Ruokavalioiden huomioiminen tarjoilussa
Jos kutsutte vieraita esimerkiksi synttärikahville, ja tiedätte, että joukossa on kasvissyöjiä, laktoosittomia, gluteenittomia, vegaaneja, allergisia jne. niin huomioitteko erikoisruokavaliot automaattisesti tarjoilussa, ja varaatte sellaiset tarjottavat, että jokainen löytää varmasti edes jotakin sopivaa? Siis ei välttämättä niin, että kaikki sopisi kaikille, mutta jokainen löytäisi ainakin jotain syötävää. Itse olen emäntänä ajatellut, että näin kuuluu toimia, enkä halua, että minun juhlissani kukaan joutuisi olemaan kuivin suin.
Olen kuitenkin törmännyt siihen, että kaikki eivät ajattele näin. Että jos ei nämä tarjottavat kelpaa, niin olkoot ilman. Varsinkin, jos ruokavalio on itse valittu, eikä esimerkiksi allergia, niin joillain tuntuu olevan ajatus, että sitä ei tarvitse huomioida. Mielipiteitä?
Kommentit (26)
Varaan tarjottavaa ns. ruokavaliottomille ja lisäksi yhteistä tarjottavaa kaikille muille (eli gluteeniton, pähkinätön, sokeriton vegaaneille sopiva jne.) Tästä tulee yleensä valitusta, koska vegaanit odottavat jotain muuta kuin vaikka pähkinäallergikot.
Yleensä teen automaattisesti nykyään joko vegaanisena ja gluteenittomana kaikille samaa. Jos ei ole vegaania joukossa, niin teen maidottomana oman ruokavalioni takia. Se on tänä päivänä aika helppoa ja saa hyviä tarjoiluja ilman voita ja kermaa. En jaksa alkaa väkertämään jokaiselle omaa annosta.
Kaikille löytyy jotain ja päästäkseni itse helpolla pyrin ensisijaisesti siihen, että kaikki käy kaikille.
Tähän mennessä ei ole tullut tilannetta vastaan, että olisi liian vaikeaa tai vaivalloista, vaikken kummoinen kokki olekaan. Voi olla, että jotain trendiruokavalioita (esim. karppaus), jotka eivät ole terveyden vuoksi tarkkoja (allergiat, gluteeniton jne.) tai maailmankatsomuksen (vegaanit, kasvissyöjät) vuoksi tärkeitä, en välttämättä jaksaisi kovin perusteellisesti huomioida, mutta varmaan katsoisin, että nyt ainakin jotain syötävää olisi. Mutta sekin riippuisi tilanteesta: Jos ei olisi muita rajoittavia ruokavalioita, miksei sitä voisi tehdä vaikka minkä hullutuksen mukaista ruokaa, jos saa selkeät ohjeet rajoituksista, mutta jos samalla kertaa tulee syömään allergikkoja ja vegaaneja, laittaisin heidän ruokavalionsa ensisijalle ja muut sen jälkeen.
Jos kutsuu ihmisiä kotiinsa niin eiköhän ole ihan minimivaatimus, että ottaa huomioon vieraansa. Joten kyllä, totta kai otan huomioon.
En edes tajua sellaisen ihmisen ajatusmaailmaa, joka kutsuu pähkinäallergisen kylään vartavasten syömään pähkinäsalaattia tai kutsuu vegaanin syömään grillipihviä. Täytyy olla vikaa päässä ja käytöstavoissa.
Jos joku on allerginen esimerkiksi maidolle, teen kaikki maidottomana. En viitsisi tehdä mahdollisesti vain yhdelle ihmiselle omia ruokia.
Kasvissyöjät ja vegaanit saisivat olla syömättä jos nirsoilla haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on allerginen esimerkiksi maidolle, teen kaikki maidottomana. En viitsisi tehdä mahdollisesti vain yhdelle ihmiselle omia ruokia.
Kasvissyöjät ja vegaanit saisivat olla syömättä jos nirsoilla haluavat.
Tässä juuri tälläinen junttiasenne, jota en ymmärrä. Miksi kutsut jonkun vegaanin syömään ja sitten yrität pakottaa hänet syömään eläinperäisiä tuotteita?
a) Etkö ymmärrä mitä vegaanius tarkoittaa?
b) Kutsutko ihmisen syömään vain kiusataksesi häntä tahallasi?
c) Kohteletko kaikkia ystäviäsi yhtä halveksivasti, miksi?
d) Oletko toistaitoinen keittiöhommissa?
e) Onko sinulla jotain henkisen puolen ongelmia?
f) Haluatko vain provota palstalla kun elämässäsi ei ole mitään muuta?
Isohkot rippijuhlat oli viime kesänä, jotain 40 vierasta kaikkineen. Hyvin vähän on meidän suvussa ja tuttavapiirissä näemmä mitään allergioita.
Yksi vegaani, joka oli oma tyttäremme. Yksi lakto-ovo ja pari ilmoitti laktoosittomuuden,
tein kaikki leipomukset ja muut laktoosittomina.
Vegaanille ja kasvissyöjälle tein suolaisina pieniä kasvispizzoja, joissa oli vegaanista "juustoa", falafeleja, erillisen lihattoman salaatin ja suolaisen kasvispiirakan (tämä ei ollut vegaaninen, mutta tiedän ettei tyttöni olisi sitä syönyt muutenkaan, niin ei niin väliä.
makeiksi ostin vegaanikahvilasta leivoksen ja pari palaa porkkanakakkua, lakto-ovolle meni kaikki makea.
Gluteeniton olisi itselleni hankala, koska en ole mikää leipuri hiiva. Ostaisin varmaan valmiina. Onneksi ei ole sattunut kohdalle.
Toistaiseksi olen huomioinut. Jos ainoa juhliin tuleva gluteeniton olisi sellainen vehtaajagluteeniton (eli välttää gluteenia koska se on "epäterveellistä" ja lipsuu aina kun tuore leipä tuoksuu) niin en jaksaisi vääntää gluteenitonta, ja sitten kun ensimmäinen paleo ilmoittautuu niin saatan kyllästyä, mutta toistaiseksi gluteeniton, maidoton, soijaton, vegaaninen + joukko rajatumpia allergioita on onnistunut.
Joissain tilaisuuksissa jos kälyni on ainoa laktoositon niin myönnän että ärsyttää, kun ei ole kerta tai kaksi kun hän siinä kahvipöydässä mainostaa juuri syömäänsä ei-laktoositonta jäätelöä tms. kun minä olen luopunut valkosuklaakakusta saadakseni tehtyä hänellekin sopivan täytekakun. Onneksi ei ole yleensä ainoa niin tuntuu mielekkäämmältä tehdä kaikki laktoosittomana.
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi olen huomioinut. Jos ainoa juhliin tuleva gluteeniton olisi sellainen vehtaajagluteeniton (eli välttää gluteenia koska se on "epäterveellistä" ja lipsuu aina kun tuore leipä tuoksuu) niin en jaksaisi vääntää gluteenitonta, ja sitten kun ensimmäinen paleo ilmoittautuu niin saatan kyllästyä, mutta toistaiseksi gluteeniton, maidoton, soijaton, vegaaninen + joukko rajatumpia allergioita on onnistunut.
Joissain tilaisuuksissa jos kälyni on ainoa laktoositon niin myönnän että ärsyttää, kun ei ole kerta tai kaksi kun hän siinä kahvipöydässä mainostaa juuri syömäänsä ei-laktoositonta jäätelöä tms. kun minä olen luopunut valkosuklaakakusta saadakseni tehtyä hänellekin sopivan täytekakun. Onneksi ei ole yleensä ainoa niin tuntuu mielekkäämmältä tehdä kaikki laktoosittomana.
Tämä on todella kummallista. En tunne itse ketään, joka kertoisi noudattavansa tiettyä ruokavaliota ja sitten söisi ko. ruokavalion vastaisesti varsinkin kun kyseessä on joku ruoka-aine, joka aiheuttaa fyysisisä oireita. Enemmänkin olen nähnyt sellaisia, jotka ovat turhankin tarkkoja asian suhteen.
Ihmettelen aina että jollakin palstalaisella on tuttavia, jotka venkoilevat ruokavalionsa kanssa juhlissa. Kuka laktoosi-intolerantikko haluaa juhlissa juosta vessassa ripuloimassa, voida pahoin, pönöttää juhlamekossa turvonneen mahan kanssa ja piereskellä julkisesti?
En usko sun juttujasi siis ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella kummallista. En tunne itse ketään, joka kertoisi noudattavansa tiettyä ruokavaliota ja sitten söisi ko. ruokavalion vastaisesti varsinkin kun kyseessä on joku ruoka-aine, joka aiheuttaa fyysisisä oireita. Enemmänkin olen nähnyt sellaisia, jotka ovat turhankin tarkkoja asian suhteen.
Ihmettelen aina että jollakin palstalaisella on tuttavia, jotka venkoilevat ruokavalionsa kanssa juhlissa. Kuka laktoosi-intolerantikko haluaa juhlissa juosta vessassa ripuloimassa, voida pahoin, pönöttää juhlamekossa turvonneen mahan kanssa ja piereskellä julkisesti?
