Kysymys yhteishuoltajuudesta – kun yhdessä sovittu ei enää päde
Tilanne siis se, että on viikko-viikko-sopimus ja kaksi rakastavaa, turvallista kotia, lapset viihtyy molemmissa. Viime aikoina ilmennyt sellaista, että tämä toinen vanhempi on muutellut vaihtopäiviä omiin vapaa-ajan menoihinsa vedoten, jolloin olen joutunut joustamaan ja järjestelemään omia aikataulujani. Nyt viimeisimpänä tempauksena ilmoitti, että pitää tällä kertaa lapset pidempään "lasten pyynnöstä." Kun en suostunut, tuli asiattomia viestejä.
Kysynkin siis, että mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Neuvoja?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Annat periksi. Se on kaikesta huolimatta helpompaa.
Millä tavalla helpompaa? ap
Lastenvalvojalla sopimus. Vaihtopäivistä ei jousteta.
Vaihtopäivä ei voi muuttaa omatoimisesti. Miten luulet eksäsi reagoivan, jos toimisit itse samalla tavalla? Nyt pelisäännöt selväksi. Viikko-viikko ei toimi, jos toinen sooloilee. Jos järkipuhe ei auta, niin ehdota/vaadi tapaamissopimusta vaikka joka toinen vkloppu.
Tapaamissopimusta pitää noudattaa, kuten mitä muuta tahansa juridista sopimusta. Kuitenkin yli 12-vuotiaiden lasten mielipide pitää ottaa huomioon tapaamisasioissa myös. Tähän ei kuitenkaan riitä toisen vanhemman ilmoitus ettei lapsia nyt kiinnosta.
Pitää muistaa että lapsilla on oikeus tavata vanhempiaan, ei toisinpäin. Lapsen etu pitää siis pitää mielessä, kummankin vanhemman.
Ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan ja kysyisin neuvoja.
Meillä on viikko-viikko ollut jo vuosia.
Ex matkustaa työnsä puolesta jonkin verran, olemme joutuneet joustamaan. Asumme suht lähellä, eri kaupungeissa, mutta autolla menee minuuteissa.
Itse olen tottunut joustamaan.
Minun esimieheni on joustanut todella paljon. Olen jo muutaman vuoden saanut tehdä omilla viikoilla i 6 h työpåivåä, kun lapset ovat isällään, teen 10 h. Jos et ilmoittaa pe klo 13 lapset tulevatkin minulle, ovat lapset kaksin kotona monta tuntia.
Aina katsotaan kokonaisuus eikä ex vaihda vuoroja siksi, että huvittaa vaan siihen on oikea syy.
Jousta. Pääset helpommalla.
Annat periksi. Se on kaikesta huolimatta helpompaa.