää!! Kanarialla ei ole mitenkään erityisen epähygieenistä/ erilainen bakteerikanta, kuten esim. Egyptissä ja Bulgariassa.
Kannattaa varata oma " lääkekaappi" mukaan kaiken varalta ja ottaa selvää mitkä esim. vatsalääkkeet käyvät kun odottaa.
Iloista ja lämmintä matkaa!
Olenkin ostanut puhdistusliinoja jo valmiiksi mutta tuo oli hyvä pointti että kannattaa selvittää valmiiksi mitä vatsalääkettä voi käyttää jos tarvetta ilmenee :)
Mitä juustoja tarkoitit? Kaupasta saatavat " kovat" juustot - emmentalin tyyppiset varmaan on pastöroituja Espanjassakin? Homejuustoja tms jälkiruokajuustoja ei kyllä kannattane mennä napsimaan.
Tulisiko muuta vielä mieleen...? Matkavakuutuksen aion ottaa toki tapaturmien varalle, se meillä on ollut aina.
Kunpa äkkiä menisi pari viikkoa : )
T: MrsCruiser
Muista pestä myös mansikat! Ovat hyviä siellä tähän aikaan, mutta itse olen saanut aiemmin mahtavan mahataudin pesemättömistä manssuista. En nimittäin koskaan niitä Suomessa ole pessyt niin ei tullut mieleenikään sielläkään pestä... ;-(
Mielestäni Espanjassa on kuitenkin ihan hyvä hygieniataso, näethän itsekin ravintolasta päällepäin millainen se on. Salaatit (ei majoneesi) ovat niin hyviä ja tuoreita siellä että ei paremmasta väliä, että niitä uskaltaisin jopa suositella.
Itse olen menossa manner-Espanjaan kuukauden päästä (rv 26) ja mukaan lähtee niitä käsipyyhkeitä; niillä pärjää tosi pitkälle. Tosin me menemme tuttuun paikkaan, jossa käymme joka vuosi.
Joo, home/tuorejuustoja tarkoitin.... :)
Tässä on tullut jo ihan hyviä ohjeita. Itse olin juuri viikon Kreetalla ja ruokahommista tulee mieleen seuraavaa:
Käsihygienia:
- mukana oli kosteuspyyhkeitä, joilla putsasin pari kertaa käsiä ennen syömistä - en kuitenkaan aina muistanut (sitten vältin koskemasta käsin suoraan ruokaan)
- Lisäksi yritin olla näpelöimättä kovin paljon esim. kaupoissa ja muuten yleisillä paikoilla tavaroita ym. mistä nyt voi keksiä pöpöjä itseensä keräävän.
- Ja sit tietysti aina vähän väliä käsien pesua muutenkin kuin vessakäynnin jälkeen...
Epäilyttävät ruoka-aineet:
- en tilannut koskaan kalaruokia, vaikka ne varmasti hyviä olisivat siellä olleet.
- en myöskään syönyt juustoja, joita ei ollut kuumennettu - paitsi hotellihuoneessa omaksi aamiaiseksi ostetut edamit ym. tavalliset kovat juustot. Kerran oli vähän paremmassa ravintolassa leivän kanssa paria erilaista tuorejuustoa tms., joita kyllä sitten riskillä vähän maistoin :)
- turistiravintoloiden mössöt yleensä on vähän mitä sattuu, ainakin jotkut lisukkeet - jätin varovaisuuttani kerran syömättä sellaisen riisi-pakastevihannessekoituksen, joka oli ruuan lisukkeena perunoiden lisäksi, koska se ei ollut enää kuumaa
Juomat:
- pullovettä kannattaa tilata ja useimmiten sellaista tarjoillaankin kaikissa paikoissa
- kannattaa muistaa juoda paljon yleensäkin
Näin raskaana ollessani olin hiukka huolissani esim. kalsiumin saannista matkan aikana, kun ei tietysti tulisi juotua maitoa ruuan kanssa ym. Ostettiin sitten tosiaan hotellille " iltapalaksi" ja aamiaisen kanssa ihan kaupasta maitoa (niissäkin löytyy muuten jotain superpastöroituja vaihtoehtoja) ja juustoa.
Mekin syötiin maitohappobakteeria vähän ennen matkaa ja koko matkan ajan. Mitään isoja ongelmia ei masun kanssa tullutkaan koko aikana. Osmosal-jauhe on muuten sellainen, mitä voi varata matkalle mukaan ja sopii raskaana olevalle. Se on tarkoitettu käytettäväksi, jos iskee oikein kunnon ripuli tai mahatauti, edistää siitä toipumista ja auttaa elimistön suolojen tms. tasapainon palauttamista.
Mii- (rv 28)
lisäksi tai vaihtoehdoksi kannattaa harkita käsien desinfiointiainetta, jota saa ostaa apteekista kätevissä matkapulloissa. Samaa ainetta kuin sairaaloissa käytetään käsien desinfiointiin. Tappaa taatusti ylimääräiset pöpöt eikä ole kovin kallista. Yksi pullo riittä kyllä usemmalle hengelle ja pullossa on käyttöohjeetkin mukana. Saa myös desinfioivia käsipyyhkeitä. Itse luottaisin näihin desinfioiviin aineisiin ja pyyhkeisiin enemmän kuin tavallisiin kaupan käsipyyhkeisiin.
Mukavaa ja turvallista matkaa MrsTravel!
Pihvit kannattaa syödä ehdottoman kypsänä. Esim. toksoplasmoosin takia
-kirsi-
...lienee Bahiaan olette lähdössä, muualle sinne kun ei Suomesta tähän aikaan matkailla :)
Mulla rv nyt n. 23 ja matka meni hyvin. Pullossa käsidesiä mukaan ja sitä ennen ruokailuja. Jääpalat siellä tehty pullovedestä ja niitä jo valmiiksi aina laseihin tungetaan, joten vaikeaa on niitä välttää. Terve maalaisjärki mukaan, hyvin pärjää. Itse söin kyllä myös irtojäätelöä, oppaan mukaan ovat tuolla turvallisia, toki kannattaa katsoa mistä jäätelönsä ostaa...
Ihan normaalisti tuli uitua ja aurinkoa otettua, oikein rentouttava matka... ja paljon oli raskaana olevia naisia reissussa, etenkin brittejä...
Mukavaa lomaa ja nauttikaa, kohta on kiireempää... :)