En usko sun juttujasi siis ollenkaan.
Älä usko jos et tahdo, mutta lievempien oireiden kanssa minusta on varsin ymmärrettävää joustaa välillä. Joskus se uutuusjäätelö tuntuu sen arvoiselta että illalla pierettää, niin kuin joidenkin mielestä viina krapulan ja sipsit silmäturvotuksen arvoiselta. Itse syön joka kesä grillattua ananasta kun en malta olla syömättä vaikka saan siitä lieviä oireita.
Gluteenittomuudestakin on tullut joillekin sellainen "laihdutusdieetti" josta voi joustaa ihan siinä missä kaikista muistakin laihdutusdieeteistä, herkkulakoista ja sun muista. Juhlissa minulla ei tällaista gluteenitonta ole ollut, mutta muuten yövieraana kyllä. Ruuat oli tehty pyynnöstä gluteenittomia (that's no problem, leipominen on haastavampaa), iltalenkillä poikettiin kauppaan ja tyyppi osti paketin tavallisia keksejä iltapalalle.
En tee erikseen mitään ruokarajotteisten tarjoiltavaa. Sortimentteja löytyy kuitenkin sen verran että veget, laktoosittomat ja muutkin saavat taatusti mahan täyteen.
Jos tietäisin saavani esim. jainalaisen vieraan niin silloin voisin huomioda hänet. Tietenkin pähkinäallergia on oikeasti sellainen asia jolla ei leikitä.
Muuten en ala erikseen huomioimaan mitään nirsoilua.
Stressaan paljon, jos kaikki lähipiirin rajoitteiset tulevat samaan aikaan esim. juhliin. Haluaisin tarjota tietenkin jokaiselle jotakin. Saa tehdä tosi monta eri lajia, että kaikille löytyy.
Oma perhe syö kaikkea, niin esim. lapset haluavat tavallisen synttärikakun, ja minusta heillä on siihen "oikeus", mutta siitä heti alkaa, että pitäisi lisäksi saada munatonta , vehnätöntä, tietysti laktoositonta, kasvista kun puhutaan ruuasta plus muut allergeenit. Huhhuh.
Omassa lähipiirissäni on vain laktoosi-intolerantikkoja, joten sen luonnollisesti huomioin. Mitään muuta rajoitetta ei löydy lähipiiristä, joten helppohan tuo on huomioida.
Saa olla syömättä mutta performanssitaiteilijat eivät ole tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
HUOMIOHUOMIO! MINÄ OLEN VAGINA-esitys on hauska, mutta jo niin loppuunkulunut että ei naurata eikä kiinnosta.
Miksiköhän kaikki performanssitaiteilijat ovat naisia. Yhtään miehen showta en ole nähnyt.
Tätini haluaa laktoositonta ja mielellään gluteenitonta, mutta kantaa juhlissa mukanaan laktaasi(?)tabletteja. Eli jos laktoosiset tarjottavat näyttävät tarpeeksi houkuttelevilta, nappaa hän laktoosinpilkkojapillerin kassistaan ja syö nautiskellen vailla huolen häivää. Ihana vieras siis. Kotonaan noudattaa vielä sokeritonta ja ties mitä trendihömpötystä mutta juhliin ilmottautuessaan kertoo vain nuo oireita aiheuttavat ruoka-aineet.
Anoppini taasen on hyvinkin herkkä laktoosille, kuten meidän taaperommekin. Katson hyvin tarkkaan, että saavat meillä laktoositonta. Lapsemme kohdalla vahdimme laktoosia tietysti muuallakin, pienikin määrä saa aikaan kahden viikon ripulin ja hirveät, usean vuorokauden kestävät vatsakivut.
Yhdellä ystävällä on keliakia. Lisäksi hän on tosi nirso. Hänelle ärsyttää tehdä "omia" tarjoiluja sillä ne harvoin kelpaavat. Onneksi gluteenittomat jutut maistuvat myös muille, ettei sentään roskiin tarvitse heittää. Leipoessa olen huomannut, että moni juttu maistuu itseasiassa paremmalta kaurajauhoihin leivottuina kuin vehnään. Ja suutuntumakin on parempi. Nykyään meillä leivotaan esimerkiksi suolaiset piirakat aina gluteenittomina ja Kinderpiirakka myös.
Meillä kaikkia dieettijuttuja tehdään niin paljon, että niistä riittää koko porukalle. Kaikkea en kuitenkaan tee niin, että kaikki sopisi kaikille.
En edes kutsu ketään kotiini syömään.