Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloiset, paljonko vuodessa saatte säästöön? Haaveissa oma asunto.

Vierailija
17.11.2018 |

Perheeseemme kuuluu minä ja mies ja kaksi alle kouluikäistä lasta.

Miehellä vakio kuukausipalkka, tulot 1539€/kk nettona. Minulla vaihtelevat tulot osa-aikatöistä johtuen ja nettona keskiarvotulot n. 1250€ / kk. Olen ollut nyt 9 kk työelämässä kotiäitiyteni ja valmistumiseni jälkeen ja saan sovellettua päivärahaa jos tunnit ollut joinain kuukausina normaalia vähäisemmät (30-150€). Lisäksi Kelalta tulee asumistukea ja lapsilisät kahdesta lapsesta. Aloitimme säästämisen (haaveena oma koti) kun aloitin työt ja ollaan nyt saatu säästöön 16 000. Vuoden loppuun mennessä niin säästössä on laskujeni mukaan 20 000€ (sis. veronpalautukset).

Asutaan vuokralla ja asumiseen menee noin 950€ /kk. Meillä ei ole autoa. Muutamassa vuodessa oltais saatu jo tosi kiva pesämuna kasaan jos säästämisen jatkuisi samanlaisena, mutta asia mitä kysyn että kannattaako ostaa omaa asuntoa? Missä vaiheessa? Ei olla lainaa ikinä haettu, joten en tiedä minkä verran sitä edes saataisiin, mutta alueella kolmiosta/neliöstä joutuu pulittamaan ainakin 170 000. Kovin paljon alle sen ei kunnon asuntoa löydy... Sijainnistakin toki saa maksaa...

Yllättävät menot on otettu huomioon ja ollaan käyty /aiotaan käydä ulkomaanmatkoilla, joten mistään ei ole ns. tarvinnut luopua kovasta säästötahdista huolimatta. Toki ymmärrän että mitä isommaksi lapset kasvaa niin sen isommiksi menotkin muuttuu. Nyt pärjää yllättävän vähällä + ollaan terveita kaikki.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Hienoa että olette säästäneet noin paljon. Itse en ostaisi vielä oma asuntoa vaan säästäisin vielä pari vuotta. Sitten on enemmän valinnanvaraa Kun asuntoja etsitte kahden vuoden päästä. Varsinkin jos löydätte kivan remontoitavan edullisen asunnon. Jatkakaa samaan malliin !

Vierailija
2/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan kai vaaditaan usein noin 30% omia säästöjä eli teillä menisi vielä parisen vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin mielestä on plussaa jos kaikki munat eivät ole samassa korissa eli asuntosäästön lisäksi löytyy muulla tavoinkin sijoitettu omaisuutta. Eli käsirahan lisäksi mieti rahastosäästöä ja osakkeitakin. Määrän ei  tarvitse olla suuri, pääasia että pankki huomaa teidän suunnittelevan talouttanne monipuolisesti.

Vierailija
4/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaan kai vaaditaan usein noin 30% omia säästöjä eli teillä menisi vielä parisen vuotta.

Ensiasuntoon riittää pienempikin määrä.Ap voisi harkita ASP-säästötilin avaamista.

Vierailija
5/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheeseemme kuuluu minä ja mies ja kaksi alle kouluikäistä lasta.

Miehellä vakio kuukausipalkka, tulot 1539€/kk nettona. Minulla vaihtelevat tulot osa-aikatöistä johtuen ja nettona keskiarvotulot n. 1250€ / kk. Olen ollut nyt 9 kk työelämässä kotiäitiyteni ja valmistumiseni jälkeen ja saan sovellettua päivärahaa jos tunnit ollut joinain kuukausina normaalia vähäisemmät (30-150€). Lisäksi Kelalta tulee asumistukea ja lapsilisät kahdesta lapsesta. Aloitimme säästämisen (haaveena oma koti) kun aloitin työt ja ollaan nyt saatu säästöön 16 000. Vuoden loppuun mennessä niin säästössä on laskujeni mukaan 20 000€ (sis. veronpalautukset).

Asutaan vuokralla ja asumiseen menee noin 950€ /kk. Meillä ei ole autoa. Muutamassa vuodessa oltais saatu jo tosi kiva pesämuna kasaan jos säästämisen jatkuisi samanlaisena, mutta asia mitä kysyn että kannattaako ostaa omaa asuntoa? Missä vaiheessa? Ei olla lainaa ikinä haettu, joten en tiedä minkä verran sitä edes saataisiin, mutta alueella kolmiosta/neliöstä joutuu pulittamaan ainakin 170 000. Kovin paljon alle sen ei kunnon asuntoa löydy... Sijainnistakin toki saa maksaa...

Yllättävät menot on otettu huomioon ja ollaan käyty /aiotaan käydä ulkomaanmatkoilla, joten mistään ei ole ns. tarvinnut luopua kovasta säästötahdista huolimatta. Toki ymmärrän että mitä isommaksi lapset kasvaa niin sen isommiksi menotkin muuttuu. Nyt pärjää yllättävän vähällä + ollaan terveita kaikki.

Aika hyvin jos tosiaan olette noilla tuloilla saaneet reilut 1700e/kk säästöön 9kk ajan. Joku tässä nyt ei oikein täsmää.

Vierailija
6/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin mielestä on plussaa jos kaikki munat eivät ole samassa korissa eli asuntosäästön lisäksi löytyy muulla tavoinkin sijoitettu omaisuutta. Eli käsirahan lisäksi mieti rahastosäästöä ja osakkeitakin. Määrän ei  tarvitse olla suuri, pääasia että pankki huomaa teidän suunnittelevan talouttanne monipuolisesti.

Minun mielestä pörssiosakkeet sopivat lähes kaikille. Te olette se poikkeus. Tarvitsette rahaa lähitulevaisuudessa. Osakesijoittajan pitää ymmärtää että sijoitus saattaa laskea 70% tai olla tappiolla 15 vuotta.

Olette saaneet hyvin rahaa säästöön. Asunnon osto on aivan realistinen tavoite.

Vierailija
7/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti olette kyllä noilla tuloilla saanu säästöön. 👍 itselläni ei säästössä ollut yhtään mitään kun talolainaa hain mutta vanhemmillani omaisuutta paljon joten takauksien avulla sain lainan 😊

Vierailija
8/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto heti kun vain saatte pankilta riittävästi lainaa kohtuulliseen asuntoon. Välttävä oma asunto tänä vuonna on parempi kuin "unelmakoti" viiden vuoden päästä - koska sen unelmakodin saa viiden vuoden päästä joka tapauksessa, kun vuokranantajan lompakon sijaan lihottaakin omaa lompakkoaan. Heti vain omaan kiinni kun on mahdollisuus. Välttävä tarkoittaa tässä mitä tahansa asuntoa josta saa omansa pois myöhemmin myydessä.

Vierailija
9/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taisi jäädä jotain kertomatta 😊 Mä säästän mielestäni hyvin. Sinun tulot, asumiseen menee 300 ja kahdessa vuodessa olen säästänyt 5000 euroa.

Vierailija
10/36 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hienosti ootte säästäneet! Luulen, että autottomuus on syy hyvään säästötilanteeseen. Juuri laskin, että kaksi tavallista autoa vie meiltä yht. 700 euroa kuussa (kun laskee arvon alenemisen, vakuutukset, remontit jne). 

Vierailija
11/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin/ollaan pienituloisia ja säästettiin 30% asunnon ostohinnasta ettei tarvinnut takaajia lainaan (asunto maksoi 10v sitten 185t eli suht samaa mitä ootte miettineet). Ostettiin myös käteisellä uudehko tila-auto pari vuotta ennen tuota. Oltiin säästetty ehkä 6 vuotta noihin. Oli muuten aika ahistavaa kun kaikki säästöt meni ja joutui aloittamaan ns. alusta. Nyt vaan ei ole tiettyä säästökohdetta joten sitä säästää lapsille tulevaisuuteen.

Vierailija
12/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan nettona noin 1400e/kk. Olen yksinelävä ihminen, ei lapsia, autoa, ei Kelan tukia. Säästöön menee noin 400e/kk. Ensiasuntoon säästän itsekin :) tällä hetkellä säästössä noin 8000e, eli matka on vielä pitkä.

Vierailija
13/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te tuosta pysty säästämään, säälittävä yrityskin. Kun korot nousee, ette mitään lyhennä. Kuhean pienet palkat.

Siis ette muka saa asumistukea nyt? Miten tuosta rahasta pystyy vielä reissaamaankin?? Tietty jos autoja ei ole niin se auttaa paljon, mutta silti.

Vierailija
14/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette te tuosta pysty säästämään, säälittävä yrityskin. Kun korot nousee, ette mitään lyhennä. Kuhean pienet palkat.

Siis ette muka saa asumistukea nyt? Miten tuosta rahasta pystyy vielä reissaamaankin?? Tietty jos autoja ei ole niin se auttaa paljon, mutta silti.

Olet varmaan ihana ihminen.

Vierailija
15/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto heti kun vain saatte pankilta riittävästi lainaa kohtuulliseen asuntoon. Välttävä oma asunto tänä vuonna on parempi kuin "unelmakoti" viiden vuoden päästä - koska sen unelmakodin saa viiden vuoden päästä joka tapauksessa, kun vuokranantajan lompakon sijaan lihottaakin omaa lompakkoaan. Heti vain omaan kiinni kun on mahdollisuus. Välttävä tarkoittaa tässä mitä tahansa asuntoa josta saa omansa pois myöhemmin myydessä.

Tämän neuvon minäkin antaisin. Ostin oman ensiasuntoni yksinhuoltajana asuttuani pitkään vuokralla. Jännitti melkoisesti mutta ei ole tarvinnut katua.

Vierailija
16/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuollaisille köyhille.

Vierailija
17/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi näähän on ihan kusessa jos toinen jää työttömäksi.

Vierailija
18/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tuollaisille köyhille.

Olet siis itse joku kroisos. Miksi vastasit ketjuun joka on osoitettu pienituloisille? Että pääsisit v*ttuilemaan ylimielisesti?

Vierailija
19/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kieltämättä melkoinen säästötahtu, mutta hyvä jos ei oo tarvinnu hampaat irvessä tuota säästää. Tosiaan, aap-tili takaa edullisehkon lainan, mutta jos tavoite on ostaa talo piakkoin, asp ei ole hyvä valinta. Se kun vaatii 2 vuoden säästöajan muistaakseni. Itse myös pienituloisena opiskelijana olen 6 vuodessa kartuttanut asp tiliä n. 5000 e mutta toinen mokoma pitäisi vielä saada aikaiseksi. Hidasta tämä on ollut, tosin tulot noin 1/4 sinun tuloistasi. Ja meillä myös auto. Asuntotuki on kyllä pelastanut perikadolta. Lähinnä itseäni pienituloisena huolestuttaa mahdolliset remontit omassa asunnossa, joihin joutuu sitten ottamaan lainaa... mutta vielähän tässä ehtii harkita.

Vierailija
20/36 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako pienituloisen omistaa asuntoa? Se tuo kuitenkin isoja kuluja tullessaan.

Aika vähällä rahalla elätte kuukaudessa nyt... Maksaako kenties isovanhemmat jotain lasten kuluja? Säästäminen toki kannattaa.