Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullojen kerääminen

Vierailija
19.11.2018 |

Keskustellaan illan ratoksi pullojen keräyksestä ja pullonkerääjän ammatista.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin pullohommissa monta kertaa pahoinpitelyn ja tappouhkausten kohteeksi. Narkkarit ja teinit vihaavat pullonkerääjiä, että jos joku aikoo alalle niin olen ainakin varoittanut. Todennäköisesti myös järjestyksenvalvojilta ja poliiseilta tulee jossain vaiheessa ainakin niille kovimmille ammattilaisille jonkinlaisia kysymyksiä joihin kannattaa sitten vastata tarkoin.

Vierailija
22/25 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli juuri tähän tarkoitettu sovellus, CanIt. Tsekatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodessa pulloja keräämällä saan yleensä reilut 100 euroa.

Vierailija
24/25 |
02.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhan keskustelun!

Vierailija
25/25 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienasin viime vuonna lähes 3 500 euroa vain pulloja keräämällä Pirkanmaan seudulla.

Olen 30-vuotias, suurin piirtein, ja en ole missään töissä tai työttömyysturvan saajaa tai viimesijaisenkaan sosiaalituen asiakas sossusta. Menoni ovat luonnostaan pieniä, vuokra on halpa asunnossa, joten pärjään mainiosti ilman työpaikkaa. Vain asumistuki tulee, sillä katson pullojenkeruun vievän muuten niin paljon aikaa, ettei kannata itseä rassata liikaa. Tiedän, että tukien varassa eläviä vihataan, mutta sosiaalituki ei juokse ja omia säästöjäkin, joista maksan karkeasti 50/50 kuukausittaiset pienmenot. Vuosikulutukseni on alle 8 000 euroa vuokran kanssa.

Pullojen kerääjänä en ole törmännyt kuin kerran asiattomaan käytökseen, siinä juoppo suuttui kun vein 5 metriä hänestä hänen hylkäämän pullon, siellä oli kuulemma kulaus vielä jäljellä. Hän rikkoi 10 euron maksavat kuulokkeet. Ne sain takaisin hommattua päivän pullosaldoilla, joita tuli vappujuhlinnan vuoksi 150 euroa yölle. Pyörän ohjaustangossa menee parhaimmillaan 6 Lidlin kassia pulloja ja tölkkejä. Talvisin en yleensä kerää pulloja kauempana, mutta asuinalueeni vakipaikat kierrän jaksamiseni mukaan. Kesällä ei ehdi lomailla, kun tarvitsee säästää elämiseen.

Mitään ei voi yleensä ostaa, mutta tarvettakaan ei ole, rikkinäiset uusitaan. Tykkään tästä työstä, koska se suitsii turhat hankinnat mainiosti ja elämänlaatukin parantunut, kun kaikkeen ei olekaan enää varaa. Olen oppinut arvostamaan sitä mitä on. Parhaat tulot festareilla, joiden aikana toimintaa voi hidastaa isot jonot pullokoneille tai tukkeutuvat koneet. Silti tienestit ovat yleensä 100-150 euroa festaripäivä. Kun olin töissä toimistolla, olin ylipainoinen tietokoneen tuijottelija, nyt entiset työkaverit katselevat minua kaupungilla kun olen huippukunnossa ja tyytyväisempi elämään.

Parhaimmat asiakkaat ovat antaneet 5 euron seteleitä käteen kiitokseksi ympäristön siivouksesta, jotkut 2 euron kolikoitakin. Tykkään kerätä pulloja, koska kunto nousee ja saan aidosti vaikuttaa omaan työaikaan. Tykkään, ettei siitä tule uupuneeksi, koska rakastan nousta aina työpäivään ja ihmisten näkeminen tuo voimavaroja, koska sen ulkopuolella erakoidun ja olen täysin yksin. Ainoa miinus, että pantit alkavat olla pieniä nykyiseen hintaralliin nähden, mutta teen sitä silti. Harmittaa sekin, että monet kerääjät keräävät viinaan ja tupakkiin, mutta itse en edes polta tai juo.

Pidä sinäkin menot pienenä ja huomaat miten vähällä pärjää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi