Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pullojen kerääminen

Vierailija
19.11.2018 |

Keskustellaan illan ratoksi pullojen keräyksestä ja pullonkerääjän ammatista.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa nyt noin syvällisiin asioihin pureutua. Entä jos huomenna...

Vierailija
2/25 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten paikallisilta festareilta keräsin yli 400 euroa 2 päivään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida pahemmin palstalaisissa alan ammattilaisia olla. Täältähän tunnetusti löytyy vain rikkaita ja rikkaampia.

Vierailija
4/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ammatti sinänsä mutta ei siinä tienaamaan pääse, paitsi juhlien, festareiden ja muiden tapahtumien aikana. Kilpailua alan työpaikoista on paljon, etenkin pienemmissä kaupungeissa ja paikkakunnilla.

Vierailija
5/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pullonkerääjät vähentyneet

ennen aikaisin aamulla kun olin koiran kanssa lenkillä näkyiuseita pyörän kanssa, ei enää

Jos kauppareissulla näen pullonkerääjän, annan pullot hänelle

Vierailija
6/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta nuorena keräsin kun työttömänä olin. Talvella on kyllä aikamoista tuskaa löytää mitään vaikka miten etsisi. Viikonloppuisin on aina suunnilleen vakiomäärä pe-la voi täälläpäin saada 50-100 euroa. Kesällä riippuu kelistä, hyvillä ilmoilla ja viikonloppuisin voi hyvinkin saada vaikka 100 euroa joka päivä. Mutta vaatii hyvää kuntoa että jaksaa.

Vierailija
7/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin näkee ihmisiä laidasta laitaan keräämässä pulloja. Helsingin metrossa pikkupoika välillä kiertelee vaunusta toiseen. Sitten näkee vanhuksia kaivelemassa roskiksia bussipysäkeillä. Veikkaisin että pe-la iltaisin parhaat paikat löytää pulloja/ tölkkejä ovat juuri pysäkit. Sinne usein ne jotka juovat jättävät tyhjät tölkit.

Vierailija
8/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin kun jouduin  uhkailluksi. en halua kuolla 2 euron takia

Vierailija
9/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullonkeräys on verotettavaa tuloa. Saatteko muuten verovähennystä sukista jotka menee nopeasti rikki kun kerää ja muovikasseista ?

Vierailija
10/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullonkerääjien ”reviirit” ovat ainakin Helsingissä tarkkoja. Parhaat reviirit ovat vierasmaalaiset omineet mm. uhkailulla.

Vierailija
11/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullonkeräys on verotettavaa tuloa. Saatteko muuten verovähennystä sukista jotka menee nopeasti rikki kun kerää ja muovikasseista ?

Jos keräät itse juomiasi pulloja, saatko vähentää juomapullon hinnan tulonhankkimismenona?

Vierailija
12/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari vuotta nuorena keräsin kun työttömänä olin. Talvella on kyllä aikamoista tuskaa löytää mitään vaikka miten etsisi. Viikonloppuisin on aina suunnilleen vakiomäärä pe-la voi täälläpäin saada 50-100 euroa. Kesällä riippuu kelistä, hyvillä ilmoilla ja viikonloppuisin voi hyvinkin saada vaikka 100 euroa joka päivä. Mutta vaatii hyvää kuntoa että jaksaa.

Höpönpöpönpöppö. Missäänpäin Suomea ei todellakaan ole vakio saada 50-100 euroa edes helteisinpinä kesäpäivinä, ei todellakaan.

Minä keräsin koko viime kesän omassa pikkukaupungissani. Liikuin pyörällä ja kilometrejä tuli 50 per reissu, josta toki siirtymää kaupunkialueelle tuosta puolet, eli per suunta rapiat 12 kilometriä. Toki siis myös siirtymillä pulloja keräsin, eli silmä kovana ojan reunoille koko ajan ja sieltäkin se pari tölkkiä löytyi. 

Mutta joo parhaana viikonloppuiltana ja yönä sain saldoksi 10 euroa, joka siis tarkoittaa 67 tölkkiä. Koko reissuun meni aikaa viitisen tuntia. 100 euroa olisi siis 670 tölkkiä, eli sinun täytyisi pyörällä, tai kävellen tehdä useita tyhjennyksiä välillä. Jollain festareilla tuo saattaisi olla mahdollista, mutta ei todellakaan tavallisena iltana ihan vaan kaupungilta keräten. Täytyy huomioida sekin, että et suinkaan ole ainut kerääjä. Mitä isompi kylä, sitä enemmän kerääjiä. Minulla oli viikoloppuisin aina pari kilpailijaa, yksi nainen ja yksi mies. Tapahtumien aikaan myös useampi pikkupoika.

Tuossa joku väitti keränneensä 400 euroa pariin päivään. Toki jos kyseessä iso festari ja olet kerääjänä ainoita ja olet aktiivinen, eli suorastaan pummaat pulloja, niin saattaisi teoriassa onnistuakin. Muistutan nyt kuitenkin, että 400 euroa saadakseen täytyy kerätä 2667 tölkkiä. Tuo taas tarkottaisi sitä, että jos vaikka keräät 8 tuntia päivässä, niin sinun olisi löydettävä noin 3 tölkkiä minuutissa eli yksi tölkki joka kahdeskymmenes sekunti ja tölkkejä kertyisi ainaki 25 jätesäkillistä ja nekin pitäisi jonnekin siirtää täytyttyään ja silti kerääminen ei saisi tauota hetkeksikään.

