Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokavalioiden huomioiminen tarjoilussa

Vierailija
17.11.2018 |

Jos kutsutte vieraita esimerkiksi synttärikahville, ja tiedätte, että joukossa on kasvissyöjiä, laktoosittomia, gluteenittomia, vegaaneja, allergisia jne. niin huomioitteko erikoisruokavaliot automaattisesti tarjoilussa, ja varaatte sellaiset tarjottavat, että jokainen löytää varmasti edes jotakin sopivaa? Siis ei välttämättä niin, että kaikki sopisi kaikille, mutta jokainen löytäisi ainakin jotain syötävää. Itse olen emäntänä ajatellut, että näin kuuluu toimia, enkä halua, että minun juhlissani kukaan joutuisi olemaan kuivin suin.
Olen kuitenkin törmännyt siihen, että kaikki eivät ajattele näin. Että jos ei nämä tarjottavat kelpaa, niin olkoot ilman. Varsinkin, jos ruokavalio on itse valittu, eikä esimerkiksi allergia, niin joillain tuntuu olevan ajatus, että sitä ei tarvitse huomioida. Mielipiteitä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuota katsoessa en taaskaan ymmärrä palstan peukutuslogiikkaa. Mikä viestissä 20 on negapeukkujen arvoista 🤔

Vierailija
22/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa pyrin aina huomioimaan vieraiden erityisruokavaliot, mutta pakko tunnustaa, että sen jälkeen kun yksi läheinen sukulaiseni alkoi vatsavaivojen takia noudattaa fodmap-ruokavaliota, olen radikaalisti vähentänyt kyläilykutsuja, sen verran rajoittava tuo ruokavalio on. Varsinkin, kun sen tarkoitus olisi rauhoittaa suolisto ja sen jälkeen palauttaa käyttöön ruoka-aineet, jotka eivät aiheuta merkittäviä vaivoja, mutta sukulaiseni vain jatkaa (vuoden-kaksi jo) täysrajoitusta, koska ei koe sitä hankalaksi. No, minä koen, ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vegaani, mies ja tytär sekasyöjiä. Meillä siis tarjoiluissa automaattisesti huomioitu vegaanit. En näe ongelmana huomioida muita erityisruokavalioita. Mutta esim. viime kesänä olin pienimuotoisissa ruokahäissä, joissa tiesin olevani ainoa erityistyyppi. Erikseen tein selväksi ettei minua varten tarvitse tehdä mitään erityistä, en kuollut vaikka kerran söinkin pihvin.

Vierailija
24/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on vagina mutta syön normaalisti.

Vierailija
25/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa on veeeegaanisuus kiellettyä vakaumuksellisista syistä, mutta pierutautisille ja keliaakikoille tehdään omat eväät.

Vierailija
26/26 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lähipiirissä on vain yksi, jonkin sortin kasvissyöjä mutta ei kovinkaan tarkka ilmeisesti. Ei ole vaatinut eikä minulle suoraa mitenkään ilmaissut ruokavaliotaan, mutta olen tehnyt kasvisversioita tarjottavista, ja ne ovat toki kelvanneet muillekin.

En ole ihan varma jos alkaisi ilmaantua monia erilaisia ruokavalioita, luultavasti yrittäisin katsoa että edes jotain sopivaa on, vaikka sitten ostamalla kaupasta valmista. Mutta en kyllä stressaisi siitä että tekisin joka lajia.