Mielestänne epämiellyttävin joulusiivous?
Minulla se on uunin puhdistus. Pitäisihän se tehdä muulloinkin kuin jouluksi vaan ei tule tehtyä. Se uuniritilä on erityisen veemäinen puhdistaa.
Nyt se kuitenkin on tehty. Aine vaikutti yön yli, mutta silti oli melkosta hinkkaamista. Sokeripalatkin oli käytössä. Aloitan noista hankalista siivouksista jo paljon ennen joulua. Kaappien päällisetkin puhdistan ja sen kirotun kirjahyllyn - kaksikin isoa hyllyä.
Kommentit (19)
Varmaan se ennen oli lattioiden pesu. Mutta iän myötä on tullut järkeä enkä enää tee joulusiivousta, vaan monia kunnon siivouksia pitkin vuotta.
Sillä lailla on saanut koko jouluajankin miellyttäväksi.
Meillä ei harrasteta joulusiivouksia.
Uuni pesty viimeksi kesällä. Helppo homma loppujen lopuksi. Semmosia myrkkyjä noi puhdistusaineet että kyllä irtoo sitkeämpikin lika.
Keittiön kaappien päälisten putsaaminen. Aina pölyn seassa on myös rasvaa🙃
Ja mä kyllä sanon sitä ennen joulua tekemääni siivousta joulusiivoukseks vaikka ei paljon normaalista vkosiivouksesta eroa.
4
Keittiön kaapit.
Vihoviimeinen siivous minkä haluan tehdä. Jollen olisi päättänyt sitä tehdä ennen joulua joka vuosi en varmaan ikinä siivoaisi kaappeja.
Joulu on siihen hyvä aika myös, koska silloin tulee leivottua ja tehtyä ruokaa enemmän. Saa siis myös kaapista löytyvät ainekset käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nuo keittiön kaapit ulottuu kattoon saakka, joten niitä ei tarvitse onneksi putsata. Joku laittoi vinkin, että laittaa vaikka sanomalehdestä paperia niiden päälle ja sitten vaihtaa vaan ne.
- ap -
Mun joulusiivous on imurointi, lattianpesu, yelinen järjestäminen, eli tavarat paikoilleen, Tekstiilien (matot,tyynyt,jne.) pesu/ja/tai tuuletus, ja sohvan imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu, ja jostain syystä sauna pitää pestä jouluksi, se on ehkä tärkein, koska joulusauna on "pyhä" :)
Eli pikkuisen laajempi viikkosiivous. Tämän saman homman teen myös mikäli aion viettää koko vkl oikeastaan kotona vain, minulle on tulossa kylään vieraita pitemmän kaavan illanviettoon, ja esim. juhlia varten, joten kyse ei varsinaisesti ole joulusiivouskesta, kuin tuon saunan kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö uunin jynssääminen olisi aiheellista ennemminkin joulun jälkeen?
Kinkku ja jouluruuat on mukavampi paistaa puhtaassa uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nuo keittiön kaapit ulottuu kattoon saakka, joten niitä ei tarvitse onneksi putsata. Joku laittoi vinkin, että laittaa vaikka sanomalehdestä paperia niiden päälle ja sitten vaihtaa vaan ne.
- ap -
Joo mullakin ennen, mut silloinkin kaapin ovien päällisiin kertyi tuota vaikka suht usein niitä yritinkin pyyhkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun joulusiivous on imurointi, lattianpesu, yelinen järjestäminen, eli tavarat paikoilleen, Tekstiilien (matot,tyynyt,jne.) pesu/ja/tai tuuletus, ja sohvan imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu, ja jostain syystä sauna pitää pestä jouluksi, se on ehkä tärkein, koska joulusauna on "pyhä" :)
Eli pikkuisen laajempi viikkosiivous. Tämän saman homman teen myös mikäli aion viettää koko vkl oikeastaan kotona vain, minulle on tulossa kylään vieraita pitemmän kaavan illanviettoon, ja esim. juhlia varten, joten kyse ei varsinaisesti ole joulusiivouskesta, kuin tuon saunan kohdalla.
Ja sit se vastaus kysymykseen?
En tee mitään erityistä joulusiivousta. Pitkin vuotta siivoilen harvinaisempia paikkoja, kuten uuni, kaapit yms.
Jouluksi sitten perussiivous ja sitä kutsun joulusiivoukseksi.
Ja se uunin siivous meillä jätetään joulun jälkeen, koska kinkusta aina väkisinkin valuu rasvaa uuniin.
Mulla on iso, kattoon saakka ulottuva tekosilkkipuu tjn. Ei auta kuin laittaa puuvillahanskat käteen ja puhdistaa joka ikinen lehti kerrallaan.
En kuitenkaan halua luopua siitä ja laitan siihen tuikkuvalot pimeän aikaan. Maksoi joskus markka-aikana 900mk.
Vierailija kirjoitti:
Teetkö siis jouluruuat likaisessa uunissa? Vai ostatko ne kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteles, meillä paistuu laatikot ja kinkku erinomaisesti leivinuunissa, jota ei ole ikinä jynssätty puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarttuuko se lian maku jotenkin eri tavalla jouluruokaan kuin arkiruokaan? Mitä väliä sillä on tehdäänkö likaisessa uunissa jouluruokia vai se joulunalusviikon makaronilaatikko?
Uunin puhdistus on kyllä p*rseestä. Juu, tökötithän ovat hyviä, mutta kun niitä ei saa pyyhittyä pois kunnolla sieltä vastuksien ja kiskojen väleistä. Sitten ne pesuaineet käryävät siellä viikkotolkulla ruoan kanssa. Nam.
Vierailija kirjoitti:
Uunin puhdistus on kyllä p*rseestä. Juu, tökötithän ovat hyviä, mutta kun niitä ei saa pyyhittyä pois kunnolla sieltä vastuksien ja kiskojen väleistä. Sitten ne pesuaineet käryävät siellä viikkotolkulla ruoan kanssa. Nam.
Meidän uunista ainakin saa ne peltikiskot irti. Vastuksiin en ole ikinä edes laittanut sitä tököttiä.
Nyt kun joku vielä selittäisi, miksi ihmeessä nämä kaikki uunit ja kaapinpäälliset pitäisi juuri ennen joulua siivota.
Meillä on aina perussiistiä. Tarkempia siivouksia eri paikkoihin tehdään ehtimisen mukaan pitkin vuotta. Jouluksi tehdään ihan tavallinen siivous. Joululomalla usein siivoilen kaappeja, jos huvittaa.