Vierailija
13/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin vartijat ja jv:t ajavat pois jos huomaavat että pulloja kerätään heidän toimialueellaan. On kuulemma tullut ylempää määräys. Esim. jos kauppakeskuksen aulassa lojuu lattialla tölkki niin sitä ei kuulemma saisi kerätä.

Vierailija
14/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin vartijat ja jv:t ajavat pois jos huomaavat että pulloja kerätään heidän toimialueellaan. On kuulemma tullut ylempää määräys. Esim. jos kauppakeskuksen aulassa lojuu lattialla tölkki niin sitä ei kuulemma saisi kerätä.

Festareillakin nykyään on omat JV:t keräämässä säkkeihin. Kuulemma esim. festarialueen edustalle heitettävät tölkit ja pullot ovat järjestäjien omaisuutta.

Vierailija
15/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen satunnainen pullojen kerääjä. Olen aloittanut aikanaan pullojen keräämiseni silloin kun juomapullot olivat lähinnä lasia. On harvoja asioita, miksi olen iloinen muovin lisääntymisestä ja yks syy on se, että muovipullojen samanlainen hajottaminen on kaiketi mahdotnta samalla tavoin kuin lasisten; koska jostain syystä edelleen kohtaa sitä, ettei ritä se, että pullo halutaan heittää maahan, vaan usein myös niin, että tavoitellaan sitä, ettei kukaan muukaan hyötyii sen poimisesta, niin että sasi saisi siinä mahd olevan pantin.  Toinen mikä ärsyttää on, että millä oikeudella Lidlin edelleen annetaan sooloilla omilla panttipulloillaan, eikä niistä saa lunastettua panttia kuin vain Lidlissä. Jos kierrätystä halutaan suosia sen tulisi olla mahd. helppoa ja vaivatonta!

Vierailija
16/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi vittu minä en tuollaiseen paska hommaan alkaisi vaikka kuolisin nälkään sen takia. Kaupungilla kun katsoo minkä näköisiä nuo kerääjät ovat niin ihan puistattaa. Miten Suomessa vielä vuonna 2018 tuo on mahdollista....

Vierailija
17/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen epäsosiaalinen eli en voi kerätä pulloja. Koska pullojen keräys on todella sosiaalinen työ. Siis, ylivoimaisesti parhaimpiin ansioihin pääsee jos on hyvää pataa juhlijoiden kanssa ja ne juhlijat säännöllisesti lahjoittaa pullonsa samalle kerääjälle, sille kivalle kaverille jonka kaikki tuntevat ja josta kaikki pitävät. En ikinä - ikinä - pystyisi noin sosiaaliseen työhön. Ja jos yrittäisin niin en saisi pulloja, saisin turpiin, koska musta ei pidetä.

Vierailija
18/25 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
19/25 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi vittu minä en tuollaiseen paska hommaan alkaisi vaikka kuolisin nälkään sen takia. Kaupungilla kun katsoo minkä näköisiä nuo kerääjät ovat niin ihan puistattaa. Miten Suomessa vielä vuonna 2018 tuo on mahdollista....

Se on muuten kumma, kuinka kaikenlaiset pummit heittää pullonsa menemään, vaikka luulisi rahasta olevan pulaa. Ei ole pitkää aikaa, kun isäni pelasti tosi ison pussillisen pulloja roskiksesta. Ne oli sinne laittaneet naapurin päihdeongelmaiset. Isä nappasi pussin ja kiikutti kauppaan.

Minusta pullojenkeräämisessä ei ole mitään outoa. Saatan itsekin napata tölkin tai pullon, jos näen sellaisen maassa. Olen töissä koulussa ja teinit on kai niin rahoissaan, että viskovat ja jättävät pulloja pitkin koulun lattioita, joista opettajat niitä keräilee omiin varastoihinsa vähän pilke silmäkulmassa. Vanhempani keräävät pulloja ja kulkevat aina pieni kassi taskussa kävelylenkeillä ja jopa alakouluikäinen lapseni kavereineen haalii pulloja. Sehän on ihan järkevääkin. Saa ne pois roskaamasta luontoa ja kun niitä tonne autotallin nurkkaan heittää laatikkoon aina, niin sitten joskus voi viedä koko laatikon/säkin kerralla kauppaan.

Vierailija
20/25 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten kumma, kuinka kaikenlaiset pummit heittää pullonsa menemään, vaikka luulisi rahasta olevan pulaa. Ei ole pitkää aikaa, kun isäni pelasti tosi ison pussillisen pulloja roskiksesta. Ne oli sinne laittaneet naapurin päihdeongelmaiset. Isä nappasi pussin ja kiikutti kauppaan.

Minusta pullojenkeräämisessä ei ole mitään outoa. Saatan itsekin napata tölkin tai pullon, jos näen sellaisen maassa. Olen töissä koulussa ja teinit on kai niin rahoissaan, että viskovat ja jättävät pulloja pitkin koulun lattioita, joista opettajat niitä keräilee omiin varastoihinsa vähän pilke silmäkulmassa. Vanhempani keräävät pulloja ja kulkevat aina pieni kassi taskussa kävelylenkeillä ja jopa alakouluikäinen lapseni kavereineen haalii pulloja. Sehän on ihan järkevääkin. Saa ne pois roskaamasta luontoa ja kun niitä tonne autotallin nurkkaan heittää laatikkoon aina, niin sitten joskus voi viedä koko laatikon/säkin kerralla kauppaan.

Teinit ryttäävät nykyään nuo tölkit niin littuun ettei niistä varmasti saa enää rahaa. Sitten jos erehdyt keräämään pois heidän luotaan niitä niin saat kuulla kunniasi ''mene vittu töihin''. Toivottavasti kaikki eivät sentään ole noin alas vajonneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi