Opetusministerin mielestä lapset pitää pakottaa käyttämään koulussa kännyköitä ja tietokoneita, koska käyttävät niitä muuallakin!
Oppimistuloksista viis. :(
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005904898.html
"Lapset ovat syntyneet yhteiskuntaan, jossa kännykät ja tietokoneet ovat arkea, koulu ei voi olla irrallinen saareke"
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.
Kaikkien asiantuntijoiden mielestä lapset eivät vaan ole kehitykseltään sillä tasolla, että tuo oikeasti onnistuisi. Mutta tokihan mistään mitään tietämätön opetusministeri tietää asiat paremmin.
Vaikea sanoa mitään, kun kaikki ajaa vain omaa etuaan, ja valehtelee omaksi edukseen.
Mitä noi taidot noita hyödyttää, kun ehkä 1 / 10 000 oppii koskaan kunnolla ohjelmoimaan? Välkyimmät oppisivat sen muutenkin ilman digitalisaatiohössötystä.
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.
Olet ihan väärässä.
Osa lapsista ei kykene hakemaan omatoimisesti tietoa, ja eivät näinollen voi oppia.
Koulussa opetellaan käyttämään älylaitteita rakentavammalla tavalla. Haetaan tietoa, tehdään esitelmiä erilaisilla sovelluksilla, opetellaan kuvankäsittelyä, tallettamaan tietoa kansioihin, opetellaan ohjelmointia jne. Ihan tarpeellisia taitoja, joita ei ainakaan omat lapseni ole vapaaehtoisesti tehneet kotona omilla tietokoneillaan tai älylaitteillaan.
Kokoomuksen tavoite on jakaa lapset menestyjiin (kokoomuslaisiin) ja häviäjiin jo nykyistä varhaisemmassa vaiheessa. Näillä hölynpölyuudistuksilla se onnistuu. Heikkomista lähtökohdista tulevat, jotka eivät saa kotoa tukea koulunkäyntiin, jäävät näissä ilmiöoppimisissa jalkoihin.
Suomen PISA-menestyksen salaisuus on ollut se, että tulokset ovat taustasta riippumatta olleet keskimäärin hyviä. Jatkossa ero tulee kasvamaan hyvien ja huonojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa opetellaan käyttämään älylaitteita rakentavammalla tavalla. Haetaan tietoa, tehdään esitelmiä erilaisilla sovelluksilla, opetellaan kuvankäsittelyä, tallettamaan tietoa kansioihin, opetellaan ohjelmointia jne. Ihan tarpeellisia taitoja, joita ei ainakaan omat lapseni ole vapaaehtoisesti tehneet kotona omilla tietokoneillaan tai älylaitteillaan.
Noita voi opiskella ATK-tunneilla, mutta ei näitä pidä sotkea pakolla muihin aineisiin. Silloin kun digilaite nivoutuu järkevästi opetukseen, se voi olla ok, mutta useimmiten sen laitteen kanssa säheltämisestä tulee itsetarkoitus.
Ihmiselle on jonkun ensin opetettava perustiedot ennen kuin kykenee hakemaan ja jäsentämään uutta tietoa. Peruskouluikäisistä vain terävin kärki kykenee toimimaan itseohjautuvasti.
Digitaalisuus voi harkitusti käytettynä olla hyvä juttu. Usein ne kuitenkin aiheuttavat koulussa lisävaivaa ja tehottomuutta (laitteet tai yhteydet ei toimi, itse applikaation käytön opettelu vie ajan substanssilta, oppilaat harhautuvat viihdeappuen pariin jne). Lisäksi peruskoulun maksuttomuus ei toteudu kun kotitehtävätkin pitää tehdä ja palauttaa digitaalisesti. Meidän on ollut pakko ostaa kaikille lapsille jo peruskoulussa omat läppärit, koska digitehtäviä on niin paljon ja aina yhtä aikaa, jolloin yksi koko perheen yhteinen laite ei enää riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.
Olet ihan väärässä.
Osa lapsista ei kykene hakemaan omatoimisesti tietoa, ja eivät näinollen voi oppia.
niinpä tarvitaan vanhempien apua että miten sitä tietoa etsitään. Nyky koulussa pärjää innostuneet oppijat , tiedonhaluiset joiden vanhemmat kannustaa, motivoi jne
Tehokasta työskentelyä tietokoneella pitääkin opettaa. Sitä en ymmärrä, mitä järkeä on käyttää viihdelaitteita kuten tabletteja tai älypuhelimia opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiselle on jonkun ensin opetettava perustiedot ennen kuin kykenee hakemaan ja jäsentämään uutta tietoa. Peruskouluikäisistä vain terävin kärki kykenee toimimaan itseohjautuvasti.
Digitaalisuus voi harkitusti käytettynä olla hyvä juttu. Usein ne kuitenkin aiheuttavat koulussa lisävaivaa ja tehottomuutta (laitteet tai yhteydet ei toimi, itse applikaation käytön opettelu vie ajan substanssilta, oppilaat harhautuvat viihdeappuen pariin jne). Lisäksi peruskoulun maksuttomuus ei toteudu kun kotitehtävätkin pitää tehdä ja palauttaa digitaalisesti. Meidän on ollut pakko ostaa kaikille lapsille jo peruskoulussa omat läppärit, koska digitehtäviä on niin paljon ja aina yhtä aikaa, jolloin yksi koko perheen yhteinen laite ei enää riittänyt.
nykyäänon kotona jo tietokone, läppäri, i pad, tabletti.
Pssst, ihan näin meidän kesken - nykyinen opetusministeri ei oikeasti ymmärrä koulumaailmasta ja oppimisesta yhtään mitään. 🤫
Parempi olis laittaa lapset puutöihin koulussa. Eiköhän ne kotona saa näplätä tarpeeksi digilaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.
Kaikkien asiantuntijoiden mielestä lapset eivät vaan ole kehitykseltään sillä tasolla, että tuo oikeasti onnistuisi. Mutta tokihan mistään mitään tietämätön opetusministeri tietää asiat paremmin.
Ajatteletko opetusministerin keksineen opsin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.
Olet ihan väärässä.
Osa lapsista ei kykene hakemaan omatoimisesti tietoa, ja eivät näinollen voi oppia.
niinpä tarvitaan vanhempien apua että miten sitä tietoa etsitään. Nyky koulussa pärjää innostuneet oppijat , tiedonhaluiset joiden vanhemmat kannustaa, motivoi jne
Mutta koulussa ollaan oppimassa. Sitä tiedonhakua.
Hän tarkoittaa työelämää. Harvassa työssä kopioidaan toisen kirjoittama teksti uudelleen ruutupaperille.
Opetus toimi hyvin silloin kun kuuliainen työläinen oli tavoitteena. Nyt pitäis oppia itse hakemaan, yhdistelemään ja kokoamaan tietoa. Ja ymmärtääkin asiat vielä.